Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia

2023.10.03.
Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia

Az ELTE TÓK Természettudományi Tanszéke és az MTA-ELTE Környezetismeret Tanítása Kutatócsoport által szervezett konferencia fő témái a fenntarthatóságra nevelés az oktatás különböző szintjein és helyszínein, valamint a környezetismeret integrált tanításának aktuális kérdései köré szerveződtek.

A konferenciára 85 fő regisztrált, akik a 3 plenáris előadás mellett 46 előadást hallgathattak meg hat szekcióban. A konferencia angol és magyar nyelven zajlott, az angol nyelvű előadásokat fordítottuk a résztvevőknek, és a magyarul nem beszélő résztvevőknek. A plenáris előadások a fenntarthatóság és az oktatás kérdései köré szerveződtek.

Tudományosan megalapozott, ugyanakkor nagyon érdekes előadást hallgathattak a résztvevők arról, hogy jutottunk az Antropocénbe, és van-e ebből kiút, így földtörténeti távlatokba helyeződött a fenntarthatóságról alkotott elképzelés. A fenntarthatóságra nevelés fontos kérdése, hogy foglalkozzunk azzal, hogy mind a gyerekekben, mind a felnőttekben milyen érzelmeket kelt. amikor egyre több információt szereznek a fenntarthatóságról. A második plenáris előadás ezt a kérdést mutatta be számos esettanulmányt is bemutatva. A harmadik plenáris előadás a napjainkban egyre nyilvánvalóbb természettudományos pedagógushiányra reflektálva vetett fel gondolatokat, hogyan fordítható ez a nehéz helyzet az előnyünkre.

A szekciókban nagyon változatos témák kerültek elő, köszönhetőan annak, hogy a résztvevők és az előadók az oktatással kapcsolatos szintek és helyszínek szinte teljes skáláját képviselték. Megvitattuk a fenntarthatóságra nevelés és környezeti nevelés kérdéseit kisgyermek és óvodás korban is, hiszen a természetről közvetlen környezetünkről és a fenntarthatóságról minél korábban el kell kezdeni a beszélgetést a gyerekekkel is. Nagy örömünkre szolgált, hogy számos, nem oktatási intézményben dolgozó kolléga is érdeklődött a konferencia témái iránt, így több alapítvány és egyesület is képviseltette magát és mutatta be nagyon sokrétű tevékenységét, amelyek nagyon hatékonyan egészítik ki a közoktatásban dolgozó kollégák munkáját. A délutáni szekciókban a fenntarthatóságra nevelés kérdései a közoktatásban kerültek elő, kiegészítve az alsótagozatos környezetismeret oktatás NAT2020 kapcsán kialakult problémáival.

Az MTA-ELTE Környezetismeret Tanítása kutatócsoport több szekcióban mutatta be munkája egy-egy szeletét, így remélhetőleg a konferencia minden résztvevőjének sikerült kicsit bemutatnunk a Kutatócsoport és ezáltal a Természettudományi Tanszék egyik fő projektjét.

A konferencia résztvevői egy pezsgő szakmai megbeszélésen vehettek részt. A konferencia zárása után számos résztvevőtől hallottunk pozitív visszajelzéseket arra vonatkozóan, hogy mennyi új gondolattal, ötlettel térnek haza.
 


A konferencia megnyitója
 


Professzor Dr. Yener Bektas előadása (Is it possible to exit the Anthropocene?)
 


Dr. habil Varga Attila előadása (Bizonytalanság, öko-érzelmek, természet és szabadság - A fenntarthatóságra nevelés pedagógiai dilemmái)
 


Prof. Dr. Tímár Gábor előadása (Szaktárgyak helyett komplex természettudomány – Kényszerhelyzetből előrelépés is lehet az általános és középiskolákban?)
 


A szervezők maroknyi, de annál lelkesebb csapata