A KÓTE vezetőségének bemutatkozó látogatása

2024.12.03.
A KÓTE vezetőségének bemutatkozó látogatása

2024. 11. 28-án bemutatkozó látogatásra fogadta a KÓTE vezetőségét Pósánné Rácz Annamária, a KIM felsőoktatásért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára. Tagintézményeink és tagozataink, valamint tevékenységünk és feladataink bemutatása után meghívtuk helyettes államtitkár asszonyt a 2025. január 30-i közgyűlésünkre is. A meghívást elvileg elfogadta, de sűrű elfoglaltságaira hivatkozva még további egyeztetést kért, a január 30-hoz közelebbi időpontban. A megbeszélésen szóba került az a Hankó Balázs KIM miniszternek elküldött, KÓTE tagság által megszavazott 2024. júniusi levél is, amire azóta sem kaptunk választ. 

Emlékeztetőül, röviden, a következő kérdéseket tettük fel a levélben: 

  1. A tanító szak képzési és kimeneti követelményei szerint szervezett felsőoktatás tartalma hogyan hozható összhangba a 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról közzétett 401/2023. (VIII. 30.) kormányrendelet 2.sz. mellékletével, ami a tanító szakos végzettséget az 5-8. évfolyam (bármely szakos?) tanára számára megfelelő szakképzettségnek tünteti fel.
  2. Kérdés merül fel a tanító szak képzési és kimeneti követelményeinek bővítésével beiktatott új, 10. alponttal kapcsolatban is, ami részletesen leírja, hogy hogyan szerezhetnek alapszakos vagy főiskolai végzettségű óvodapedagógusok 4 félév, 120 kredit teljesítésével olyan tanítói végzettséget, ami felkészít az 1-4. évfolyam minden tanítói feladatának ellátására, de nem készít fel az 5-6. évfolyam egy műveltségi területének feladataira, pedig utóbbi is elvárás a tanító szakon végzettekkel szemben. Kérdés tehát, hogy miért volt szükség erre a módosításra, ugyanis az óvodapedagógusok tanító szakos képzése egyszerűen megvalósítható a kreditbeszámítás általános szabályainak alkalmazásával, ami eddig is gyakorlat volt, olykor párhuzamos képzés formájában is.
  3. Kérdésünk továbbá, hogy a 401/2023. (VIII. 30.) kormányrendelet mellékletében hogyan kell értelmezni a középfokú óvodai nevelő végzettségű szakember óvodapedagógusként való alkalmazását. Ez az ISCED 5 szintű, ötéves technikumi képzés, illetve érettségire épülő, kiegészítő, kétéves változata a szakképzésre vonatkozó 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet 1. sz. mellékletének 132 b. sorában szerepel , közvetlenül a 132 a. sor után, amely az azonos szintű oktatási szakasszisztens technikumi képzést írja le. 

A 2023. 12. 13-án megjelent szakmai képzési és kimeneti követelmények szerint az óvodai nevelő „óvodában, gyermekotthonban, lakásotthonban foglalkoztatott személy, aki felsőfokú végzettségű szakember irányítására támaszkodva végzi szakirányú munkáját”, továbbá a „pedagógus, illetve egyéb szakember útmutatásai alapján ellátja az egyes nevelési, a gyermek fejlődését segítő feladatokat” , tehát ezek szerint az óvodai nevelő az óvodapedagógus munkáját segítő szakember, ami a 401/2023. (VIII. 30.) kormányrendelet idézett mellékletének táblázatával nem mutat összhangot.

Pósánné Rácz Annamária utalt rá, hogy az általunk, a levélben jelzett problémák több helyen átfedést mutatnak a köznevelési területtel, és elmondta, hogy decemberben lesz egy találkozója Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárral, amin igyekszik ezeket az általunk jelzett kérdéseket is felvetni. Felajánlottuk államtitkár asszonynak a KÓTE segítségét a minisztérium döntéseinek előkészítő munkájában, a készülő, pedagógusképzéssel kapcsolatos anyagok véleményezésében. Végezetül felvetettük a frissen megjelent pedagógus-továbbképzésekkel kapcsolatos kormányrendelet tervezetéből az alábbi passzusra

5. A pedagógus-továbbképzési program szervezése, nyilvántartása 

7. § 

(1) A képzések szervezését 

a) a tartalmi megújító képzések esetén a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (a továbbiakban: NKE),
b) a választható képzések esetén az Oktatási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) 
c) a hitéleti képzések esetén a bevett egyház látja el. 

A kormány rendelete a pedagógus-továbbképzés rendszeréről

hivatkozva, hogy a KÓTE tagintézményei pedagógusképzést folytató felsőoktatási intézményként szintén jó lenne, ha bekapcsolódhatnának a pedagógus-továbbképzés rendszerébe, hiszen ezeken a főiskolákon, egyetemeken jelen van a több évtizedes oktatási tapasztalat, a kutatási háttér és a minőségbiztosított szakmai hozzáértés. Helyettes  államtitkár asszony ezt a törekvést támogatásáról biztosította.