OTDK különdíjas Cseke-Marosi Eszter gyermekkultúra témájú dolgozata

Élményeit tapasztalatait így fogalmazta meg:
Nagy élmény volt számomra, hogy részt vehettem az OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani - Tudástechnológiai Szekciójában. Mivel a népművészettel nevelés a szívügyem, a dolgozatomat is ebben a témában írtam, Fábián Éva mesemondásának pedagógiai vonatkozásairól.
A Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kara által szervezett, Nagykőrösön megrendezett konferencián az Intézményen kívüli nevelés szekcióba kerültem, ahol nagyon értékes és izgalmas kutatásokról szóló előadásokat hallhattam. Különösen örültem annak, hogy a Gyermekkultúra mesterképzést ketten is képviseltük ebben a csoportban, egy Kaposváron - szintén levelező tagozaton - végzett kolléganővel, aki remek múzeumpedagógiai kutatásával a szekció első helyezettje lett.
Lelkesítő tapasztalat volt, hogy több olyan elhivatott pedagógussal találkoztam, akik hasonló szemléletben dolgoznak, mint amit én is igyekszem képviselni. A konferencia lehetőséget teremtett arra, hogy az előadások közötti szünetekben beszélgessünk a közös pontokról. Bízom benne, hogy ezek az új ismeretségek akár hosszútávú együttműködések lehetőségét is rejtik.A konferencia sok élménnyel, a felkészülési folyamat rengeteg tapasztalattal gazdagított.
Hálás vagyok tanáraimnak, akik ebben a folyamatban segítettek és támogattak:
- témavezetőmnek Dr. Sándor Ildikónak,
- konzulensemnek Bereczkiné Dr. Záluszki Annának, valamint
- Dr. Hercz Máriának, akitől a kutatásmódszertanban kaptam sok tanácsot és segítséget.
Jó szívvel ajánlom a TDK-n való részvételt nem csak a nappalis, hanem akár a levelezős hallgatóknak is.
A kutatás rezüméje
Fábián Éva - Liszt Ferenc díjas népi énekes, mesemondó, népi énektanár, a Magyar Művészeti Akadémia tagja - immár 25 éve vezeti az Óbudai Népzenei Iskola előképző foglalkozásait. A dolgozat az általa kialakított módszertant mutatja be, különös tekintettel a foglalkozásokon megjelenő élőszavas mesemondásra. Fábián Éva a népmese folklorizmusának, a revival mesemondásnak egyik kiemelkedő személyisége, mesemondói egyéniségének gyökerei bukovinai székely származásából eredeztethetők. Pedagógusként tudatosan, élményeken keresztül adja át növendékeinek a néphagyomány értékeit énekben és mesében egyaránt. Az Óbudai Népzenei Iskolában vezetett népzenei előképző foglalkozásain komplex módon, organikus egységben jelennek meg a népdalok, a népi játékok és az élőszavas mesemondás. A dolgozat célja mindezek szakirodalmi hátterének, életrajzi és szakmai gyökereinek, valamint pedagógiai eszköztárának feltárása.
A foglalkozások kvalitatív módszerkombinációt - dokumentumelemzést, valamint strukturálatlan és strukturált megfigyelést - alkalmazó kutatása a módszertani sajátosságokat, valamint specifikumként a foglalkozásokba épülő élőszavas mesemondás eszköztárát vizsgálta. A kutatás tapasztalatai a heti rendszerességgel megvalósuló foglalkozások módszertanának, azon belül kiemelten a mesélésnek több olyan pedagógiai vonatkozására mutatnak rá, amik jógyakorlatként érdemesek lehetnek a pedagógusok figyelmére.
A dolgozat az adaptációs lehetőségeket is áttekinti példákkal illusztrálva, valamint a téma kutatásának további lehetőségeit is felvillantja.
A kutatás során szerzett tapasztalataimat igyekszem beépíteni saját gyakorlati munkámba, valamint továbbképzéseken átadni más pedagógusoknak is. Bízom benne, hogy a kutatásom eredményei lehetőséget teremtenek a népművészettel nevelés szemléletének és pedagógiai eszköztárának gazdagítására.
Szívből gratuláunk!
Fotók
Fotók
0
/
0



0
/
0