A tanító-, óvó- és a csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés aktuális kérdései Magyarországon és a Kárpát-medencében

A tanító-, óvó- és a csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés aktuális kérdései Magyarországon és a Kárpát-medencében
11/03 - 11/04

2023. november 03. - 2023. november 04.

ELTE TÓK, 1126 Budapest, Kiss J. altb. u. 40.

11/03 - 11/04

2023. november 03. - 2023. november 04.

ELTE TÓK, 1126 Budapest, Kiss J. altb. u. 40.


ÓTE konferencia - Program

November 3. péntek 123.terem
 

9.30-tól            regisztráció
                        (kávé, pogácsa az I. em. 123. terem előtt)

10.00               Gloviczki Zoltán, rektor, MTA PB elnök, megnyitó

 

10.10-12.00     plenáris előadások (123. terem)

10.10-11.00     Pintes Gábor (Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Pedagógiai Kar, dékán): A tanító- és óvóképzés jelen helyzete a szlovákiai felsőoktatásban

11.00-11.30     Bárczi Zsófia (Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-Európai Tanulmányok Kara, dékán): A magyar tannyelvű tanító- és óvóképzés helyzete Szlovákiában

11.30–12.00    Demeter Katalin (ELTE TÓK, professzor emeritus): Utópiáink – egyesületi tagok az ideális pedagógusképzésről a 3. évezred 3. évtizedében. Egy körkérdés eredményei

12.00-13.30     ebédszünet (önellátó módon a környék éttermeiben: Hegyvidéki ízlelő, Pipitér, A Konyha, MOM Park éttermei)
 

ÓTE Közgyűlés 13:00-13:55 a 200-as teremben
 

Szekcióprogramok - 11. 03. péntek

 

  1. Módszertani kérdések, jó gyakorlatok a tanítóképzésben

Szekcióvezető: Lehmann Miklós
Időpont: 11. 03. péntek 14.00 – 16.00
Helyszín: 123. terem

  • 14.00-14.30 Kopházi-Molnár Erzsébet, Imre Nóra (PE): Az óvoda-iskola átmenet kérdésköre a felsőoktatási intézmények tanterveiben
  • 14.30-15.00 Bernhardt Renáta (EKKE): Tanítói módszertani tudatosság a „bevezető” képzés szakaszában
  • 15.00-15.30 Csenger Lajosné (SZIE): Mentorok a tanítóképzésben
  • 15.30-16.00 Lehmann Miklós (ELTE TÓK): Gyermekfilozófiai módszerek az információ ellenőrzésében

16.00-16.30 Kávészünet
 

  1. Jógyakorlatok a pedagógia köréből

Szekcióvezető: Kövecsesné Gősi Viktória
Időpont: 11. 03. péntek 16.30 – 18.00
Helyszín: 123. terem

  • 16.30-17.00 Fáyné Dombi Alice (SZTE): Reziliens képességek és prudencia az óvoda-iskola átmenet szakaszában a tanító- és óvóképzési jellemzők tükrében
  • 17.00-17.30 Csontosné Buzás Zsuzsa (KRE) és Prémecz Rebeka (Letenyei Hóvirág Óvoda): A népszokások ismeretének online vizsgálata óvodáskorú gyermekek körében
  • 17.30-18.00 Kövecsesné Gősi Viktória (SZE): Meseterápiás eszközök, módszerek szerepe a tanító szakos hallgatók pályaszocializációjában         
     
  1. Kiemelt figyelmet igénylő gyermek nevelése, oktatása. Az inkluzív szemlélet fejlesztésének lehetőségei a gyakorlatban         

Szekcióvezető: Svraka Bernadett
Időpont: 11. 03. péntek 14.00 – 15.30
Helyszín: 100. terem

