60. - jubileumi - Rátz László Vándorgyűlés - online

2021.09.30.
60. - jubileumi - Rátz László Vándorgyűlés - online

Beszámoló a Rátz László Vándorgyűlésről

A Bolyai János Matematikai Társulat 2021. július 1-3. között rendezte meg a 60. Rátz László Vándorgyűlést. A vírushelyzetre való tekintettel az előadásokat online formában tartották meg az előadók. A programban szereplő négy szekció – alsó tagozat, felső tagozat, középiskola és speciális matematika – közül választhatott a hallgatóság.

Az alsó tagozatos szekció szervezési feladatait a TÓK Matematika Tanszékének oktatói látták el. Az előadók között szerepelt az ELTE Gyertyánffy István Gyakorló Általános Iskolából Józsa Ildikó és Réz-Petró Andrea. Józsa Ildikó intézményvezető-helyettes a digitális oktatás tapasztalatait osztotta meg intézményvezetői szempontból, Réz-Petró Andrea gyógypedagógus BTMN és SNI tanulók fejlesztéséhez használható online platformokat, alkalmazásokat, foglalkozásszervezési módokat mutatott be, amelyek mikro- és kiscsoportos online foglalkozások esetében is jól alkalmazhatók.

Bélteki Gáborné gyakorló pedagógus a Bee-Bot „zsongás” matematikaórán és azon túl … címmel tartott előadást, melynek során az eszköz gyakorlati alkalmazásaira hívta fel a figyelmet. Kukk Ibolya gyakorló pedagógus Sajtot oszt a róka, avagy a törtek tanítása alsó tagozaton című előadásában a törtek alsó tagozatos tanítása során használható hagyományos és digitális eszközökkel ismertette meg az érdeklődőket. Burán-Schermann Friderika gyakorló pedagógus egy 2. osztályos matematikaóra anyagán keresztül ismertette a digitális és a hagyományos eszközök komplex használatának lehetőségeit Süni matek – játszva tanulunk! című előadásában.

Móricz Márk az Építsük fel! matematika tankönyv fő jellemzőit, gyakorlati alkalmazhatóságát mutatta be az előadásában. A tankönyv szerzői – C. Neményi Eszter, Oravecz Márta, Móricz Márk – a Varga Tamás és munkatársai által vezetett kísérlet egykori munkalapjaiból készített tankönyveket és munkafüzeteket dolgozták át munkájuk során. Az új, a pedagógusok és diákjaik számára is elérhető tankönyv a komplex matematikatanításnak a gyerekek életkori sajátosságaihoz igazodó, átgondoltan és fokozatosan épülő tananyagát tartalmazza.

A TÓK Matematika Tanszékének oktatói közül Kulman Katalin, Ökördi Réka és Pintér Marianna vettek részt egy-egy előadással a rendezvényen. Ökördi Réka a De ha megy a matek, miért nem megy? című előadásában a matematikai szorongás tanórai megjelenését, néhány okát és tünetét vizsgálta, továbbá némi támpontot is mutatott ezek enyhítésére. Az előadás szakmai önismereti séta volt a résztvevők számára, ahol érdekes kutatási eredményeken és szívszorongató vagy szívmelengető irodalmi példákon keresztül vezetett az út. Pintér Marianna előadásában – Út az egyenletekig játékokon és tevékenységeken keresztül – az egyenletek felírásához vezető folyamat egyes szakaszait mutatta be, melynek során néhány példát láthattak a résztvevők a hagyományos és a digitális eszközök használatára az egyenletek felírásához és megoldásához vezető úton elsőtől-hatodik osztályig.

Bauer Zita, a TÓK Természettudományi Tanszékének oktatója és Kulman Katalin közös előadásukban a természettudományos fejlesztés megvalósításának lehetőségeit járták körül a tantárgyi kapcsolódások tükrében. Mivel a jelenleg érvényben lévő Nemzeti alaptantervben 3. osztályban jelenik meg a környezetismeret tantárgy, ezért a természettudományos nevelési célok eléréséhez kapcsolódó feladatokat főként a magyar nyelv- és irodalom, a matematika és a technika tantárgyak veszik át.

Az előadások témáit érdeklődve fogadta a hallgatóság, ami tükröződött a résztvevők számában is. A visszajelzések alapján, az ideihez hasonló módon, célszerű a későbbiekben is a gyakorlatban hasznosítható, ötletes előadásokat, szemináriumokat szervezni az alsó tagozatban tanító pedagógusok számára.