Varga Tamás Módszertani Napok – Matematikát Tanítók Klubja

2024.11.26.
Varga Tamás Módszertani Napok – Matematikát Tanítók Klubja
2024. november 8-tól 9-ig zajlott le a 36. Varga Tamás Módszertani Napok, melynek keretében átadták a Varga Tamás Emlékdíjat. A díjat minden évben olyan matematikatanárok nyerik el, akik kiemelkedő munkájukkal hozzájárulnak Varga Tamás örökségének megőrzéséhez és továbbadásához. Az idei év egyik díjazottja Dr. Bagota Mónika egyetemi docens, az ELTE TÓK Matematika Tanszékének tanszékvezetője.

A kétnapos konferencia második napján került sor az ELTE TÓK Matematika Tanszékéről Kulman Katalin szervezésében a hagyományos, Matematikát Tanítók Klubja rendezvényre.

Az első napon Gordon Győri János (ELTE PPK) "Amiről eddig úgy tudtunk, hogy mégsem tudtunk róla: tanárok és tanulók a matematikai magánórák világában" és Horányi Gábor (Lauder Javne Iskola) "Mikor és mit igényel matematikából a 2020-as Nat szerint a fizika felső tagozaton és a középiskolában?" előadásait élvezhette a hallgatóság. Ezeket követte a Varga Tamás Emlékdíj átadás. Az idei év egyik díjazottja Dr. Bagota Mónika egyetemi docens, az ELTE TÓK Matematika Tanszékének tanszékvezetője.

A szombati program egyik szekciója az elsősorban alsó tagozaton matematikát tanítók számára a Matematikát Tanítók Klubja volt, melynek keretében egy előadáson és egy szemináriumon vehettek részt a jelentkezők.

A szemináriumot Bagota Mónika tartotta, aki olyan logikai rejtvényeket és társasjátékokat mutatott be, amelyekben a matematika különböző területeit érintő tananyagtartalmak jelentek meg. Például sorszám-darabszám, több-kevesebb, területlefedés, gráfok, komplementerhalmaz-részhalmaz stb. Ezeknek a tananyagtartalmaknak a megfigyelését, megtapasztalását és megértését segítheti a látott játékok iskolai, matematikaórai használata. A résztvevők sokoldalú és nagyon hasznos gyakorlati muníciót kaptak a szeminárium során.

Az előadás a környezetismeret és a matematika tantárgyak kapcsolatát vizsgálta abból a szempontból, hogy hogyan jelenhetnek meg a környezeti tartalmak a matematikaórán, hogyan valósulhat meg az integráció, mely jelenleg elvárás a pedagógusok felé az 1. és 2. évfolyamon. Szurdoki Erzsébet és Bauer Zita – mindketten az ELTE TÓK Természettudományi Tanszékének oktatói – mutatták be a problémakör elméleti és gyakorlati oldalait. Az előadás első felében betekintést kaptunk a környezetismeret más tantárgyakba való integrálhatóságának nemzetközi gyakorlatába. Továbbá közösen arról gondolkodtunk, hogy a STEM/STEAM oktatás milyen formában és milyen keretek között valósulhatna meg a közoktatásban alsó tagozaton. Ezt követően az Építsük fel! matematika tankönyvcsalád feladatain keresztül megvizsgáltuk, hogy a természettudományos oktatás céljainak elérését milyen módon lehet segíteni a matematikaórákon. A résztvevők gyakorlatban is alkalmazható ötleteket kaptak az előadás során.