Egri Ágnes Júlia a 35. OTDK 1. helyezettje

A „Környezeti nevelés” alszekcióban

2021.05.03.
Egri Ágnes Júlia a 35. OTDK 1. helyezettje

SIKEREK A 35. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIÁN

Egri Ágnes Júlia 1. helyezést ért el a 35. OTDK Tanítás- és Tanulásmódszertani, Tudástechnológiai szekció „Környezeti nevelés” alszekciójában.

Témavezetője Vitályos Áron egyetemi docens.


Virtuális tanösvény létrehozásának lehetőségei városi környezetben címmel bemutatott dolgozatában saját szakmai innovációját mutatta be, mellyel a kutatás közvetlen céljain túl jó példát mutat arra, hogy miként lehet a gyermekeket élménypedagógiai szemlélettel fenntarthatóságra nevelni.

Dolgozatának tudományos összefoglalója: Virtuális tanösvény létrehozásának lehetőségei városi környezetben

A virtuális tanösvény létrehozásának ötlete az általános iskolai környezeti nevelés közvetlen, érzékszervi tapasztalatokon alapuló tanagyagfeldolgozásának szorgalmazására merült föl bennem. Célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy még nagyvárosi körülmények között is könnyen találhatunk olyan rejtett természeti értékeket, amelyek bemutatásával élményszerű tapasztalatszerzéssel gazdagíthatjuk a tanulók ismereteit hétköznapi tanórák keretében is. A helyszín kiválasztásakor egy olyan természetes környezet megtalálása volt a cél, amely körül több budapesti általános iskola is található, konkrét lehetőségeket kínálva ezzel a külső helyszínen megvalósítható tanórákra.

A Rákos-patak történetének, geológiájának, éghajlatának és élővilágának szakirodalmi feldolgozása után a virtuális tanösvény kijelölt helyszínén, a patak zuglói szakaszán, saját kutatásokat is végeztem annak élővilágáról. A növényvilág feltérképezésének és a patak vizében élő mikrofauna felkutatásának köszönhetően egy igen gazdag, saját természetfotókkal és mikroszkópos felvételekkel alátámasztott patakparti élővilág bemutatása vált lehetővé.

A Nemzeti alaptanterv és a Kerettanterv környezetismeret (1–4. évfolyam) és természetismeret (5–6. évfolyam) fejlesztési területeit, feladatait és a patakpart adottságait alapul véve egy hatállomásos Patakparti Tanösvényt szerkesztettem bemutató tablókkal, és az alsó tagozatosok számára korosztályonként készített feladatlapokkal.

A tanösvény kidolgozása után alsó tagozatos diákokkal, évfolyamonként egy-egy csoporttal, hétköznapi tanóra keretében megvalósítottuk a tanösvény bejárását is a feladatlapok megoldásával. A köztudatban szegényesnek vélt patakparti élővilágról bebizonyosodott annak sokszínűsége, gazdagsága. A feladatlapokkal mért tudásgyarapodás eredményessége, valamint a gyerekek lelkesedése és érdeklődése alátámasztották, hogy a külső helyszínen történő, akár egyetlen tanóra alatt is megvalósítható környezeti tapasztalatszerzés megéri a fáradozást: nemcsak jobban rögzülő ismeretszerzést és élményt nyújt a gyerekeknek, de a környezet iránti érzékenységüket, tiszteletüket is mélyíti.