Varga Tamás Módszertani Napok – Matematikát Tanítók Klubja
A kétnapos konferencia második napján került sor az ELTE TÓK Matematika Tanszékéről Kulman Katalin szervezésében a hagyományos, Matematikát Tanítók Klubja rendezvényre.
Az első napon Gordon Győri János (ELTE PPK) "Amiről eddig úgy tudtunk, hogy mégsem tudtunk róla: tanárok és tanulók a matematikai magánórák világában" és Horányi Gábor (Lauder Javne Iskola) "Mikor és mit igényel matematikából a 2020-as Nat szerint a fizika felső tagozaton és a középiskolában?" előadásait élvezhette a hallgatóság. Ezeket követte a Varga Tamás Emlékdíj átadás. Az idei év egyik díjazottja Dr. Bagota Mónika egyetemi docens, az ELTE TÓK Matematika Tanszékének tanszékvezetője.
A szombati program egyik szekciója az elsősorban alsó tagozaton matematikát tanítók számára a Matematikát Tanítók Klubja volt, melynek keretében egy előadáson és egy szemináriumon vehettek részt a jelentkezők.
A szemináriumot Bagota Mónika tartotta, aki olyan logikai rejtvényeket és társasjátékokat mutatott be, amelyekben a matematika különböző területeit érintő tananyagtartalmak jelentek meg. Például sorszám-darabszám, több-kevesebb, területlefedés, gráfok, komplementerhalmaz-részhalmaz stb. Ezeknek a tananyagtartalmaknak a megfigyelését, megtapasztalását és megértését segítheti a látott játékok iskolai, matematikaórai használata. A résztvevők sokoldalú és nagyon hasznos gyakorlati muníciót kaptak a szeminárium során.
Az előadás a környezetismeret és a matematika tantárgyak kapcsolatát vizsgálta abból a szempontból, hogy hogyan jelenhetnek meg a környezeti tartalmak a matematikaórán, hogyan valósulhat meg az integráció, mely jelenleg elvárás a pedagógusok felé az 1. és 2. évfolyamon. Szurdoki Erzsébet és Bauer Zita – mindketten az ELTE TÓK Természettudományi Tanszékének oktatói – mutatták be a problémakör elméleti és gyakorlati oldalait. Az előadás első felében betekintést kaptunk a környezetismeret más tantárgyakba való integrálhatóságának nemzetközi gyakorlatába. Továbbá közösen arról gondolkodtunk, hogy a STEM/STEAM oktatás milyen formában és milyen keretek között valósulhatna meg a közoktatásban alsó tagozaton. Ezt követően az Építsük fel! matematika tankönyvcsalád feladatain keresztül megvizsgáltuk, hogy a természettudományos oktatás céljainak elérését milyen módon lehet segíteni a matematikaórákon. A résztvevők gyakorlatban is alkalmazható ötleteket kaptak az előadás során.