OTDK 2. helyezett Joóné Fekete Anett tanító szakos hallgató

2025.04.23.
OTDK 2. helyezett Joóné Fekete Anett tanító szakos hallgató
Joóné Fekete Anett levelező tagozatos tanító szakos hallgató dolgozata, melynek témavezetője Dr. habil. Hercz Mária a 37. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekciója Teheteséggondozás és felzárkóztatás tagozatán 2. díjat nyert el.

Hogyan legyen érték a tudás, ott, ahol nem érdem a tanulás?

Hátrányos helyzetű gyermekek motiválása

A tudás évszázadában kiemelt jelentőségű a felnövekvő nemzedék pozitív viszonya a tanuláshoz, a kutatások azonban azt mutatják, hogy a gyermekek életkorának növekedésével tanulási motivációjuk csökken. Különösen igaz ez a hátrányos helyzetben lévő gyermekekre, akiknek növekszik lemaradása, fokozódik tanulmányi sikertelensége.

A szociális konstruktivizmus tanulásszemléletére épülően feltételeztem, hogy létrehozható egy olyan tanulás-támogató program hátrányos helyzetű kisiskolásoknak, mely a pozitív változásokat indít el e téren, segíti a gyermekek szemléletváltását, változtat tanulási attitűdjükön. Akciókutatást végeztem ennek megvalósítása érdekében. A kutatásba szakértői mintaválasztással öt negyedik osztályos, hátrányos helyzetű tanulót vontam be. Két hónapon át, 22 foglalkozásból álló kihívás alapú, játékos személyiségfejlesztő programban vettek részt. Kutatásom középpontjában a tanulási motiváció fejlesztése állt. Dolgozatomban bemutatásra kerül az akciókutatás a kiindulási helyzetfeltárástól a hatásrendszer kvalitatív elemzéséig, illetve a kutatás produktumaiként létrejött program, saját fejlesztésű tanulói munkafüzet, s egy tanári kézikönyv.

Az akciókutatás eredményességét egybehangzóan bizonyítja a különféle módszerekkel gyűjtött adatok elemzése. Érdeklődővé váltak, fejlődött a problémamegoldó képességük, mely a tanórai számonkérések alkalmával is megfigyelhető. Külső segítség nélkül is motiváltak maradtak, a tanulás is a mindennapi rutin része, melyet pozitív tevékenységként realizálnának és keresik a kihívásokat. Az akciókutatás elérte az elméleti és gyakorlati céljait egyaránt. Sikerült megalkotni egy új programot, amely egyszerűen alkalmazható az oktatási és nevelési folyamatokban.

Fotók

Fotók

0

/

0

0

/

0