A gyermekkultúra, játékkultúra aktív formálása múzeumi tanulással - Innováció, módszertani fejlesztés a pedagógusképzésben - beszámoló a szakmai munkáról

A gyermekkultúra, játékkultúra aktív formálása múzeumi tanulással - Innováció, módszertani fejlesztés a pedagógusképzésben - beszámoló a szakmai munkáról
04/25

2024. április 25.

04/25

2024. április 25. -


2017/2018-ban a Szent István Király Múzeum, Hetedhét Játékmúzeum - Moskovszky és Réber Gyűjteményének Kulturális játszóterek” mintaprojektjében együtt, egy csapatban dolgozott egy felsőoktatási intézmény (az ELTE TÓK tanszékei), két közművelődési intézmény (a Hetedhét Játékmúzeum és a Martonvásári Óvodamúzeum) valamint közoktatási intézmények, székesfehérvári óvodák.
Élni a kultúrát, belenőni a kultúrába
Az innováció, a program célja az értékőrzés és értékteremtés: a gyermekkultúra és játékkultúra formálása, generációk közötti párbeszéd facilitálása egy innovatív múzeumi minta-foglalkozás megalkotásával, az óvodás gondolkodásának tiszteletben tartásával. Fontos, hogy valódi értékek mentén, élvezetesen történjen a kultúraátadás. Élni a kultúrát, belenőni. Játékosan, szeretettel. Szakmai célunk volt az óvodásokat a saját nyelvükön megszólítani. Azaz nem verbálisan, hanem a szimbólumok nyelvén: a mese, a játékos tevékenységek, mondókák, énekek, alkotások, nyelvén, teret engedve az alkotó fantáziának. Úgy megmutatni tárgyakat és azok történeteit, hogy emlékeket, élményeket vigyenek el a múzeumból az óvodások, és az egyetemi hallgatóink egyaránt. 
Ezen célok tiszteletben tartásával együttműködés indult az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar, mint felsőoktatási intézmény, két közművelődési intézmény, a Hetedhét Játékmúzeum és a Martonvásári Óvodamúzeum, valamint Székesfehérvári óvodák szakemberei között. Az együttműködő intézmények az EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú, Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek kiemelt alprojekt „Mintaprojektek - Kulturális játszóterek” témájához egy sikeres pályázattal tudott kapcsolódni, így a párbeszéd és innováció már egy hivatalos formát is nyert. Jelenleg kevesen foglalkoznak óvodások múzeumi tanulásával mind múzeumi szakemberek, mind pedagógusok, mind neveléstudományi kutatók körében. Ezt a hiátust felismerve több tudományterület felsőoktatásban kutató-oktató képviselőinek, közoktatási-, valamint közművelődési intézmények vezetőinek aktív és hatékony együttműködésével kialakítottunk egy kutatócsoportot. A kutatás jelen prezentációban bemutatott részcélja, hogy felsőoktatási intézményünk hallgatói váljanak képessé pedagógiai munkájukba aktívan beépíteni a kultúraátadás lényeges szegmensét a gyermek- és játékkultúra átadását.  
Egy komplex összművészeti alkotás született, amiben egyaránt helye volt grafikus művésznek, fotósnak. Az ELTE TÓK évek óta szeretne létrehozni egy Gyermekkultúra mesterszakot, a a Kulturális játszóterek – Óvodások a múzeumban projektünk a megvalósult prototípusa annak, hogy milyen elméleti tudása, szakmai elkötelezettsége van a TÓK oktatóinak ebben a témában és annak milyen óriási jelentősége lehet a mindennapi pedagógiai gyakorlat formálásán keresztül a magyar gyermekkultúra formálására múzeumi környezetben, a múzeum adta szakmai lehetőségekkel. Több művészeti ág és több tudományterület képviseltette magát ebben a projektben.

Az óvodások múzeumi tanulását kutató szakemberek, az ELTE TÓK résztvevő tanszékei és oktatói: Dr. habil Darvay Sarolta PhD habilitált egyetemi docens, tanszékvezető, egyetemi oktató, Természettudományi Tanszék; Dr. Kolosai Nedda PhD pszichológus, egyetemi oktató, Neveléstudományi Tanszék; Dr. Pataky Gabriella PhD egyetemi oktató Vizuális Nevelés Tanszék; Dr. Lehmann Miklós Phd tanszékvezető egyetemi oktató, Társadalomtudományi Tanszék; Dr. Bereczkyné Záluszki Anna PhD, egyetemi oktató, Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék, Koósné Sinkó Judit mestertanár, egyetemi oktató, Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék.
Az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar oktatóival, a Hetedhét Játékmúzeum és a Martonvásári Óvodamúzeum szakembereivel létrejövő szakmai együttműködés eredményeként a tanító- és óvóképzés tantárgyi programjaiba többféleképpen épül be a gyermekkultúra-, játékkultúra formálásának, átadásának valamint a múzeumi tanulásnak korszerű szakmódszertana. Egyrészt már meglévő tantárgyak tantárgyi tematikáiba integrálódik a kar több tanszékén (Vizuális Nevelés Tanszék, Ének-zenei Tanszék, Neveléstudományi Tanszék, Társadalomtudományi Tanszék, Magyar Nyelv- és Irodalom Tanszék, Természettudományi Tanszék), valamint a fejlesztés eredményeként önálló, választható tantárgy tartalmaiba beépítve is megjelenik a Gyermekkultúra, a Bevezetés a tudományos és művészeti műhelymunkába tárgyban, valamint a Múzeumpedagógia tantárgyban. Ezeknek a felsőoktatási tárgyaknak szakmai gyakorlóterepe, játékgyűjteményével kutatható tudományos lehetősége, az elméleti oktatásnak könyvgyűjteményével aktív segítője a Hetedhét Játékmúzeum és a Martonvásári Óvodamúzeum.