  • 14.00-14.30 Árva, Valéria; Trentinné Benkő, Éva (ELTE TÓK): Digital storytelling as a tool to support inclusion at schools – an Erasmus+ project in primary teacher education
  • 14.30-15.00 Hosszu Tímea (SZTE): Képeskönyvvel az elfogadásért
  • 15.00-15.30 Szabó Anita (KRE): A fegyelmezés problémaköre

15.30-16.00 Kávészünet

 

  1. A tanító-, óvodapedagógus- és kisgyermeknevelő-képzés történeti vonatkozásai

Szekcióvezető: Gombos Norbert
Időpont: 11. 03. péntek 16.00 - 18.00
Helyszín: 100. terem

  • 16.00-16.30 Gombos Norbert (KRE): A felsőfokú tanítóképzés kezdetei Magyarországon
  • 16.30-17.00 Pálfi Sándor (DE): A játékpedagógia változása az óvodapedagógus képzésben a Debreceni Egyetemen
  • 17.00-17.30 Szombathelyiné Nyitrai Ágnes (AVKF): Mozaikok a bölcsődei szakemberek képzésének történetéből
  • 17.30-18.00 Barabási Tünde; Stark Gabriella (Babeș–Bolyai Tudományegyetem): A romániai kisgyermeknevelés változásai és pedagógusjelölti megítélése 
           
  1. A korai fejlődés támogatása és a kompetenciafejlesztés kisgyermekkorban

Szekcióvezető: Böddi Zsófia
Időpont: 11. 03. péntek 14.00 – 16.00
Helyszín: 130. terem

  • 14.00-14.30 Böddi Zsófia, F. Lassú Zsuzsa, Kerekes Valéria, Svraka Bernadett (ELTE TÓK): Naturalistic Teaching Project – A Process to Develop Preschool Teacher’s Inclusion Related Skills
  • 14.30-15.00 Takácsné Szabó Melinda (KRE): A szociális kompetencia és érzelmi intelligencia fejlesztése óvodáskorban
  • 15.00-15.30 Rábai Dávid (DE): A gyermeki munka helye és szerepe a magyar óvodák tevékenységrendszerében
  • 15.30-16.00 Fenyvesi Lívia, Mendel Eleonóra (Eleonora Mendelova) (Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem): A pedagógiai gyakorlat új modelljei, mint a leendő pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlesztésének eszközei  

16.00-16.30 Kávészünet
 

  1. Digitális pedagógia, technológiai változások a pedagógusképzésben  

Szekcióvezető: Lénárd András
Időpont: 11. 03. péntek 16.30 – 19.00
Helyszín: 130. terem

  • 16.30-17.00 Fenyő Imre (DE): Óvodapedagógus képzés és digitális pedagógia a Debreceni Egyetem hajdúböszörményi Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karán
  • 17.00-17.30 Lénárd András (ELTE TÓK): Valami régi – valami új: a nemrégiben bevezetett digitális kultúra tantárgy jelentősége az alsó tagozaton és a tanítóképzésben
  • 17.30-18.00 Ján Gunčaga (Pozsonyi Comenius Egyetem); Budai László (BGE): Digitális kompetencia fejlesztése a tanítóképzés során
  • 18.00-18.30 Bognárné dr. Lovász Katalin (ELTE SEK- online): Kutatásmódszertan kurzus oktatása blended learninggel: tapasztalatok, gondolatok, hallgatói vélemények 
  • 18.30-19.00 Trentinné Benkő Éva, Árva Valéria (ELTE TÓK): Digitális kompetenciafejlesztés a pedagógusképzésben – Következtetések és jó gyakorlatok az MTA és ELTE TÓK közoktatás-fejlesztési kutatásának fényében   
     
  1. Korai idegennyelvi fejlesztés      

Szekcióvezető: Márkus Éva
Időpont: 11. 03. péntek 14.00 – 17.30
Helyszín: 128. terem

