Hírek, rendezvények

Természettudomanyi Tanszék - Hírek, rendezvények

Természettudomanyi Tanszék - Hírek, rendezvények

FINE projekt - Study visit Portugáliában

Darvay Sarolta,  az ELTE TÓK Természettudományi tanszék oktatója a FINE! projekt szakértőjeként részt vett 2019 októberében a Portóban megrendezett szakmai tanulmányúton.
A FINE! projekt célja a nemzetközi jó gyakorlatok megismerése és alkalmazása a kisgyermekkori szolgáltatások minőségének javítása érdekében. A projekt a koragyermekkori intézményes nevelésben részt vevő gyermekek táplálkozására irányul.
Cél a résztvevők tudatosságának, ismereteinek, készségeinek növelése a gyermekek táplálkozásával és egészségével kapcsolatos kérdésekben.

  • Az étkezés társadalmi-relációs vonatkozásai gyermekkorban,
  • a környezet tiszteletben tartásának ösztönzése,
  • a fenntartható fejlődési célok megvalósítása,
  • párbeszéd kialakítása a kisgyermekkori nevelésben a szervezetek, a döntéshozó szervek, a kedvezményezettek között,
  • a projekt partnerek és a résztvevők európai dimenziójának növelése,
  • az innovatív és sikeres tapasztalatok megosztása a partnerek között,
  • az uniós cselekvési tervek, stratégiák, erőforrások, anyagok és jó gyakorlatok terjesztése,
  • a kisgyermekkori szolgáltatások közötti európai szintű együttműködés és hálózatépítés fejlesztése.

Módszerek

A partnerek közötti kölcsönös tanulás és a bevált gyakorlatok cseréje.
5 rövid távú képzési tevékenység - minden partnerországban egy alkalommal

  • szakmai látogatás, megfigyelés; a nemzeti étkeztetési modellek, étrendek,
  • nemzeti és helyi irányelvek bemutatása és összehasonlítása,
  • az élelmiszer-pazarlás megelőzése és az újrahasznosítási szabályok és stratégiák;
  • bevált gyakorlatok cseréje;
  • szakmai találkozók és szemináriumok; műhelyek;
  • szakemberek közötti szakmai megbeszélés.

2 transznacionális projekttalálkozó, önképzés.

Várható hatások

  • A témával kapcsolatos ismeretek bővülése,
  • az uniós dimenzió, motiváció, nyitottság növekedése,
  • a szervezetek stratégiáinak, módszereinek, tevékenységeinek fejlesztése,
  • a képzési eredményeinek alkalmazása,
  • a kisgyermekkori szolgáltatások minőségének javítása,
  • egészségesebb és minőségibb kisgyermekkori étkeztetés az intézményekben, családokban.

A projektben részt vevő partnerek

  • Arca Cooperative Sociale – Firenze, Olaszország
  • Centro Social Soutelo - Rio Tinto, Portugália
  • Kindergarten 37 Valshebstvo – Sofia, Bulgária
  • Kindergarten Srčeko – Vratišinec, Horvátország
  • JEB Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék – Budapest, Magyarország
  • Galileo Progetti Nonprofit Kft. - koordinátor, Budapest

 

 


Egyetemi oktató látogatása a Természettudományi Tanszéken


2019 novemberében tanszékünkre érkezett Dr. Balla István a Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Karának egyetemi docense, intézetigazgatója.

Az Erasmus + oktatói mobilitás kapcsán történt látogatás célja a további együttműködés megerősítése az egészségtudatos magatartás és a környezettudatos magatartásformálás kutatási témákban a két intézmény között.

 

 


PhD hallgató látogatása a Természettudományi Tanszéken

2019 novemberében tanszékünkre érkezett a Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Pedagógiai Kar PhD hallgatója, akit a Természettudományi Tanszék fogadott.

Doktori témája az alsó tagozatos Környezetismeret tantárgy tanításának módszerei, a non-formális oktatás lehetőségei.

 

 

 


Természettudományos műveltségterületes hallgatók terepgyakorlata, 2019. szeptember.

Fertő-tó és környéke - terepgyakorlat (2018. 05. 23.-2018. 05. 26.)