Az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar hallgatói képessé válnak pedagógiai munkájukba beépíteni a kultúraátadás lényeges szegmensét a gyermekkultúra, a játékkultúra átadását, képessé válnak az értékőrzés és értékteremtés egyensúlyának szakmailag tudatos megteremtésére a 21. században, a gyerekek életkori sajátosságainak, gondolkodásának, tanulási módjainak ismeretében, adekvát módszerekkel.  Célunk, hogy hallgatóink váljanak képessé a társadalom széles rétege felé közvetíteni azt a tudást, mellyel elősegítik a generációk közötti párbeszédet a kultúraátadás természetes és intézményesült folyamatainak váljanak tudatos facilátoraivá. 
 
Fontos célunk, hogy a hallgatóink képessé váljanak az élethosszig való tanulás és a kompetencia alapú oktatás elősegítése céljából a művelődés, önművelés élvezetes, értékközvetítő módszereinek továbbadására a rájuk bízott gyermekcsoport számára. A program folyamán képessé válnak a különböző műveltségi területeken és diszciplinákban elsajátított tudásuk integrálására a gyermekkultúra, játékkultúra aktív formálására (például múzeumi környezetben).

Az innováció, a program előzményei az ELTE TÓK tanszékein:
1. 2014-2015 Támop 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007
„Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért”” alprojektben
Komplex művészeti nevelés (Gyermekkultúra) mesterszak szakmai programjának, alapelveinek kidolgozása, a tantárgyi háló, a szakindítás dokumentumainak összeállítása, a teljes képzési program kidolgozása a Kaposvári Egyetem Pedagógia Karával együttműködve az ELTE TÓK tanszékeinek szoros együttműködésében. Résztvevők: Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék, Idegen Nyelvi Tanszék, Vizuális Nevelés Tanszék, Ének-zenei Tanszék, Testnevelés Tanszék, Társadalomtudományi Tanszék, Neveléstudományi Tanszék szakemberei.
2. 2014-ben Gyermekkultúra Konferencia és Kiállítás szakmai programjának szervezése, az országos esemény koordinálása.  Résztvevő tanszékek az ELTE TÓK-ról (Gyermekkultúra Konferencia és Kiállítás): Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék, Idegen Nyelvi Tanszék, Vizuális Nevelés Tanszék, Ének-zenei Tanszék, Testnevelés Tanszék, Társadalomtudományi Tanszék, Neveléstudományi Tanszék szakemberei.
Résztvevő egyetemek (Gyermekkultúra Konferencia és Kiállítás): Kaposvári Egyetem, Miskolci Egyetem, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Irodalmi, Kommunikáció és Kulturális Antropológia Tanszék, Károli Gáspár Református Egyetem, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kar, Szegedi Egyetem Bölcsészettudományi Kar valamint a határon túli partner egyetemek közül a nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kar.
Résztvevő közoktatási és egyéb kulturális intézmények (Gyermekkultúra Konferencia és Kiállítás): Meseközpont Alapítvány, Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Kollégium, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Hetedhét Játékmúzeum, Míves Tojás Gyűjtemény, Televele Médiapedagógiai Egyesület, Bocskai István Szakképző Iskola, Kaposvári Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Zimándy Ignác Általános Iskola, Móra Könyvkiadó, Pagony Könyvkiadó, Kaméleon Könyvközösség Alapítvány, Hagyományok Háza.
3. 429 oldalas tanulmánykötet összeállítása a gyermekkultúra, játékkultúra értékeiről, jelenéről. Kolosai Nedda és M. Pintér Tibor (2016): A gyermekkultúra jelen(tőség)e. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar, Budapest. 429 pp.
4.  Gyermekkultúra Állandó Kiállítás létrehozása – 2015/2016.
5. A Gyermekkultúra Kutatócsoport megalakítása az ELTE TÓK-on.
6. Konferencia előadások a gyermekkultúra, játékkultúra témájában, hazai és nemzetközi konferenciákon. Szakdolgozatok, TDK dolgozatok tutorálása, vezetése.


