KultKeddből KultPéntek

2024.04.12.
KultKeddből KultPéntek

A KultKeddek helyét a KultPéntek vette át. Bár alliteráció nincs már, tartalomi háttér annál inkább. A tavaszi félév első kulturális mediációs találkozása most 2024. március 9-re esett. A téma a szakdolgozat és a szakmai gyakorlat volt. Szokásunkhoz híven a bejelentkező körrel kezdtünk, hogy egy kicsit egymásra hangolódjunk, ami segített abban, hogy jelen legyünk a pillanatban. A ráhangolódás alatt felmerültek egyéb tárgyak teljesítésével kapcsolatos kérdések is, amelyeket mi, résztvevők tettünk fel. A kötelező körök után áttértünk alkalmunk egyik fő részére: a szakdolgozati témaválasztásra.

Hoványi Márton tanár úr egy demonstrációval hozta közelebb hozzánk a témaválasztás folyamatát. Miután jelentkezett egy önkéntes, akinek még nem volt ötlete a szakdolgozati témájával kapcsolatban, rajta keresztül próbált segítséget nyújtani a többieknek is. A kérdések a válaszokra reflektálva generálódtak, mégis föl lehetett fedezni bennük egyfajta struktúrát, amit mindenki, aki témaválasztás előtt van, a saját helyzetében is alkalmazhat. A beszélgetésük eredményeképpen kizárták azokat a pontokat, amelyek nem érdekelték az illetőt (például a tisztán elméleti tárgyú megközelítést), és sikerült egy interkulturális kiindulópontot találniuk, ami alapján kiviláglott, merre induljon el a jelentkező.

A találkozónk második része a szakmai gyakorlatról és egyéb személyesebb jellegű témák megvitatásáról szólt. A levelezős hallgatóknak hatvan, míg a nappalis hallgatóknak százhúsz órát kell teljesíteniük a szakmai gyakorlaton. A gyakorlati helynél kell egy kiindulópont, ami ismerettséget, konkrét helyszínt, személyt és intézményt jelent. Felvetődött az előzetesen kérdőívvel felmért gyakorlati helyszínek ötletbörzéje is, amelynek a felülvizsgálata jelenleg is zajlik.

Az esemény végén még a szakdolgozat témaválasztásának problémáiról is beszélgettünk, mivel az oktatók kapacitása gyorsan betelik, tekintve az alapképzésről is jelentkező hallgatókat. Emellett szó esett az Erasmus programról is, mint szakmai gyakorlati lehetőségről.

Szokásunkhoz híven ez az alkalom is érdemes volt a megszervezésre, hiszen olyan információkat, tapasztalatokat és kérdéseket oszthattunk meg egymással, amelyeket online vagy az órák idejében nem lett volna alkalmunk megbeszélni.

- Cseh Annamária Kulturlis mediáció MA I. évfolyam, demonstrátor -