  • 14.00-14.30 Trentinné Benkő Éva (ELTE TÓK): Hallgatói nézetek és tanulási eredmények a kétnyelvi pedagógusképzésben 2010-től napjainkig az ELTE TÓK-on
  • 14.30-15.00 Szaszkó Rita (EKKE): Hallgatók vizuális koncepciói a két- és többnyelvűségről
  • 15.00-15.30 Nemes Magdolna (DE): A komplex tanulási zavarokkal rendelkező tanulók nyelvoktatásának kérdései

15.30–16.00 Kávészünet

  • 16.00-16.30 Palkóné Tabi Katalin (AVKF): Kortárs angol-amerikai költők a korai angol nyelvi nevelésben
  • 16.30-17.00 Márkus Éva (ELTE TÓK), Klein Ágnes (PTE KPVK): Mundart im Kindergarten
  • 17.00-17.30 Radvai Teréz (ELTE TÓK): Az autonóm tanulásra nevelés lehetőségei a korai német nyelvi és nemzetiségi nevelésben   
     
  1. A természettudományok szerepe a pedagógus alapképzésekben (Környezetismeret, fenntarthatóság, matematika)   

Szekcióvezető: Bagota Mónika
Időpont: 11. 03. péntek 14.00-17.30
Helyszín: 129. terem

  • 14.00-14.30 Erzsébet Szurdoki, Zita Bauer, Klára B. Zsoffay, Veronika Fülöp, Judit Koósné Sinkó, Katalin Kulman, Beáta Venyingi, Gábor Áron Vitályos (ELTE TÓK): Changes in pupils’s knowledge and attitude of Environmental Studies before and after NAT2020 
  • 14.30-15.00 Homoki Erika (EKKE): A környezetismeret tárgy tartalmi változásainak következményei 
  • 15.00-15.30 Bárdi Árpád (KRE): Az „egészséges” pedagógusképzésről … avagy útkeresés az ismeretcentrikusság és gyakorlatcentrikusság útvesztőjében, a szabadban megvalósuló tevékenységek fókuszában

15.30–16.00 Kávészünet

  • 16.00-16.30 Kulman Katalin (ELTE TÓK): Az alsó tagozatos diákok transzverzális készségeinek fejlesztését támogató digitális eszközök 
  • 16.30-17.00 Czapné Makó Zita (EKKE): A tanító́ és óvodapedagógus szakos hallgatók matematikai attitűdjének megváltoztatása a többszörös intelligencia elmélet alkalmazásával
  • 17.00-17.30 Bagota Mónika, Ökördi Réka (ELTE TÓK): Függvények, sorozatok – definíciók, értelmezések és ezek következményei       
     
  1. Élmény és innováció a tanítási gyakorlatban

Szekcióvezető: Gajdó Tamásné Gődény Andrea
Időpont: 11. 03. péntek 14.00 – 17.00
Helyszín: fszt. 2. terem

  • 14.00-14.30 Fazekasné Fenyvesi Margit; Kiss Renáta, Mokri Dóra (KRE): Az olvasás-írástanítás innovációja
  • 14.30-15.00 Csontosné Buzás Zsuzsa (KRE), Kiss Eleonóra (Wéber Ede Általános Iskola): A hangszínhallás online diagnosztikus mérése 5-9 éves gyermekek körében
  • 15.00-15.30 Magyar Ágnes (EKKE): „Kötetlenül” a fogalmazástanításról

15.30-16.00 Kávészünet

  • 16.00-16.30 Bujdosóné Papp Andrea (DE): Az irodalomtanítás új fókuszai a pedagógusképzésben
  • 16.30-17.00 Gajdó Tamásné Gődény Andrea (ELTE TÓK): Élvezhető tanulás - élmény alapú olvasás és anyanyelvi fejlesztés kisiskoláskorban    
     
  1. Vizuális nevelés     

Szekcióvezető: Pataky Gabriella
Időpont: 11. 03. péntek 14.00– 17.00
Helyszín: fszt. 4. terem

