Óvodapedagógus és Tanító Klub az ELTE TÓK-on

2023.01.18.
Óvodapedagógus és Tanító Klub az ELTE TÓK-on

Innovatív ismeretmegosztás

Óvodapedagógus és Tanító Klub az ELTE TÓK-on

Összefoglaló beszámoló a 2022/2023-as tanév őszi félévének tapasztalatairól
 

Felelős Szülők Iskolája és az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar  együttműködésében 2022 szeptemberében Óvodapedagógus és Tanító Klub szakmai, módszertani, közösségi program indult a még képzésben- és már a pályán lévő óvodapedagógusok és tanítók számára.

Az együttműködés kiemelt céljai a már pályán lévő és a még képződő óvodapedagógusok és tanítók szakmai közösségének létrehozása, a leendő pedagógusok innovatív kezdeményezésekkel, módszerekkel való megismertetése, szakmai kompetenciáik és tudásuk fejlesztése, valamint a szülők, az óvodapedagógusok és a tanítók közötti együttműködés megerősítése, és nem utolsó sorban a legújabb módszertani eredmények beépítése a pedagógusképzésbe.

Az ELTE TÓK óvodapedagógus- és tanító szakos hallgatói a 2022/2023-as tanév első félévében az Informális tanulás, szakmai programokon való részvétel elnevezésű, választható tárgy keretein belül vehettek részt a különböző előadásokon. A szervezők igyekeztek olyan témákat előtérbe helyezni, melyekkel a hallgatók a tanulmányaik során is találkoznak, ezzel bővítve, kiegészítve és szintetizálva  a már meglévő tudástartalmakat.

Az őszi tanulmányi félév első előadója Sólyom Brigitta pszichopedagógus, terapeuta, Csodakapu Közhasznú Alapítvány szakmai vezetője volt, aki az óvoda-iskola átmenet különböző szempontú megvilágításait tekintette át. Célja az volt,  hogy a leendő pedagógusok felkészültebbek legyenek az új információk, ismeretek befogadására. Az óvodából iskolába kerülő gyerekek szükséges szociális, pszichés és kognitív kompetenciáit még több szempontból ismerjék, felismerjék az esetleges nehézségeket, a megfelelő szakemberek felkeresésének lehetőségeit.

Második alkalommal Tóthné Almássy Mónika kórházpedagógus, a KórházSuli Alapítvány vezetője volt a vendégünk. Előadásának fókuszában a tartós gyógykezelés alatt álló gyerekek támogatásának kérdése állt. Az előadás rávilágított arra, hogy milyen feladatot, szerepet érdemes ellátnia egy pedagógusnak, ha ilyen helyzet áll elő. Kiemelten  fontos és hasznos (néha tabusított) témákat, mentálhigiénés és operatív folyamatokat tárt az érdeklődők felé, melyek ismételten segítettek abban, hogy hogyan integrálhatják a hallgatók jelen ismereteikhez a hallottakat.

A félévet Steigervald Krisztián generáció és értékrend kutató, a  Generációk harca című könyv szerzője zárta. A karácsonyi ünnepekhez közeledve az előadás témája a különböző generációk ünneplési szokásainak alapvetéséből indult ki. Elemzésre került a hozott és a tanult szokások, rítusok szerepe a közösségben, kiemelten a jelenleg óvodás- és kisiskoláskorú gyerekek generációjának jellemzői. A mindennapi példákkal illusztrált elméletek nagy segítséget nyújthattak a leendő pedagógusoknak abban, hogy átgondolhassák a saját- és a leendő tanítványaik generációs jellemzőit.

Minden előadáshoz kerekasztal beszélgetés kapcsolódott. A beszélgetőtársak minden esetben Dr. Serfőző Mónika, az ELTE TÓK Neveléstudományi Tanszékének tanszékvezetője, az Óvodapedagógus és Tanító Klub tanítói oldalának támogatója, Kerekes Valéria, az ELTE TÓK Neveléstudományi Tanszékének oktatója, az Óvodapedagógus és Tanító Klub óvodapedagógusi oldalának támogatója, Streicher Péter tanító szakos hallgató voltak. Az első alkalommal Kövesiné Schmidt Krisztina, az  ELTE Gyakorló Óvodájának óvodapedagógus mentora, az utolsó beszélgetéshez pedig Dr. Lehmann Miklós, az ELTE TÓK Nemzetközi és Tudományos ügyekért felelős dékánhelyettese csatlakozott. Az előadások szerevezését, moderálását és a kerekasztal beszélgetések vezetését a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjének, Tibenszky Moni Lisának köszönhetjük.

A résztvevő hallgatók minden előadás után visszajelző kérdőívet töltöttek ki, válaszaik átlaga összegezve a 3 programról ötfokú skálán (1-egyáltalán nem volt elégedett/ 5-nagyon elégedett volt), a következőképpen alakult

Hallgatói elégedettségi kérdőív kérdései:

Átlag

Mennyire feleltek meg a programok az Ön elvárásainak?

