Végzett hallgatónk sikere a 37. OTDK-n

2025.04.23.
Végzett hallgatónk sikere a 37. OTDK-n

Gados Noémi, az ELTE-TÓK gyermekkultúra mesterszak végzett hallgatója, gyakorló óvodapedagógusa, mesterszakos dolgozatával második helyezést ért el a 37. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani –Tudástechnológiai szekció Általános óvodai módszertan tagozatában.

Pályamunkája címe: Óvodáskorú gyermekek online jelenétének vizsgálata a róluk megosztott fényképek tükrében volt, amellyel 2024.04.17-én a Kari TDK fordulón harmadik helyezést elérve szerezte meg az országos döntőre szóló kvalifikáció. Témavezetője Janek Noémi, óvodapedagógus és gyógypedagógus volt.

A kutatás rezüméje:

Jelen kutatás nagycsoportos gyermekek ismereteinek vizsgálatát célozza meg a róluk készített és megosztott fényképek útjáról. Kutatásom elméleti háttere bemutatja a digitalizáció és az internetösszeköttetés kultúraváltó szerepét. Részletesen körüljárja a felnőtt társadalom internethasználati szokásait, melyben kiemelt jelentőséggel bírnak a közösségi oldalak, azon belül is a fényképmegosztó tevékenységek. Továbbá kitér a gyermekek online életére, a digitális eszközökkel való kapcsolatukra. Az empirikus kutatás során kvalitatív és kvantitatív módszereket egyaránt alkalmaztam. Fókuszcsoportos interjú során óvodapedagógusokat kérdeztem (n=13) a közösségi média szerepéről az óvoda és szülők kapcsolattartásával kapcsolatban. Az 5-7 éves gyermekekkel (n=75) mesébe ágyazott félig strukturált interjút készítettem, melyben elsősorban arra kérdeztem rá, ki készíthet róluk képet, hogyan jutnak el a képek egyik embertől a másikig, ki láthatja az elkészített képeket. A háttérinformációk megismerése érdekében a szülőknek (n=75) kérdőív formájában nyílt- és zártvégű kérdéseket tettem fel, melyben megjelenik közösségi média-használatuk, saját magatartásuk a fényképkészítés gyakorlatáról. Előfeltevésem, hogy az óvodáskorú gyermekek rendelkeznek ismeretekkel a közösségi média felhasználási lehetőségeivel kapcsolatban - kiváltképp az online fénykép- és videómegosztás tekintetében. Bár ők nem aktív felhasználói, mégis aktív szereplői ezen felületeknek. A dolgozatban tehát a témával kapcsolatos gondolatok kerülnek bemutatásra mind az óvodások, a szülők és az óvodapedagógusok szemszögéből.

Szívből gratulálunk az elért eredményhez!