TÓK jelenlét a 16. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencián

2023.05.26.
TÓK jelenlét  a 16. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencián

TÓK jelenlét  a 16. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencián, Gados Noémi gyermekkultúra mesterszakos hallgató, és Janek Noémi Viktória oktatóval közösen készített kutatással.

2023. május 18-19. között került megrendezésre a 16. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia a MATE Neveléstudományi Intézet és a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar szervezésében. A kétnapos rendezvényen összesen 121 előadást lehetett meglátogatni 24 szekcióban a neveléstudomány legújabb kutatásairól, eredményeiről.

Poszter műfajban sikeresen képviselte egyetemünket Gados Noémi gyermekkultúra mesterszakos hallgató, aki Janek Noémi Viktória oktatóval közösen készített kutatásában az óvodáskorú gyermekek digitális eszközhasználatáról és online jelenlétük vizsgálatáról számolt be.

A kutatás célja az óvodáskorú gyermekek internet-, és eszközhasználatának megismerése és a témával kapcsolatos ismereteik körüljárása. A vizsgálatban 55 gyermek és 55 szülője vett részt. A mintában szereplő gyermekek közül 9-en négyévesek, 23-an ötévesek, 18-an hatévesek és 5-en hétévesek voltak. A kutatás kifejezetten a gyermeki tevékenységekre, ismeretekre fókuszál, amelyet kvalitatív és kvantitatív módszerek együttes használatával tártunk fel. A gyermekek megfigyelése félig strukturált interjúval egészült ki, mely által mélyebb rálátást nyerhettünk a gyermeki gondolkodásra. A vizsgálat ezen része tartalmazott egyrészt gyermekrajzokat, azok elemzését, másrészt képek, ikonok bemutatását, amiknél az volt a gyermekek feladata, hogy felismerjék, megnevezzék a látott elemeket; harmadrészt pedig egy okostelefon gyermeki működtetését, annak tapasztalatainak lejegyzését. Mindezen vizsgálati módszerek egy szülőknek szánt kérdőívvel összevetve mutatják be a kutatás tapasztalatait, összefüggéseit, eredményeit.

Az eredmények a kutatás főbb kérdései mentén értelmezendők:

  • Mit gondolnak a gyermekek az internetről?
  • Milyen internetes tartalmakat ismernek a gyermekek?
  • Milyen ismereteik vannak a gyermekeknek az okoseszközökről?
  • Hogyan jelenik meg a kontroll a gyermekek eszközhasználatában?

A szülők által gyermekeik számára engedélyezett legnépszerűbb digitális eszköz a televízió volt, melyet a tablet, okostelefon követ. Legnépszerűbb alkalmazásnak a YouTube bizonyult, ezt követték a televíziós tartalmak (streaming szolgáltatók, mesecsatornák), majd pedig a Play áruház.

A megkérdezett gyermekek szerint az internet egy olyan „eszköz”, ami a tévén, tableten, telefonon van, árammal működik, lehet vele mesét, filmeket, videókat nézni, játékokat letölteni, kapcsolatokat fenntartani.

A kapott eredmények alapján a kutatás legfontosabb eredményének a gyermeki tanulás sajátosságai tekinthetők, hiszen a gyermekek rendszeres használat nélkül, pusztán a látott ingerek alapján is képesek fogyasztani a digitális tartalmakat. Minél kevésbé kontrollálják a szülők a gyermekek eszközhasználatát, minél több eszközt birtokolhatnak, annál több ismeretük van a digitális világról, az internetről. Az elsősorban vizuális ingerekre épülő eszközök felépítésükben hasonló sémákat alkalmaznak, melyek az írni-olvasni nem tudó gyermekek számára is követhető jelrendszert hoznak létre, ezáltal tudatosan képesek elindítani videókat, játékokat letölteni.

A konferencián való részvételt támogatta az ELTE TÓK NTP-HHTDK-22-0048 Tradíció és innováció pályázata.