Óvodapedagógia Műhely XVI.

Óvodapedagógia Műhely XVI.
11/13

2019. november 13.

1126 Budapest, Kiss János altábornagy utca 40.

11/13

2019. november 13. -

1126 Budapest, Kiss János altábornagy utca 40.


November 13-án került sor az Óvodapedagógia Műhely következő programjára, amire a Prizma Általános Iskola és Óvoda, EGYMI nagycsoportos óvodás- és kisiskoláskorú gyermekei tettek látogatást nálunk gyógypedagógusaik kíséretében. A program kettős célt szolgált: egyrészt szerettünk volna egy másfajta környezetet és tapasztalást nyújtani a gyógypedagógiai intézménybe járó sajátos nevelési igényű gyermekek számára, másrészt pedig hallgatóinknak akartunk lehetőséget biztosítani arra, hogy aktívan megtapasztalhassák milyen olyan gyerekekkel foglalkozni, akik valamely okból szegregált nevelésben/oktatásban vesznek részt. Éppen ezért a programon résztvevő másodéves óvodapedagógus és harmadéves tanító szakos hallgatóink már a program előkészületeibe is aktívan bekapcsolódtak.

A Műhely témáját ezúttal a Márton-nap adta, így ehhez kapcsolódó dalos játékokat és kézműves tevékenységet terveztünk, teljes mértékben figyelembe véve az érkező gyerekcsoport lehetséges fejlettségi szintjét.

Hallgatóink az érkező gyermekekhez az első perctől fogva teljes odaadással viszonyultak, hiszen kis kezüket megfogva vezették őket programunk helyszínéhez. Leendő pedagógusok lévén ez egyértelműnek tűnhet, ám a mindennapok gyakorlatában kevéssé találkoznak a sajátos nevelési igény megjelenésének ezen formáival.

"100 liba egy sorba"

A játékok sorát rögtön egy dalos körjátékkal kezdtük, hogy ezáltal is oldjuk a gyerekek esetleges feszültségét és ráhangoljuk őket a témára. Mivel a mozgás az ő szempontjukból is kiemelt szereppel bír, így igyekeztünk úgy felépíteni a tervezett programot, hogy a passzívabb tevékenységet aktív kövessen. Ezt követően került sor a kézműves tevékenységre, ami egy papírtányér alapra elkészített liba volt. Ennek aprólékosabb részeit előzetesen előkészítették hallgatóink, hogy azokat a gyerekek számára elérhetővé tegyék, ezzel is

Az alkotás folyamata

megtámogatva a minél önállóbb elkészítés folyamatát. Egy-egy gyerekre két hallgató is jutott, így a gyerekek szükségleteit figyelembe véve folyamatosan tudták segíteni az alkotás folyamatát. Itt lehetőség nyílt betekintést nyerniük a különböző nehézséggel küszködő gyerekekhez vezető különböző utakba és a differenciálás fontosságába. 

Egyéni bánásmód

 

Láthattuk ugyanis, hogy kinél milyen problémát okoz az a sajátos nevelési igény, amivel rendelkeznek. Láthatták, hogy van olyan gyermek, aki tipikus fejlődésű társaihoz mért kitartással viszonyult a számára tán nem is olyan egyszerű feladathoz, míg másokat a különböző kívánatos eszközök bemutatásával sem lehetett igazán az alkotási tevékenységbe invitálni. A libák elkészülte után Márton-naphoz kapcsolódva kis “lámpást” (mécsest) gyújtva sétáltunk végig a Kar folyosóján a korábban megismert dalt énekelve, ami nagy élmény volt a gyerekek számára is. Mivel a mozgás és az énekes tevékenységek ezen korosztály számára kiemelt jelentőséggel bírnak, így a program végén ismét dalos játékot játszottak velük hallgatóink, amit vidám hangulatú táncos lezárás követett. Kifejezetten jó volt látni hallgatóink gyerekekkel közös játékát, a játékot, ami minden gyermekhez kulcsot jelent.

A játék felszabadult öröme

Az ebédet követően arra is lehetőségünk nyílt, hogy közös látogatást tegyünk a közeli játszótéren, ahol a gyerekekkel együtt játszhattak hallgatóink immáron a Kar falain kívül is. Úgy gondolom ez a program kiváló lehetőséget biztosított a bevezetőben írt két fő célunk megvalósításához, valamint ahhoz, hogy tovább erősítsük hallgatóink már meglévő érzékenységét a különbözőség elfogadására. Hiszen leendő pedagógusként elengedhetetlen, hogy találkozzunk bármilyen gyermekkel is, elfogadjuk egyéni sajátosságait és megpróbáljuk megérteni a mögötte, benne rejlő miérteket is. Ebbe a folyamatba nyerhettünk egészen közeli betekintést vendégeink által.

Külön köszönjük Svraka Bernadett kollégámmal a Prizma Általános Iskola és Óvoda, EGYMI intézmény gyógypedagógusainak - név szerint: Dudikné Iski Mónika, Komáromy Éva, Kurucz Eszter, Pál Andrea, Kassai Valéria, Szabó Tiborné, Pálócziné Dézsi Ildikó, Dérné Demeter Éva, Szabó Borbála, Bögöthy Zsófia - a közreműködését, hisz nélkülük nem jöhetett volna létre rendezvényünk!

Janek Noémi

 

A program a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg.

www.nka.hu