4,9

Mennyire szolgáltak új tudással, nézőponttal az Ön számára az adott előadók előadásai?

4,7

Mennyire találta hasznosnak, gondolatébresztőnek az előadásokat követő beszélgetéseket?

4,7

A fenti kérdések mellett a továbbiakra is kíváncsiak voltunk (néhány gondolatot emeltünk ki a kapott válaszokból):

Milyen elvárásai voltak előzetesen az Óvodapedagógus-Tanító Klubbal kapcsolatban?

„Az óvoda-iskola átmenet egy rendkívül fontos téma. Hiszen a gyermeknek ez egy teljesen új helyzet, új környezet! Sajnos a covid miatt nekünk ez nem lett annyira taglalva (az óvodai hospitálás is elmaradt) így nagyon szerettem volna arról hallani, hogy milyen is egy nemiskolaérett gyermek, hogyan viselkedik, milyen az óvodai lét és ezt ő hogyan is éli meg.”

„Kíváncsi voltam, hogy milyen részese lenni egy pedagógusi szakmai közegnek, és nagyon érdekelt a neveléstudomány aktuális álláspontja a jelenleg iskolába készülő gyerekek fejlettségi jellemzőiről.”

„Betekintést nyerni a kórház pedagógia világába, megismerni a sikertörténeteket, a pedagógus helyét látni egy hosszantartó betegség esetében.”

„Kíváncsi voltam, hogy leendő pedagógusként hogyan lehet majd kezelni azokat a helyzeteket, amikor egy nem várt eset (pl. baleset) bekövetkezik, és ezért egy tanuló kiesik, részben van jelen, visszatér a közösségbe, illetve hogyan lehet segíteni azokon a gyerekeken, akik nem hiányoznak tartósan, viszont tartós betegségben szenvednek (pl. cukorbetegség, asztma).”

„Alaposabb képet szerettem volna kapni arról, hogy miként látja más a generációk közötti különbségeket, mennyire egyeznek mások tapasztalatai az enyémekkel.”

„Kíváncsi voltam a programra, főként a saját és a gyerekeim generációja közötti különbségek érdekeltek. Mire érdemes odafigyelni, hogy megértsük egymást.”

Emeljen ki egy gondolatot, amit hazavitt egy-egy előadásról!

„Mindhárom oldal (szülők, tanítók és óvodapedagógusok) egymás munkája iránti tisztelete és az együttműködésük elengedhetetlen a gyerekek fejlődésének támogatásához.”

„Együttműködés a gyerek érdekében, minden gyereknek a saját lehetőségéhez képest kell kihozni a maximumot, ami akkor fog menni, ha megismerjük és elfogadjuk a gyereket.”

„Az elfogadás önmagunkkal kezdődik!”

„A tanulás segít, célt ad a mindennapokhoz, az eredmények elérése pedig segít a gyógyulásban.”

„Sosem vagyunk túl fiatalok, de túl idősek sem, amit régen furcsának találtunk, azt ma pontosan ugyanúgy tesszük mi is. Valószínűleg ez a jövőre tekintve sem lesz másképp.”

„Nagyon érdekes volt hallani a generációk közötti különbséget és így megérteni, hogy pl a nagyszülők és a szülők miért viselkednek úgy ahogy.”

Ossza meg velünk, ha bármi további megjegyzése van a programmal, szervezéssel, a jövő félévi folytatással kapcsolatban!

„Szerintem tökéletes volt, nem túl hosszú és nem is rövid, végig érdekes témákról volt szó, elképesztően hasznos volt mindenki számára. Mind a szervezés, mind a program remek volt, köszönöm!”

„Nekem nagyon tetszett az a gyakorlat, amit kipróbálhattunk közösen. Ilyen szerintem minden órára kell!”

„Az előadás, illetve a beszélgetés minden elvárásomat fölülmúlta. Szuper program volt! Nagyon tetszett és szeretnék az összes előadásra elmenni, tetszett ez a családias légkör, a kerekasztal beszélgetés, mert több szempontból is megvizsgálhattam a kérdéseket, elgondolkodtató volt.”

„Nekem tetszik, hogy mindig jön valamilyen vendég, valamilyen újdonság! Tetszik az, hogy a tanulmányaim során az itt szerzett információkat tudom alkalmazni.”

„Szuper volt a program! Rengeteget tanultam, amit a későbbiekben hasznosítani és alkalmazni fogok.”


Az első félév tapasztalatai alapján elmondható, hogy az előzetes célkitűzésünk, miszerint a hallgatók már meglévő ismereteit bővíteni, gazdagítani kívántuk új tudástartalmakkal, sikeresnek mondható. Folytatás következik a tavaszi félévben!

Fényképek

Fényképek

0

/

0

0

/

0