Állásfoglalás béremeléssel kapcsolatban

Tisztelt Miniszter Úr!
A KÓTE tagsága örömmel üdvözli a köznevelési bérek jelentős emelését. Régi adósság ez a gyermekekért végzett felelősségteljes munka méltó anyagi elismerése területén. Ugyanakkor szeretnénk jelezni, hogy a jelenlegi helyzetben sokszor egy pályakezdő kisgyermeknevelő, óvodapedagógus, tanító illetménye jóval magasabb, mint a felsőoktatásban doktori fokozattal rendelkező adjunktusé, docensé, professzoré vagy tudományos munkatársé.
Tisztában vagyunk azzal, hogy több modellváltó egyetem felelősen gondolkodó vezetése és kuratóriuma a fizetések vonatkozásában követi a pedagógusbérek mozgását, és ügyel az ebből adódó feszültségek megelőzésére. Ahol azonban ez nem valósul meg, komoly veszélyek keletkezhetnek. A felsőoktatásban, a pedagógusképzésben oktatók munkáját véleményünk szerint megfelelő módon el kell ismerni, hiszen a minőségi pedagógusképzés nemzeti érdek, amely kihat a pályakezdő pedagógusok motivációjára, és ezáltal a közoktatás színvonalára is. Épp ezért a pedagógusképzők erkölcsi, anyagi elismerése kulcsfontosságú, vitathatatlan.
Hosszú távon a bérharmonizáció elmaradásának komoly következményei lehetnek:
- A felsőoktatásban a pedagógusképzés területén dolgozó oktatók többsége rendelkezik a köznevelésben elhelyezkedésre alkalmas diplomával, így már most elindult a köznevelési irányába történő elvándorlás a jelentős mértékű bérkülönbségek miatt.
- A bérkiegészítésre kényszerülő oktatóknak nem marad idejük a kutatásokra és az azokat támogató pályázatok megírására, beadására. A kutatási pályázatok a társadalmi innovációs törekvések mozgatórugói, a fejlődés előrevivői. A pályázati tevékenység létfontosságú, hiszen – néhány intézménytől eltekintve – a kutatások nincsenek megfelelően támogatva, így a végrehajtásuk nehézségekbe ütközik, de akár a publikációs díjak kifizetése is gondot jelenthet pl. egy nemzetközileg magas szinten jegyzett folyóirathoz benyújtott publikáció esetén. Ez a felsőoktatásban – előbb-utóbb – komoly oktatói, kutatói hiányhoz, illetve végső soron a pedagógusképzések ellehetetlenüléséhez vezethet.
- Az oktatói-kutatói utánpótlás területén komoly problémákkal fogunk találkozni, ugyanis a pályakezdő fiatalok számára tanársegédként nem lesz vonzó a felsőoktatási, pedagógusképzési életpálya, a doktori képzés (amely komoly szellemi és anyagi befektetés), a kutatás, az innovációs tevékenység, az oktatás – amennyiben ezeket ilyen megalázóan alacsony bérekkel tudják csak honorálni az intézmények.
- A bérharmonizáció hiányában a felsőoktatásban dolgozó oktatóknak nem marad energiájuk és motivációjuk a folyamatos öntovábbképzésre, a szakmai innovációra és a tananyagfejlesztésre, amelyek biztosítani tudnák, hogy a kormány által is képviselt nemzeti érdekekkel összhangban pályán tartsa a friss diplomás pedagógusokat, és ezáltal hozzájáruljon a fokozódó pedagógushiány visszaszorításához.
Tisztelettel kérjük Miniszter Úr közbenjárását, hogy indokaink alapján hívja fel az egyetemek vezetőinek/fenntartóinak figyelmét a kérdésre, s szorgalmazza a bérben lemaradt egyetemek esetében az erre irányuló lépések megtételét! Tisztelettel kérjük továbbá észrevételeink megfontolását és a döntéshozók felé történő továbbítását, a pedagógusképzésben dolgozó felsőoktatási oktatók tisztes anyagi megbecsülését, a bérek harmonizációját és az anomáliák megszüntetését.
A Csecsemő- és kisgyermeknevelő-, Óvó- és Tanítóképzők Egyesülete (KÓTE) tagsága (100 fő)
Budapest, 2025. február 13.