Fertő-tó és környéke - terepgyakorlat (2018. 05. 23.-2018. 05. 26.)
Szakmai beszámoló

2014 óta, immár ötödik alkalommal, az ELTE TÓK hallgatói részt vesznek a Fertő-tó és környékén (Ausztria) megrendezésre kerülő terepgyakorlaton.
A németországi Schwäbisch Gmünd városában található Paedagogische Hochschule oktatójával, Dr. Hans-Martin Haase professzorral és hallgatóival közösen megrendezett terepgyakorlat célja, hogy a közös munkával elmélyítsük a hallgatók korábban megszerzett természettudományos vonatkozású tudását, újabb ismeretekkel bővítsük ezt, valamint az idegen nyelv használatával alapozzuk meg a nemzetközi kapcsolatokat, esetleg a hallgatók érdeklődését felkeltsük egy külföldi Ersamusos ösztöndíj megpályázására.
A magyar csapat (6 hallgató és egy oktató, valamint a TÓK egy volt hallgatója, aki segítőként vesz részt a túrán, immár harmadik alkalommal) számára a fő közlekedési eszközt a kerékpár jelenti. Ez amellett, hogy rendkívül tiszta levegőn vagyunk végig, elősegíti a hallgatók fizikai állóképességének a javítását is. Az idén összesen 210 km-t kerékpároztunk a terepen.
Maga a terepgyakorlat 4 napból állt. Az első nap az utazásról szólt, a sátrak felveréséről a kempingben, valamint ráhangolás a közös tanulásra: a hallgatók megismerkedtek elméleti szinten a Fertő-tó és környéke földrajzi jellegzetességeivel, geológiájával, specifikus növény- és állatvilágával. Megismerkedtek továbbá a térképolvasás rejtelmeivel és a laptájoló használatával.
A második nap a német kollégával és hallgatókkal közösen, felkerestük a Lange Lacke nevű szikes tavat, ahol a nap nagy részében növény- és állathatározást, valamint madármegfigyelést végeztünk. A délután folyamán felkerestük az 1956-os emlékhelyeket, ahol magyarok ezrei menekültek át az ideiglenesen megnyitott zöld határon.
A harmadik nap Illmitz határában felkerestük a Nationalpark Neusiedler See - Seewinkel – Fertő-Hanság Nemzeti Park bemutatóközpontját, ahol a nemzeti parkról tartott másfél órás angol nyelvű dokumentumfilm megtekintése után egyesítettük az előző nap beazonosított fajokat német-magyar, illetve latin elnevezés szerint, valamint olyan feladatokat oldottunk meg közösen, melyek a természettudományos kompetenciák mellett a hallgatók matematikai, számolási, absztraháló képességeit is igénybe vették.
Az utolsó nap délelőttjén egy olyan löszfalat látogattunk meg, melyben egy hatalmas gyurgyalagkolónia fészkel. Mönchhof városkában meglátogattuk a falumúzeumot is, ahol egy autentikus XX. század eleji falusi iskola hétköznapjaiba kaptak betekintést a hallgatók. Ezután búcsúztunk el a német csapattól, majd a délután a csomagolásé és a hazautazásé volt.
A hallgatók nagy lelkesedéssel vettek részt a projektben, mely jelentős mértékben hozzájárult a természettudományos tárgyakból leteendő szigorlat sikerességéhez. A terepgyakorlaton való részvétel előfeltételekhez kötött: német vagy angol nyelv legalább kommunikációs szintű ismerete, kerékpár birtoklása, illetve kerékpározni tudás.
Az idén, novumnak tekinthető, hogy a tehetséggondozásra való tekintettel két matematika műveltségterületes hallgató erősítette sorainkat: a tanítási gyakorlatuk során Környezettan tárgyból oly mértékű elköteleződést, a tárgy irányába való elmélyülést mutatott az egész matematika műveltségterületes csoport, hogy felajánlottam a számukra két helyet a túrára. Mivel az egész csoport szeretett volna jönni, sorsot húztak egymás között, így alakult ki a túra végső hallgatói létszáma: 4 természetismeret, 2 matematika műveltségterületes hallgató.
A terepgyakorlat maga nem valósulhatna meg a HÖK anyagi támogatása nélkül, mely fedezi a hallgatók utazási és szállási költségeit.
Remélhetőleg a következő években is folytathatjuk ezt a sikeres, már hagyományosnak tekinthető projektet.

Budapest, 2018. 05. 28.

Dr. Vitályos Gábor Áron
 


Johannita Segítő Szolgálat előadása a Természettudományi Tanszéken (2019. november 29.)


A program célja: megismertetni a hallgatókkal az első ellátáshoz, beavatkozáshoz szükséges ismereteket, technikákat, és erre gyakorlati módon felkészíteni őket. Olyan pedagógusok képzése, akik munkájuk során felmerülő váratlan helyzetekben eredményesen tudják a gyermekeket, kollégákat elsősegélyben részesíteni.
Az elméleti és gyakorlati képzésben az első évfolyamos, levelező tagozatos, tanító szakos hallgatók vettek részt.
A programot vezető Johannita Segítő Szolgálat szakemberei: Dr. Gorove Kristóf, Frigyesi Tamás.