Kárpát-medencei Nyári Egyetem az ELTE TÓK-on

2022.07.11.
Kárpát-medencei Nyári Egyetem az ELTE TÓK-on

Az ELTE szervezésében megvalósuló Kárpát-medencei Nyári Egyetem program lehetőséget biztosított, hogy a hazánk határain kívül élő magyar ajkú egyetemisták Magyarországon, anyanyelvükön képezhessék tovább magukat, szaktárgyuk egy-egy speciális területén. 

Július 4–10-ig tartó programsorozatban az ELTE különböző karai szakmaspecifikus tématerületek bemutatásával készültek:

Tanító- és Óvóképző Szekció címe:

Sokszínű kommunikáció a pedagógiai gyakorlatban a 6-12 éves korosztályban

ELTE TÓK kari szervező és koordinátor Svraka Bernadett volt.

A három nap alatt több előadást, gyakorlati szemináriumot tartottak az ELTE TÓK-on oktató kollégák:

Koósné Sinkó Judit - A kommunikációs készség fejlesztésének lehetőségei az óvodában és az iskolában drámajátékokkal című interaktív előadással készült a hallgatóknak.

Az anyanyelv-elsajátítás hosszú folyamatában az óvodában és az iskolában is szükség van arra, hogy játékokkal támogassuk és segítsük a hatékony kommunikációt.

A foglalkozáson olyan játékokat próbáltak ki a hallgatók, melyek a mindennapokba könnyen beépíthetőek, és bármelyik tantárgy óráin használhatóak. A helyesejtési gyakorlatok mellett kipróbáltak beszédprodukciót, beszédészlelést és beszédmegértést fejlesztő játékokat is. Természetesen a nem verbális kommunikáció fejlesztésének lehetőségei sem maradhattak el.

Svraka Bernadett a képességfejlődés alapjairól tartott egy összekötő ismertetőt, ami segíti a tudatos tervezési folyamatokat a pedagógiai gyakorlatban.

Hegedűsné Tóth Zsuzsanna- Hangok hálójában

A kurzus résztvevői a legkorszerűbb nemzetközi és hazai szakirodalmak, kutatások, jó pedagógiai gyakorlatok tükrében átfogó képet kaptak az ének-zenei nevelés jelentőségéről (személyiségformáló erejéről, társadalmi hátránykompenzáló-, mobilitást segítő erejéről, transzfer hatásairól), az éneklés fiziológiájáról és pszichés egészségre tett hatásairól, a zenetanulás transzfer hatásairól. Ezt követően interaktív formában, saját élményű tapasztalatszerzésre kaptak lehetőséget énekes-zenei játékokon, érzékenyítő gyakorlatokon keresztül. A kurzus célja annak a szemléletnek az erősítése, amely felismeri és tudatosan keresi a zenei nevelés általános képességfejlesztő hatására építő pedagógiai lehetőségeket.

Dr. Lénárd András - Gondolkodásfejlesztés kódolással

Az előadás során az elméleti háttér mellett a kódolás gyakorlati oldalát is megismerhették a résztvevők. Példákat láthattak, élményeket élhettek át a 6-12 éves korban megvalósítható kódolási feladatokkal, témahetekkel, projektekkel kapcsolatban. A téma aktualitását az adja, hogy Magyarországon ettől az évtől kezdve tananyaggá is vált a kódolás az alsó tagozaton.

Pintér Marianna- Matematikai ismeretszerzés a XXI. században

A résztvevőknek lehetősége nyílt arra, hogy egy konkrét matematikai tartalom mentén megismerjék és kipróbálják az egyes reprezentációs szinteken a fogalmak megértését segítő eljárásokat, továbbá az algoritmusok elsajátítását segítő eszközöket. Előadásunkban konkrét mintát mutattunk a megismerési folyamatban megjelenő hagyományos és digitális eszközök egymást segítő alkalmazására.

Dr. Bagota Mónika - Gondolkodásfejlesztő matematikai játékok alkotóműhely

Az szeminárium során lehetőség nyílt az óvodás és kisiskolás korú gyerekek gondolkodásfejlődését szolgáló néhány játék bemutatása, elemzése. A különféle gondolkodási módok – alkotó, analógiás, algoritmusos, logikai, rendszerező, összefüggésekben való, valószínűségi, problémamegoldó gondolkodás – és közülük a 6-12 éves korosztályra jellemzőbb módok megismerése.

Az alkotóműhely célja olyan játékok feldolgozása volt, amelyek elsődlegesen a gyerekek gondolati tevékenységeinek, egyes matematikai fogalmainak fejlesztését szolgálják, továbbá a gondolkodás azon összetevőinek áttekintése, tudatosítása, amelyek a matematikával való játékos foglalkozás során szerepet kaphatnak.

Bércesi-Dienes Erika - Bábok szíves - színes szóval

Egy egész délelőttöt igénybe vevő kreatív foglalkozás során a fő téma a bábozás volt, amely a következő tematikát követte:

  • A szövegértést segítő feladatok ismertetése kreatív játékokkal.
  • Bábok készítése mese részletekhez, kapcsolódva az irodalmi rész témáihoz (pl. papírszínház)
  • mozgás, látvány kapcsolása a szóhoz.
  • Árnyba be – árnyból ki játék kézzel és bábukkal.

Fenyődi Andrea- Etika – az erkölcsi gondolkodás fejlesztése gyermekközpontú megközelítéssel

Az interaktív előadásban bemutattuk a magyar általános iskolai etikaoktatás fő jellemzőit, céljait, kapcsolódását más fejlesztési területekhez és sajátos koncepcióját. A kilenc éve bevezetett tantárgy újdonságnak számít, és a gyermeki tapasztalatokra, alakuló világnézetre építkezve aktív, sokszínű módszertant alkalmaz. Mindez a pedagógusszerepre is hat, újfajta tanítási megközelítést igényelhet. A résztvevők megoszthatták gondolataikat a felvetett kérdésekről, a gyakorlati példák, ötletek révén pedig gazdagíthatták pedagógiai tudásukat.

 

Fényképek

Fényképek

0

/

0

0

/

0