Beszámoló

Tradíció és innováció:

az ELTE TÓK élmény-alapú, digitális támogatású tehetségprogramja NTP-HHTDK-22-0048

2023.07.24.
Tradíció és innováció:

A program célja a Kar OTDK szempontjából jelentős hátrányainak mérséklése, a hallgatók kutatói attitűdjének növelése, a kutató hallgatók támogatása volt. A megvalósulás érdekében a HÖK-kel közös rendezvények és kiscsoportos programok, a TDT oktató is hallgatói bevonásával kiscsoportos és egyéni találkozások kerültek a tervbe, fiatal PhD hallgatók és volt OTDK-sok is segédkeztek. Az eredmények minél szélesebb körhöz való eljutása érdekében a digitális tér adta lehetőségek kihasználásra kerültek.

A programban vállalt tevékenységkörök és eredmények

  1. TDK-ra, kutatásra felkészítő kurzusok fejlesztése és megvalósítása: kettőt vállaltunk, három valósult meg, egy az első, kettő a második félévben. Az első félév tantervbe épített formális szabadon választható kurzusa: Bevezetés a tudományos és művészeti műhelymunkába; második félévben két új: egy nyitott kutatási kurzus: Kutatói praktikák, helye: MS TEAMS TDK Kutató Diákklub és Infótár; és egy Adatelemző tréningek haladóknak (SPSS alapok: elemezzünk együtt! és Interjúelemzés elméletben és gyakorlatban című részegységekkel) kiemelten mesterképzésre járó hallgatóknak.
  • Szabadon választható TDK kurzus (30 óra) a NEPTUNban került meghirdetésre blended learning formában, egyéni programmal az 1. félévben. Csak 3 hallgató vette fel, plusz 10 hallgató csatlakozott kreditszerzés nélkül. A fejlesztett segédanyagok széles körben kerültek felhasználásra (pl. Kutatástervező)
  • Kutatásmódszertan haladó kurzusok mesterszakosoknak (20 óra): adatelemzés, SPSS és kvalitatív tartalomelemzés témában tréningeket tartottunk személyes és online formában, melyeken végül nem csak mesterszakosok vettek részt. Pozitív visszajelzéseket kaptunk szövegesen, sokan nézték a felvételeket is.
  • Nyitott kutatási kurzus. A TKD Diákklub TEAMS-es felület továbbfejlesztésével megkezdtünk egy dinamikus, egyénre szabható kurzust, mely használható:
    (1) formálisan: témavezetővel kiválasztva egyéni tanulási útjukat támogató elemeket; (
    (2) non-formális módon: önállóan, kutatási fázisuk szükségletének megfelelően választhatnak segédanyagokat és videóelőadásokat. A visszajelzések ezt a formát preferálják. jelenleg a TEAMS-en tartott 7 előadásból és beszélgetésekből tevődik össze, mely a Kutató Diákklubban hozzáférhető (66 regisztrált hallgató, és 26 oktató érdeklődik iránta.
  • A pályázat keretében fejlesztett az anyagokat elérhetővé tettük a tantervi órákhoz ajánlott irodalomként, amik nagy örömünkre a későbbiekben megjelentek kutatásmódszertan MA kurzusok dolgozataiban, vizsgáin, a hallgatók önállóan használják.
  1. TDK-zó hallgatók felkészítésének, OTDK-ra juttatásának támogatása egyéni mentorálás, kiscsoportos felkészítés.

Mentortanárok és hallgatói mentorok bevonásával egyéni és kiscsoportos felkészítések történtek, többek között TDK és OTDK felkészítő beszélgetések, foglalkozások. MS TEAMS-en videóelőadásokat tettünk közzé, melyeket az érintett hallgatókon kívül mások is elérnek, így akár saját kutatásuk, szakdolgozatuk vagy védésük támogatására is használhatják

  • A jó absztrakt titkai
  • A TDK / OTDK felkészülés tippjei
  • Hogyan készítsünk jó prezentációt?

AZ OTDK konferencián nyolc hallgatónk vett részt – a korábban regisztrált 17-ből, hazai konferencián egy fő. Tapasztalataikról beszámoltak a Kari napok keretén belül, illetve a honlapon mutattuk be őket. Elindítottuk hangos, videós híreket, ahová a TDK-n, OTDK-n részt vett hallgatók hangos üzenetei, illetve prezentációi kerülnek.

Témavezetőjével közös publikációt írt 8 hallgató, melyeket többszörösen lektorált kötetben jelentettünk meg, egy hallgató pedig országosneveléstudományi témájú tudományos konferencián vett részt kutatásával.
 

  1. Kutatásra hangoló tevékenység különféle formában: tantervi kurzusba épített oktatói toborzóval és OTDK-n korábban részt vett hallgatók előadásával kisgyermeknevelőknek, óvó- és tanító szakos nappali és levelezős hallgatóknak, angol nyelvű óvóképző hallgatói csoportnak; műhely-beszélgetések tanszékeken. Ezek egy részéről videófelvétel is készült, mely az ELTE TÓK TDK honlapján is megtekinthető.
  • A programba bevont hallgatók örömmel, lelkesen tevékenykedtek a program-szervezésben, az OTDK készülésben és a tapasztalatok megosztásában.
  • A tantervi kurzusokba épített TDK-toborzó és OTDK-tapasztalatmegosztás sok hallgatót elgondolkodtatott a Műhelyekbe kapcsolódásról, de megoldandó még a hallgatói énhatékonyságtudat és önértékelés növelése, az önálló kutatás és bevonódás arányának növelése.
     
