A tanító megváltozott szerepe az osztályteremben

A tanító megváltozott szerepe az osztályteremben

Osztálytermi kutatásunkban a társtanítás kutatásához Aronson mozaik módszerét adaptáltuk, mely bizonyítottan hatékony, eredményes és méltányos pedagógiai gyakorlathoz vezetett. Tanulási modellünket körkörös társtanításnak neveztük el (KTM) (Falus et al, 2018; Kolosai et al, 2018).

Kialakítottunk egy olyan gyakorlatközösséget (Halász, 2017), melyben a kutatást koordináló egyetemi oktató, tanító szakos-, és neveléstudományi mesterszakos egyetemi hallgatók, az osztály tanítója, valamint -a kutatás tárgyát képező tanóra megalkotásában aktívan részt vállaló- 3. osztályos tanulók a kutató- és fejlesztő munkában egyaránt lényeges feladatokat kaptak.

A kortársoktatás (peer education) vagy társtanítás (peer to peer education) fogalmát több tudományterületről, valamint a perspektívák fókuszának változtatásával egyaránt vizsgáltuk. A kutatás folyamatában, az eredetileg a nemzetközi szakirodalomból átvett, az egészségkultúra formálásában használatos kortársoktatás fogalmát (Lukács et al; 2018; Ebreo,Feist-Price and Siewe, 2002; Sheehan,DiCara and LeBailly, 1999) két éves reflektív pedagógiai alkalmazást követően neveztük el a fent már említett társtanításnak vagy körkörös tanulásnak.

Alsó tagozatos gyermekekre úgy tettük alkalmazhatóvá a tanulásszervezési lépéseket, hogy a kooperatív alapelvek érvényesítésével alkottunk egy meghatározott lépésekből álló, mégis rugalmasan alkalmazható kagani struktúrát, mely originális módon egyaránt megfelel a konstruktív pedagógia elméleti alapvetéseinek (Nádasi, 2010; Hattie, 2009; Nahalka, 2003; Salvin, 2016).

Az általunk körkörös társtanításnak nevezett modell helyzetben (KTM) (Falus et al, 2018; Kolosai et al, 2018), mint egyfajta igazi laboratóriumban, többféle, jelenleg rendkívül aktuális pedagógiai kérdést vizsgálunk meg. Ilyen kikerülhetetlen kérdéskör a pedagógus megváltozott szerepe az osztályteremben, a gyermekek aktív egymástól tanulásának hatékonyságát leíró aspektusok tényekre alapozott leírása, a tanítás, a tanulás, a tudás fogalmainak újragondolása a konstruktív pedagógiai szemlélet érvényesítésével. Társoktatási módszerünk lényeges eleme, hogy a részt vevő gyerekek önmagukat, mint a saját tanulási folyamataikat aktívan alakító, tudásukat konstruáló aktorokat élik meg, nem csupán passzív elszenvedői saját tanulásuknak (Nahalka, 2012, Csépe, 2016).

Rövid videó a körkörös tanulásról

Dr. Kolosai Nedda

pszichológus, egyetemi docens