OTDK 2. helyezett Joóné Fekete Anett tanító szakos hallgató

Hogyan legyen érték a tudás, ott, ahol nem érdem a tanulás?
Hátrányos helyzetű gyermekek motiválása
A tudás évszázadában kiemelt jelentőségű a felnövekvő nemzedék pozitív viszonya a tanuláshoz, a kutatások azonban azt mutatják, hogy a gyermekek életkorának növekedésével tanulási motivációjuk csökken. Különösen igaz ez a hátrányos helyzetben lévő gyermekekre, akiknek növekszik lemaradása, fokozódik tanulmányi sikertelensége.
A szociális konstruktivizmus tanulásszemléletére épülően feltételeztem, hogy létrehozható egy olyan tanulás-támogató program hátrányos helyzetű kisiskolásoknak, mely a pozitív változásokat indít el e téren, segíti a gyermekek szemléletváltását, változtat tanulási attitűdjükön. Akciókutatást végeztem ennek megvalósítása érdekében. A kutatásba szakértői mintaválasztással öt negyedik osztályos, hátrányos helyzetű tanulót vontam be. Két hónapon át, 22 foglalkozásból álló kihívás alapú, játékos személyiségfejlesztő programban vettek részt. Kutatásom középpontjában a tanulási motiváció fejlesztése állt. Dolgozatomban bemutatásra kerül az akciókutatás a kiindulási helyzetfeltárástól a hatásrendszer kvalitatív elemzéséig, illetve a kutatás produktumaiként létrejött program, saját fejlesztésű tanulói munkafüzet, s egy tanári kézikönyv.
Az akciókutatás eredményességét egybehangzóan bizonyítja a különféle módszerekkel gyűjtött adatok elemzése. Érdeklődővé váltak, fejlődött a problémamegoldó képességük, mely a tanórai számonkérések alkalmával is megfigyelhető. Külső segítség nélkül is motiváltak maradtak, a tanulás is a mindennapi rutin része, melyet pozitív tevékenységként realizálnának és keresik a kihívásokat. Az akciókutatás elérte az elméleti és gyakorlati céljait egyaránt. Sikerült megalkotni egy új programot, amely egyszerűen alkalmazható az oktatási és nevelési folyamatokban.
Fotók
Fotók
0
/
0







0
/
0