A szociális kompetencia fejlesztésének lehetősége zeneterápiás eszközökkel a tanító- és tanárképzésben

2021.06.08.
A szociális kompetencia fejlesztésének lehetősége zeneterápiás eszközökkel a tanító- és tanárképzésben

A könyv a szociális kompetencia fejlesztésének lehetőségeit tárja fel zeneterápiás eszközökkel a tanító- és tanárképzés keretén belül. A felvázolt téma kibontása másfél évtizedes sajátélményű és gyakorlati tapasztalás, valamint kutatómunka és kísérlet eredménye.

Annak hangsúlyozása került a középpontba, hogy a leendő pedagógusoknak már képzésük során lehetőséget kell biztosítani olyan fejlesztő programokra, melyek egyrészt az önismeret útján segítik Őket, másrészt olyan technikákat és módszereket tanítanak meg Nekik, amelyek későbbi tanítványaik fejlesztésében hasznosíthatóak osztálytermen kívül és belül.

A könyv részegységei tárgyalják a szociális kompetencia fejlesztésének elméleti és módszertani hátterét, a zeneterápia elméleti és gyakorlati alapjait, valamint egy fejlesztő kísérlet kidolgozását, kipróbálását és eredményeit.

A zenei gyakorlatok nonverbális kommunikációs aspektusa leginkább a szociális kompetencia érzelmi elemeihez kapcsolható hozzá, mivel az érzelmek pontos és hiteles kifejezése, megfelelő szabályozása érthetővé és kezelhetővé teszi az adott kapcsolatot. Ez pedig elvezet a szociális kompetencia jobb működéséhez. A zeneterápia eszközei az öröm és játék élményén keresztül használhatóak fel a fejlesztő gyakorlatokhoz. Mivel megszólaltatásuk nem kötött professzióhoz, ezért csökkentik a szereplési drukk, megfelelési vágy stb… feszültségét, így bárki kedvére játszhat rajtuk.

A következtetések között fontos szál, hogy ilyen irányultságú tréningen részt vett pedagógusok könnyebben kezelték mind maguk, mind pedig tanítványaik szorongattató szituációt, alternatív megoldást kínálva rájuk.