  1. Disszemináció: előadások, beszámolók, tanulmánykötet, honlapfejlesztés
  • Tudományos előadások, hallgatói TDK és OTDK beszámolók online és jelenléti formában valósultak meg a kutatóműhelyekben, a kurzusokhoz kapcsolva, a hallgatói toborzó munka során
  • Publikációk. Tehetséges hallgatók és témavezetőik számára lehetőséget teremtettünk kutatásaik bemutatására tanulmánykötetben. A hallgatók támogatására több napos alkotótábort szerveztünk, majd a későbbiekben egyéni mentorálással segítettük a tanulmányok létrehozásában. A szervezett csoportos segítségen és a témavezetői mentoráláson felül kívül lektorok is támogatták őket a tudományos írás megtanulásában. A létrejött kötet elérhető az ELTE Readeren és a Kar TDK honlapján.

Mester és tanítvány 8. (szerkesztette: Hercz Mária)  

Az ELTE Tanító- és Óvóképző Kara Mester és tanítvány sorozat nyolcadik kötete a korábbiakhoz hasonlóan betekintést kínál a Kar tudományos diákköri tevékenységébe. A kötet 8 tanulmányt tartalmaz, melyek négy tudományág TDK / OTDK dolgozataira épülnek. Válogatásunkat a kari és a 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencián díjazott pályamunkákra épülő tanulmányokból állítottuk össze.  A kötetet elsősorban óvodapedagógusoknak, tanítóknak és képzőiknek, valamint pedagógusjelölt hallgatóknak szánjuk, mivel tartalmilag változatos gyakorlati vonatkozású kutatásokról olvashatnak, amelyek nem csak érdekesek, hanem inspirálók is lehetnek az Olvasó számára.

  • Honlapfejlesztés. A Kari TDK honlap szerkezetét és tartalmát is átalakítottuk, új tematikus egységekkel bővítettük a pályázat címében is megjelenő cél érdekében. A fejlesztés folyamatos annak érdekében, hogy a hallgatók minél könnyebben, jobban tájékozódhassanak, és a TDK tevékenység (át)látható is legyen.
     
  • Kutató Diákklub és témabörze. Az MS TEAMS felületén online diákklub részben disszeminációs felületként is szolgál. A létrejött tartalmakat megosztjuk, elérhetővé tesszük a regisztrált hallgatók és oktatók számára.
     

Az eredeti tervekhez képest változások

Az eredeti programot a maximálisan nyerhető összeghez terveztük, a csökkentettnek megfelelően módosítani kellett a terveket, rendezvényeket, és a hallgatók által készítendő toborzó és disszeminációs anyagokat töröltünk belőle. Változtattuk a tervezett tárgyi eszközökön is. Problémaként jelentkezett a rendezvények tervezhetetlensége, melynek oka az egyetem energiatakarékossági kényszere miatti bizonytalanság, a változások okozta megnövekedett terhek voltak, így a jelenléti klubrendezvények helyett kiscsoportos és online formákat preferáltunk. Nagy létszámú hallgatói eléréséhez a kutatáshoz kapcsolódó kurzusokat is felhasználtuk, melyeken a hallgatók megismerkedhettek a kutató diákköri munkával, eredményekkel, illetve a TEAMS-en keresztül önállóan betekinthettek OTDK dolgozatokba, s a honlapon a hallgatói OTDK beszámolókba.

Az eredetileg tervezett kurzusok tartalmát és óraszámát módosítottuk: a tervezett 30 órás helyett (1) 30 órás a tudományos írás és publikálás know-how-jára koncentrált, (2) adatelemző 20 órás lett; (3) a digitális tananyagra épülő kurzus teljes kifejlesztése nem fért a keretbe, 7 előadás készült el (az előadásokat oktató kollégáink állították össze (A gyermeki viselkedés megfigyelésének módszertana; interjúkészítés klasszikus és alternatív módszerekkel; szakirodalmi feltárás; tudományos szövegek szerkesztése; prezentációkészítés).
 

A pályázat eredményei számokban egy év alatt

A pályázatba bevont TDK műhelyek száma: 10

TDK műhelyekben részt vevő hallgatók: 38

TDK-zó hallgatók számára szervezett kurzusok: 3

TDK konferencia: 1

Kutatással kapcsolatos extra tudásban részesült 114 fő

TDK népszerűsítő előadásokon, más programba épített népszerűsítő modulban, tanszéki műhelybeszélgetéseken érintett hallgatók száma: 546 fő

TDK műhelyek által szervezett kiscsoportos foglalkozások, TDK és OTDK felkészítők, alkotótábor, publikációs felkészítő konzultációk száma: 25, összes részvétel: 260

A foglalkozásokra meghívottak száma 12 fő

Személyes mentorálásba (TDK, OTDK, publikációkészítés, konferencia-előadás) bevont hallgatók száma: 49; oktató mentor: 19; hallgató mentor: 6

Megjelent publikációk: 8 tanulmány egy kötetben


Képek az elmúlt év gazdag eseménysorozatából.