TÓK-os kutatások a XX. Országos Neveléstudományi Konferencián

2020.11.19.
TÓK-os kutatások a XX. Országos Neveléstudományi Konferencián

A XX. Országos Neveléstudományi Konferencia házigazdája az idén a Debreceni Egyetem volt, ám az ismert járványügyi korlátozások miatt – a konferenciasorozat történetében először és remélhetőleg utoljára – online platformon, a Webex felületén rendezték a konferenciát.

A Neveléstudományi Tanszék nagy létszámban képviselte karunkat a rendezvényen. A tanszék oktatói két szimpóziumot szerveztek:

Kulturális játszóterek konstruálása - Óvodások múzeumi tanulásának vizsgálata a felsőoktatás-közoktatás-közművelődés színtereinek együttműködésében

Szimpóziumvezető: Kolosai Nedda

Előadások:

  • Janek Noémi: Pedagógus hallgatók múzeumi élményei, előzetes vélekedéseik óvodások múzeumi tanulásáról – Egy felsőoktatási kurzus tapasztalatainak elemzése – szimpózium
  • Kolosai Nedda: Ajtókat nyitni és lejjebb szerelni a kilincseket – Óvodások múzeumi tanulását meghatározó, facilitáló aspektusok
  • Aggné Pirka Veronika: Elefánt a porcelánboltban vagy Aliz Csodaországban? Pedagógus hallgatók gyermekszemlélete óvodások múzeumi tanulásának kontextusában

Helytállás a „vészhelyzeti” távolléti oktatásban

Szimpóziumvezető: Serfőző Mónika

Előadások:

  • Serfőző Mónika, Böddi Zsófia, F. Lassú Zsuzsa, Bajzáth Angéla, Rádi Orsolya Márta: „Vészhelyzeti” távolléti oktatás a pedagógusképzésben (elméleti kontextus és kutatási keret)
  • Aggné Pirka Veronika, Svraka Bernadett, Serfőző Mónika, F. Lassú Zsuzsa, Bajzáth Angéla: Távolléti oktatás pro és kontra hallgatói és oktató szemszögből a pedagógusképzésben
  • F. Lassú Zsuzsa, Sándor Mónika, Böddi Zsófia, Svraka Bernadett, Serfőző Mónika: Az emberi tényező összetevői és szerepe a távolléti oktatással összefüggő szubjektív élményekben
  • Svraka Bernadett, Böddi Zsófia, Gönczöl Andrea, Sándor Mónika, Aggné Pirka Veronika: Esélyegyenlőség a távolléti oktatásban
  • Kolosai Nedda, Rádi Orsolya Márta, Bajzáth Angéla, Aggné Pirka Veronika, Golyán Szilvia: Új tanulási kultúra, új tudás? Távolléti oktatás továbbvihető tapasztalatai

Emellett a tanszék munkatársai konferencia-előadásokkal és poszterprezentációval képviselték a TÓK-ot és az itt folyó kutatásokat.

  • Bajzáth Angéla: Inklúziós paradoxon
  • Hercz Mária: Újratervezés: aktív állampolgárságra, innovációra, vállalkozói szemléletre nevelés kihívás-alapú tanulással az iskolában és a családban
  • Hercz Mária: Vállalkozói nevelés a családban: a szülői gondolkodás „rejtett dimenziója”
  • Takács Nikolett: Óvodás és kisiskolás korú gyermekek felkészítése az élethosszig tartó tanulásra Magyarországon és Németországban – Egy kérdőív pilot vizsgálata
  • Golyán Szilvia: In and over the compulsory education system – hospital education in Hungary.

További tanszékek oktatói is kivették részüket a TÓK-on folyó kutatások országos színtéren megvalósuló bemutatásából.

Csíkos Csaba, a Matematika Tanszék egyetemi tanára a Kilátó Piarista Pályaorientációs és Munkaerőpiaci Fejlesztő, Módszertani Központ projektjét bemutató szimpózium elnöke és előadója volt. A szimpózium címe: Egy szakképzési orientációs év pedagógiai tapasztalatai. A szimpózium keretében Csíkos Csaba és Török Réka (ELTE PPK) előadásának címe: „Szövegértési, matematikai és életpálya-tervezési kompetenciák mérése az orientációs évben".  A szimpóziumban előadást tartott Karunk volt hallgatója, Biró Fanni; a Corvinus Egyetem docense, Lázár László társszerzőjeként, előadásuk címe: „Digitális távtanulás: módszertani jellemzők és eredmények a piarista intézményekben, kiemelten a gödi Piarista Szakképző Központban”.

További előadások, amelyek kutatásainkat az országos neveléstudományi kutatási palettára helyezték:

  • Bereczkiné Záluszki Anna: A bölcsődei nevelési és gondozási szolgáltatások fejlesztése a hátránycsökkentés, a korai literációs folyamatok tükrében
  • Biró Fanni, Csíkos Csaba: Első és második osztályos kínai és magyar matematika tankönyvek összehasonlító elemzése a vizuális reprezentációk szempontjából
  • Darvay Sarolta: Fenntarthatóságra nevelés a bölcsődében
  • Turzó-Sovák Nikolett: A házi feladattal kapcsolatos nemzetközi kutatási eredmények szakirodalmi áttekintése
  • Vetési Erika: A digitális oktatással kapcsolatos nézetek kvalitatív vizsgálata