A program eredményei 2017/2018:
2017. tavasz és nyár: EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú, Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek kiemelt alprojekt „Mintaprojektek” témájához a pályázati anyag összeállítása, a szakmai-tudományos háttér kidolgozása szoros együttműködésben a Hetedhét Játékmúzeummal.
2017. szeptember A tudományos-szakmai csoport kialakítása az ELTE TÓK-on, munkamegbeszélések.
2017. szeptember 20. A Gyermekkultúra Kutatócsoport valamint a Hetedhét Játékmúzeum szakmai műhelye Székesfehérváron.
2017. szeptember – október Az ELTE TÓK óvodapedagógus és tanító szakos hallgatóiból egy motivált 20-25 fős csoport összeállítása a módszertani innovációban való részvételre, a szakmai munka minőségbiztosításának megteremtésére, valamint a szakdolgozati, TDK dolgozati munka folytatásához tudományos, empirikus, tapasztalati anyag gyűjtésére.
2017. október 26. szakmai konferencia Székesfehérvár. A kutatócsoport eddigi munkájának bemutatása Gyermek- és játék-   -kor és -kultúra címmel.
2017. november A kutatócsoport által elkészített múzeumi minta-foglalkozástervek kipróbálása óvodás gyerekekkel Székesfehérváron a Hetedhét Játékmúzeumban és Martonvásáron a Martonvásári Óvodamúzeumban. Az ELTE TÓK oktatói és hallgatói a minta-foglalkozásokat megtekintették, és egy reflexiós kérdőívben nyílt és zárt végű kérdésekre válaszolva azonnal értékelték is az elkészült foglalkozástervezeteket. (8. és 9. kép)

Nagy öröm, hogy a minta múzeumi foglalkozás megszületésének, tesztelésének alkotó folyamatában részt vállalt egy-egy konkrét feladattal 2018. április 16-ig 135 óvodapedagógus hallgatónk 10 tanító és 6 kisgyermeknevelő szakos hallgatónk azaz 151 ELTE TÓK-os hallgatónk – közülük többen jelen voltak a projekt záró konferenciáján is,  büszkék vagyunk rájuk!

Köszönjük a lehetőséget, hogy bemutathattuk az egyik legjobb, legélvezetesebb munkánk lényeges állomásait. Amikor a Hetedhét Játékmúzeumban történt élményeink után (projekttervek készítése) találkoztunk az ELTE TÓK-on a projektben részt vállaló kollégákkal, mindig összenevettünk, teljesen fel voltunk villanyozva néhány napig az átélt múzeumi élményeinktől. Eddig feldolgozott eredményeink szerint a kutatásba bevont pedagógus hallgatók és pedagógusok nagy részének nincsen tudása arról, mit jelent a múzeumi tanulás. Elvárásaik, elképzeléseik nem pozitívak a múzeumi tanulás lehetőségeiről. Ugyanakkor saját, személyes élményeik valamint a megfelelő módszerrel átadott tananyag megismerése után értik, (rá)csodálkozva, meglepődve, lelkesen fogadját új tudásukat. Fontos felsőoktatás-pedagógiai feladatunk a kultúraátadás folyamatában egyrészt a múzeumhoz kapcsolódó hallgatói élmények újraírása, másrészt a múzeumhoz kapcsolódó pozitív élmények kialakítása, tudományterületek integrációjában, szakmailag átgondolt módon.

Hallgatóink örömmel, lelkesen vettek részt a projektben, szakmai fejlődésük lényeges állomásának tekintették ezt a munkát: 
„Nagyon jó lehetőség volt megismerni a múzeum egy másik (igazi?) oldalát,ahol a gyerekek élvezettel és csupa játékkal nézhették meg a múzeumi tárgyakat. Élvezet volt látni mind a múzeumot, mind a gyerekek viselkedését,hogy milyen felszabadultan vették birtokba a múzeumot. Remélem minden leendő óvónéni el fogja vinni leendő óvodásait valamelyik múzeumba. Sokat tesz hozzá az ember identitásához, kultúra szeretetéhez.” (óvodapedagógus szakos hallgató)
„Az Óvodások a múzeumban projekt megmutatta nekünk, leendő pedagógusoknak, hogy igenis van helye a kicsiknek is a múzeumban, hogy nem kell félnünk attól, hogy unatkozni fognak a vitrinek között, és hogy milyen kreatívan és játékosan lehet múzeumszerető, játszva tanuló gyerekeket nevelni. Remélem, sok leendő óvópedagógusnak lesz még lehetősége a saját bőrén megtapasztalni, mennyire élvezhető egy múzeum! Csak ajánlani tudom mindenkinek!:)” (óvodapedagógus szakos hallgató)

Dr. Kolosai Nedda                                                                                                     pszichológus, egyetemi docens
ELTE TÓK, Neveléstudományi tanszék                                                                                      „Kulturális játszóterek – Óvodások a múzeumban”                                                                projekt szakmai vezető