Meixner-módszer és Mesezene a TÓK-on

Mese és zene - bemutatkozott a megújult Meixner-program

2020.10.14.
Meixner-módszer és Mesezene a TÓK-on

Az őszi szünet előtti héten, nagyszámú érdeklődő előtt tartott előadást karunkon a Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék meghívására Ungár Ágnes, a Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója, aki bemutatta az intézmény törekvéseit és a megújult Meixner-programot a hallgatóknak.

A diszlexiaveszélyeztetett gyerekek számára kifejlesztett olvasástanítás módszer Meixner Ildikó gyógypedagógus, szakpszichológus nevéhez fűződik, és évtizedek óta lehetővé teszi, hogy a részképesség-gyengeséggel küzdő gyermekek sikeresen megtanulhassanak olvasni és írni. A rákospalotai iskola pedig közös örömökben, élményekben gazdag életformát kínál növendékeinek, hisz felnőtt korában gazdag életet élni csak az tud, aki sokféle tevékenységgel megismerkedett, szerteágazó tapasztalatokkal rendelkezik. Az iskola fontos feladatának tartja, hogy az igényes munkára nevelés mellett türelemre, megértésre nevelje a diákokat; szeretetteljes, egymás kölcsönös tiszteletén alapuló légkörben. Az iskolában osztályonként 5-6 speciális problémával küzdő, diszlexiás vagy egyéb tanulási zavarral küzdő gyermek jár; a gyerekek így megtanulhatnak együtt élni és együttműködni olyan társakkal, akiknek valamilyen ok miatt speciális szükségletei vannak. Az igazgatónő megismertette a hallgatókat a Meixner-módszer alapelveivel, taneszközeivel és az olvasás-, írástanulás sajátosságaival.

Az előadást rövid szünet után újabb követte: Ványi Ágnes és Szűcs Antal Mór, a Mesezene-program alkotói bemutatták a hallgatóknak a Meixner-módszeren alapuló, de bármely olvasástanítási programhoz kapcsolható élményalapú olvasástanítási módszerüket, amely a digitális kor gyermekeit körülvevő környezetben olyan motivációs bázist, élménypedagógiai technikákat kínál, amellyel felvehető a verseny a technikai eszközök impulzusdömpingjével. A Mesezene módszer meséből, zenéből/zörejből emocionális hidat feszít a gyermek és a betű/hang közé, így az olvasás-elsajátítás kalanddá válik. A hallgatók nemcsak videós órarészek megtekintésével kaptak ízelítőt mesezenés élményekből, hanem saját zenezörej-élménytapasztalatot is szerezhettek. Az előadás a program iskolai moduljára fókuszált, de reményeink szerint hamarosan megismerkedhetnek az óvodai modullal is a hallgatók, amely kiválóan alkalmas az olvasáshoz szükséges metanyelvi képességek előhangolására.

A rendezvényt a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.