A színházi bevonás új szintje

2025.04.01.
A színházi bevonás új szintje

Az elmúlt hetekben a kulturális mediáció szak hallgatói egy rendkívüli színházi élményben részesültek a Trafó Kortárs Művészetek Házában. Egy dokumentum alapú kortárs kamaraopera-játék, az 1973-as balassagyarmati túszejtés valós eseményei alapján készült előadás a szabadság és diktatúra működését vizsgálta. Gryllus Samu és Varga Vince rendezésében megvalósult produkció aktívan a kortárs színházi gyakorlatokat alkalmazva, a közönség részleges bevonásával mutatta be a túszdráma feszült atmoszféráját. Az előadás nem csupán a hagyományos színházi formákat döntötte meg, de a nézőt is aktív résztvevővé tette, akinek érzései és gondolatai a darab szerves részévé váltak.

Túszopera a kortárs színházi és zenei élményt egyaránt eredeti módon alkalmazó, nemzetközi együttműködésben létrejövő, társadalmi tematikájú mű. A színdarab minden eleme a néző szeme láttára szervesül az egész műbe, a Black Page Orchestra projektje alapján a technika, a szereplők szerepen kívüli mozgása, illetve a zenei kíséretek mind a színen történnek. Az előadásban elhangzó szövegek jelentős része valós dokumentum, amelyek Hatala Csenge Hírzárlat című regényéből származnak. A darab olyan kérdéseket vet fel, mint a szabadság ára és a túszként való lét érzése, miközben a balassagyarmati túszejtés valós eseményeit dolgozza fel. A közönség bevonása a színdarab végén teljes, egyáltalán nem szokványos fizikai formát öltött, a darab vége a nézők kezében volt, akik maguk döntötték el, mikor ér véget számukra az előadás.

Tóth Janka (Kulturális mediáció MA '25)