  • 14.00-14.30 Pataky Gabriella; Skaliczki Judit; Rekvényi Viola (ELTE TÓK): Fenntarthatóság és művészetpedagógia - Új kihívások a pedagógusképzés vizuális nevelésében
  • 14.30-15.00 Mészáros Tímea, Nagy Csilla (Selye János Egyetem): Közösségi művészet a pedagógusképzésben
  • 15.00-15.30 Vastag Ágnes (ELTE TÓK): Alkotás a műteremben – alkotás az óvodában, avagy A vizuális nevelés pillérei az óvodapedagógiában

15.30-16.00 Kávészünet

  • 16.00-16.30 Tari Eszter (PTE KPVK): „Firkakorszak egy ikerpár életében”  
  • 16.30-17.00 Pataky Gabriella; Skaliczki Judit; Stomfai Krisztina; Bokor-Bacsák Györgyi; Rekvényi Viola (ELTE TÓK): Inkluzív vizuális nevelés - Befogadó művészetpedagógiát építünk

 

Szekcióprogramok - 11. 04. szombat

 

  1. Zenei nevelés        

Szekcióvezető: Döbrössy János
Időpont: 11. 04. szombat 9.30 – 12.00
Helyszín: 100. terem

  • 9.30-10.00 Kyung Hwa SHIN (University of Luxembourg - online): The Direction of the Kodály Concept in 21st Century South Korean Primary School Music Education
  • 10.00-10.30 Kovács Katalin (ELTE TÓK): The role of singing habits in the development of singing ability
  • 10.30-11.00 Révészné Pálfi Krisztina; Révész József (SOE): Érzelmi leképeződések a zene és a képzőművészet kapcsolatában óvodapedagógus hallgatók körében
  • 11.00-11.30 Tamás Margit (KRE): Ars és techné. Zenei készségfejlesztés egy soha végig nem járt úton
  • 11.30-12.00 Hegedűsné Tóth Zsuzsanna (ELTE TÓK): Ének-zenei képzés a nemzetköziesítést sürgető felsőoktatásban   
     
  1. Új utak és módszerek az anyanyelvi és irodalmi nevelésben        

Szekcióvezető: Bereczkiné Záluszki Anna
Időpont: 11. 04. szombat 9.30 – 11.30
Helyszín: fszt. 2.

  • 9.30-10.00 Demény Piroska (BBTE, Kolozsvár): Tankönyvi szavak értésének vizsgálata IV. osztályosok körében
  • 10.00-10.30 Gilányi Magdolna (ELTE TÓK): Egy királylány a 21. században – Árpád-házi Margitról alsó tagozaton
  • 10.30-11.00 Fóris-Ferenczi Rita (Babeș-Bolyai Tudományegyetem): Funkcionális nyelvszemlélet az alsó tagozatos anyanyelvoktatásban
  • 11.00-11.30 Bereczkiné Záluszki Anna (ELTE TÓK): Koragyermekkori irodalmi élményekre hangolt családi literációs projektek a bölcsődei nevelésben
     
  1. Korai fejlődés támogatása, szakmaközi együttműködés

Szekcióvezető: Szombathelyiné Nyitrai Ágnes
Időpont: 11. 04. szombat 9.30 – 12.00
Helyszín: 123. terem

  • 9.30-10.00 Gereben Ferencné (ELTE BGGYK): Inklúzió és speciális megsegítés pedagógusszakmák együttműködésében
  • 10.00-10.30 Gacsó Adrienn (ELTE BGGYK): Az együttműködés fontossága az együttnevelés során
  • 10.30-11.00 Biró Rita Zsófia (ELTE TÓK): Supporting The Complex Skills Development Of Young Children In Nurseries
  • 11.00-11.30 Biró Rita Zsófia (ELTE TÓK): Óvodapedagógus hallgatók véleménye a motoros képességek fejlesztésének fontosságáról
  • 11.30-12.00 Baranyiné Kaszás Ildikó (KRE): A mozgásfejlődés alapjai

 

Programzárás 123. terem 12.00

Program és absztraktkötet