Személyközpontú szemlélet az óvodában és az iskolában

2022.10.05.
Személyközpontú szemlélet az óvodában és az iskolában

A rogersi személyközpontú szemlélet óvodai, iskolai adaptálásának elmélete SZABV21-06-03 kurzus ebben az évben első alkalommal levelező tagozatos hallgatók részére 2022. szeptember 30-án a Carl Rogers Személyközpontú Óvoda és Általános Iskola épületében került megtartásra. (1113 Budapest, Aga utca 10.)
A nap betekintést engedett a személyközpontú szemlélet alapjaiba, azonnal a gyakorlatban, 4 óra hospitáláson keresztül is, a csoportos feldolgozás alkalmával 4 tanítóval is párbeszédbe léphettek a TÓK hallgatói.
A kurzus napi programja a következő volt: 8.00 - 8.30 Bevezetés a Rogers Iskola képzési rendszerébe; 8.30 - 9.00 Beszélgetőkörök – hospitálás; 9.00 - 9.50 Ismerkedés a személyközpontú szemlélettel; 10.00-10.40 és 11.10 - 11.50 Két tanóra hospitálása - közben szünet; 12.00-13.00 A tapasztalatok feldolgozása kiscsoportban, 13.00-13.45 Ebéd - előzetes jelentkezés esetén lehetett a menzán étkezni, 13.45 - 14.45 A tapasztalatok és ismeretek összegzése kiscsoportban, 15.00 - 16.00 A csoportok tudásmegosztása, a nap zárása.
Néhány érdeklődésre számot tartó szakirodalom:

  • Dobos Orsolya (2020). A személyre szabott figyelem és az egyéni utak biztosítása a magyar alternatív iskolák gyakorlatában. In Karlovitz, János Tibor & Torgyik, Judit (Eds.) Reflexiók néhány magyarországi pedagógia-releváns kontextusra (pp. 73-80). Komárno, Szlovákia: International Research Institute s.r.o.
  • A Carl Rogers Személyközpontú Óvoda és Általános Iskola Pedagógiai Programja (2017). https://rogersiskola.hu/hogyan-tanitunk/pedagogiai-programunk.html

A kurzus tartalmát Lipták Erika a Rogers Iskola igazgatója, Dobos Orsolya az iskola tanára és Gádor Anna az iskola alapítója, az ELTE TÓK Neveléstudományi tanszékének volt oktatója állította össze Kolosai Neddával együttműködésben.
Néhány gondolat az iskola igazgatójától, Lipták Erikától: „A kollégáink erős szakmai kapcsolódásban voltak a hallgatókkal, nagyon pozitív volt a visszajelzés a tanítók részéről. Remek élmény volt azt látni, hogy a hallgatók mit értettek meg a szemléletből és az iskola rendszeréből. Igazán jó partnerek voltak az együtt gondolkodásban!”

A következő félévben is szeretettel várjuk az érdeklődő tanító- és óvó hallgatókat a szabadon választható kurzuson!

Kolosai Nedda
pszichológus, egyetemi docens