Együttélés napja - Peremhelyzetben lévő gyermekek támogatása

Együttélés napja - Peremhelyzetben lévő gyermekek támogatása
05/10

2019. május 10.

ELTE TÓK (1126 Budapest, Kiss János altábornagy utca 40.)

05/10

2019. május 10. -

ELTE TÓK (1126 Budapest, Kiss János altábornagy utca 40.)


A Neveléstudományi Tanszék szervezésében a hagyományos Együttélés napon idén a peremhelyzetben élő gyermekek lehetséges támogatásával foglalkozunk. Ehhez olyan szervezeteket hívtunk meg, akik peremhelyzetben lévő családokkal foglalkoznak.

Statisztikailag csak becsülni lehet ennek a szociális védőhálóba kapaszkodó, azon sokszor át is hulló rétegnek a nagyságát. Azért tartottuk fontosnak, hogy ezzel a témával foglalkozzunk, mert a hátrányos szociális helyzetben, a társadalom peremén élő családok megerősítéséhez, társadalmi integrációjához olyan megoldási módok szükségesek, amelyek beválását a a gyakorlatban bizonyítja be: mindenki hasznos valamiben a csoport számára.

Program:

 

123-as terem
130-as terem

9:00 -10:00

 
Lencse Máté
A toldi tanoda bemutatása
  • Egy apró zsáktelepülésen dolgozunk hátrányos helyzetű, zömében cigány gyerekekkel és fiatalokkal. Egyetemista és friss diplomás önkéntesekkel elsősorban tanulás-támogató és képességfejlesztő projekteken keresztül próbálunk változásokat elérni.
Fliegauf Gergely, Rostás Rita, Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
  • A nemzeti megelőző mechanizmus tapasztalatai a gyermekvédelem intézményeiben

10:15-11:00 

Topa Zoltán rendőrőrnagy
Bűnmegelőzés az iskolában
  • A bűnmegelőzés speciális ismereteket igényel. A témához kapcsolódó jogi és kriminológiai alapismeretekről hallhatnak előadást a fiatalokat érintő bűncselek-ményekre és a családon belüli erőszak felismerésére, kezelésére koncentrálva.
 
Rózsahegyiné Juhász Éva: Görögkatolikus Roma Szakkollégium bemutatkozása
  • A szakkollégium azzal a céllal jött létre, hogy szakmai programjával és eszköztárával megteremtse azokat a feltételeket, amelyek optimálisan segítik a romákat érintő társadalmi problémákra érzékeny, keresztény értékrendet megtartó, sokoldalúan képzett fiatal értelmiség nevelését.

11:15-12:00 

Czoch András (MOME social design , robotika)
Makerspace a peremvidéken
  • A műhely bemutatja azokat a makerspacehez köthető foglalkozásokat, ahol a cél az, hogy a résztvevők megtanuljanak egymásra figyelni, csapatban dolgozni, analitikusan gondolkodni, fejlődjön komplex problémamegoldó készségük, építési (gépészeti), programozási képességük. A közös munka, az együttműködés számos személyiségfejlesztő hatással bír. Minden gyereknek meg kell tanulnia tudását, gondolatait úgy megfogalmazni, hogy azt mások is megértsék. Bizalommal és tisztelettel kell lenniük a csapattársaik iránt. Fejlődik kommunikációs készségük, erősödik szociális érzékenységük.
 
Székely Ágnes, Sümegi Réka és Urbán Ákos
Kalunba
  • A Kalunba, a Magyar Református Egyház Szeretetszolgálati Irodájának hivatalos partnereként, nemzetközi egyházi partnerek támogatásával, oktatási, lakhatási, munkaerő-piaci integrációt, valamint közösségépítést célzó programokkal segíti a menekültek életkilátásainak javulását és a menekültek társadalmi beilleszkedését. A menekült gyermekek iskolai beilleszkedésének, előmenetelének segítése különösen fontos, mert ezek a gyermekek számos olyan kihívással szembesülnek, amellyel a többség nem. A pedagógusok gyakran nincsenek felkészülve a nehézségek megoldására, tehetetlenek, így a gyermek könnyen a perifériára szorulhat, kirekesztődhet, elmagányosodhat.

 

12:15-13:00 

Faller Balázs, Szabadszentkirályi tanár
Motiváció 3.0 a peremvidéken

Új(szerű) módszerek Dél-Baranyában

  • "E-Tanoda", "Zseton-rendszer", "Smile-akcióterv", "Palánta-szerkezet", "Egy-élet szemlélet", "Iskolai-egyezmény", kicsi Bárka tábor, kicsi Zabhegyezés
 
Amnesty International Magyarország
„Gyűlölet” óra
  • Mit írnak elő az emberi jogok, kinek is szólnak? Hogyan sodródunk az emberi jogi egyenlőségtől távolabbra, ha valamilyen szempontból mások vagyunk? Mit tehetünk és teszünk az ellen, hogy a társadalmi szakadékok, egyenlőtlenségek, az emberi jogi sérelmek fennmaradjanak?

13:15-14:00 

Műhelykutatások
  • Anyaság, szülés, gyermekkép változásai - Pedagógiai kérdések történeti áttekintése kurzus hallgatói
  • Szegénységben élő gyermekek veszélyhelyzetben - Gyermekvédelem kurzus hallgatói
  • Bevándorló gyermekek a bölcsődékben - Kisgyermeknevelő mentor képzés hallgatói
  • Sociopoly társasjáték - Pedagógiai kérdések történeti áttekintése kurzus hallgatói
 
Márk Marcell és a Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék
Digitális honfoglalás a 8. kerületi bölcsődékben
  • Okoseszköz bölcsisek kezében. Lehetőség vagy veszély?
  • Az okoseszközök elképesztő gyorsasággal váltak hétköznapjaink részévé. Nem jutott sok idő felkészülni és elsajátítani okos felhasználásukat. Pedig a technológia legalább annyira veszélyforrás, mint amekkora lehetőség egy még öntudatosabb generáció számára.
  • Milyen hatást gyakorolnak az okoseszközök a 0-3 éves gyerek fejlődésére? Milyen veszélyeket hordoz magában a korai alkalmazásuk? Gátolják vagy gyorsítják a fejlődést az okoseszközök?
  • Pilot kutatásaink izgalmas kérdéseket feszegetnek!

Regisztráció: 

forms.gle/bs5nmjX5tzRXs8ocA

A programon való részvétellel teljesíthető a KB00KV07 Informális tanulás és szakmai programokon való részvétel kurzus - a következő félévben tudják felvenni és elismertetni a műhelynapon való részvételt.