Dr. Balatoni Katalin köznevelésért felelős helyettes államtitkár látogatása a KÓTE által szervezett szakmai beszélgetésen

2025.02.03.
Dr. Balatoni Katalin köznevelésért felelős helyettes államtitkár látogatása a KÓTE által szervezett szakmai beszélgetésen

Idő: 2025. 01. 30.

Hely: ELTE TÓK, 123. terem

Dr. Balatoni Katalin egy rövid előadás keretében képet adott a tagságnak a köznevelés területén felmerült aktualitás változásokról (pl. a mobiltelefonok használatának korlátozása), az államtitkárság terveiről, elmondta, hogy mely területeket látják problémásnak az államtitkárságon. Előadása után a tagság kérdéseire válaszolt.

Dr. Balatoni Katalin beszámolt róla, hogy a NAT-ot és az ÓNOAP-ot is felülvizsgálják, megújítják. Fontosnak tartják, hogy a gyerekeket az intézményekben nevelni is kell, nem csak oktatni. Ezért örül a köznevelés elnevezésnek.

Beszámolt továbbá a pedagógusképzési területeket érintő képzési és kimeneti követelmények megújításáról, melyek (egyelőre csak) meghatározott intézményekben, pilot jelleggel kerülnek majd bevezetésre. Részleteket nem tudhattunk meg ezekről. Azt azonban megtudhattuk, hogy a kormányzat/államtitkárság a megújítások során elsősorban az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetemmel, a Nyíregyházi Egyetemmel és a Debreceni Egyetemmel működik együtt, az ő szakmai segítségükre és szaktudásukra alapoz.

Beszámolt az új pedagógustovábbképzés rendszeréről. A továbbképzéseket a jövőben 50%-ban, kötelező jelleggel, ingyenesen a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) fogja biztosítani, illetve ők koordinálják a képzések biztosítását. A szabadon választható képzéseket az Oktatási Hivatal (OH) tartja nyilván. Ezek között lesznek fizetős és nem fizetős továbbképzések is. Az intézményeknek nem áll rendelkezésükre forrás a pedagógusok továbbképzésének támogatására. A helyettes államtitkár kérdésre megígérte, hogy utánanéz a nem akkreditált, rövid, 1 napos szakmai programokra adható 5 kredites igazolások jövőbeli kiadhatóságáról az egyetemek részéről.

Dr. Balatoni Katalin kiemelte, hogy fontos feladat lesz a jövőben az iskolába kerülő 1. osztályos gyermekek óvoda-iskola-átmenetének segítése, mert kiderült, hogy gyakran nem iskolaérettek még a 6 évesen iskolába kerülő gyermekek. Szólt arról is, hogy a gyógypedagógiai ismeretek felsőoktatási tantervbe építésére egyre nagyobb az igény, mert egyre több SNI-s gyerekkel találkoznak a pedagógusok.

Elmondta, hogy a pedagógusok béremelése megvalósult, a közeljövőben 1 millió forintos átlagbér lesz a jellemző az esetükben. (A későbbiekben több tag jelezte, hogy a képzők képzői ezzel szemben megalázóan alacsony fizetésért dolgoznak, és ez veszélybe sodorja az utánpótlást is, hiszen a fiatal kollégák számára nem vonzó a felsőoktatás, mert az alacsony fizetésekhez egyúttal nagyon komoly nemzetközi kutatási és publikációs kötelezettség társul. Ezzel kapcsolatban többen is jelezték a közös szakmai állásfoglalás kiadásának szükségességét a KÓTE keretében.)

A tagok több területen is felajánlották szakmai tudásukat, segítségüket, kutatási együttműködésüket és eredményeiket a tárcánál készülő, köznevelést érintő szakmai anyagok elkészítéséhez, pl. a digitalizáció, integráció, óvodáskori képességfelmérés és -fejlesztés területén. Annál is inkább, mert ezek a szakmai anyagok meghatározó jelentőségűek a jövő generációinak oktatása, nevelése szempontjából.

Fényképek

Fényképek

0

/

0

0

/

0