Egészségtudatosságra nevelés kutatóműhely

Egészségtudatosságra nevelés kutatóműhely

2023.02.27.
Egészségtudatosságra nevelés kutatóműhely

Kutatás címe / kutatóműhely neve

Egészségtudatosságra nevelés kutatóműhely

Kutatás tárgyszavai

egészségfejlesztés, egészséges életmód kialakítása

Kutatás tudományterületei

Neveléstudomány, természettudomány

A kutatóműhely ismertetése

Az ELTE TÓK Természettudományi Tanszék Egészségtudatosságra nevelés kutatóműhelye azzal a céllal alakult, hogy a bölcsődei, óvodai, iskolai egészségfejlesztés hatékonyságát növelje. A több területen folyó kutatás fő célja azoknak a tényezőknek a feltárása, melyek a gyermek egészségtudatos magatartásának alakításában, a fenntartható életvitel alakulásában döntő szerepet játszanak. Célunk a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók egészségfejlesztési kompetenciájának, módszertani kultúrájának bővítése. A kutatásba bekapcsolódva hallgatóink lehetőséget kapnak eredményeik publikálására, pl. szakdolgozat és tudományos diákköri dolgozat formájában.

A kutatóműhely kutatásai

  • Egészségtudatos magatartásformálás gyermekkorban.
  • A hallgatók életmód vizsgálata.
  • Fizikai aktivitás és a testalkat változás összefüggései.

Kutatás vezetője, elérhetősége

Dr. Vitályos Gábor Áron, vitalyos.aron@tok.elte.hu

Futamidő kezdete-vége

2001 – folyamatosan

A kutatásban részvevő oktatók

B. Dr. Zsoffay Klára, egyetemi adjunktus (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék), Venyingi Beáta, szaktanár (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék), Dr. Vitályos Gábor Áron, egyetemi docens (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék)

Eredmények, publikációk

B. Zsoffay, K., Dancs, G., Venyingi, B., Vitályos, G. Á. (2022): Correlations of children’s BMI with parental background. Abstract. 22nd Congress of the European Anthropological Association. Abstract book. Vilnius, Litvánia. 2022 augusztus 24-27, 141. p. ISBN 978-609-07-0759-3

Vitályos, G. Á., Dancs, G., B. Zsoffay, K. (2022): Comparison of the body composition data from two- and four-component models with the same data gained from InBody 720 body composition analyzer. Abstract. 22nd Congress of the European Anthropological Association. Abstract book. Vilnius, Litvánia. 2022 augusztus 24-27, 141. p. ISBN 978-609-07-0759-3

B. Zsoffay, K., Dancs, G., Venyingi, B., Darvay, S., Nagy, M., Balla, I., Matejovičová, B., Vitályos, G. Á. (2021): Szlovákiai egyetemi hallgatónők szubjektív és objektív egészségi állapotának kapcsolata. Anthrop. Közl. 62; 57–68. DOI: 10.20330/AnthropKozl.2021.62.57

B. Zsoffay, K., Dancs, G., Venyingi, B., Darvay, S., Balla, I., Nagy, M., Matejovičová, B., Vitályos, G. Á. (2021): Szlovákiai egyetemi hallgatónők táplálkozási szokásai és káros szenvedélyei. A Magyar Biológiai Társaság XXXII. Vándorgyűlése, 2021. november 25–26. Nemzeti Biodiverzitás- és Génmegőrzési Központ, Tápiószele. Abstract kötet, 8. oldal. ISBN 978-615-80986-6-3, PDF – ISBN 978-615-80986-7-0.

Vitályos, G. Á., Dancs, G., B. Zsoffay, K., Venyingi, B., Darvay, S. (2021): Az ELTE TÓK hallgatóinak testi-egészségi állapotának változásai az egyetemi évek alatt. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat. 8. évf., 3. szám, 166–178. p. DOI: 10.31074/gyntf.2020.3.166.178

Vitályos, G. Á., Dancs, G., Darvay, S. (2020): Analysis of body composition of physically active children. Abstract. 2nd International Congress on Sports, Anthropology, Nutrition, Anatomy and Radiology (SANAR2020). Abstract book. Nevşehir, Törökország. 2020 július 20-23, ISBN 978-625-400-507-7, 242-243. p.

Vitályos, G. Á., Dancs, G., Darvay, S. (2019): Self-Rated Health of Students Abstract. 1st International Cappadocia Congress oh Philosophy and Social Sciences (CAPASS 2019). "Understanding Human". Abstract book. Nevsehir, Törökország. 2019 április 25-27, 171-172 p.

Vitályos, G. Á., Dancs, G., Bärnkopfné, Zs. K., Venyingi, B., Darvay, S. (2018): Egyetemi hallgatónők vérnyomásának, tápláltsági állapotának és életvitelének összefüggései. Anthrop. Közl. 59, pp. 31-45.

Vitályos, G. Á., Dancs, G., Darvay, S. (2018): Physical activity and health of hungarian female university students. Abstract. 1st International Congress on Sports, Anthropology, Nutrition, Anatomy and Radiology. Abstract book. Nevşehir, Törökország. 2018 május 3-5, 464-465. p.

Vitályos, G. Á., Dancs, G., Darvay, S. (2018): Changes in body composition of Hungarian female students, during university years. Abstract. 21st Congress of the European Anthropological Association. Abstract book. Odense, Dánia. 2018 augusztus 22-25, 55. p.

Darvay S., Dancs G., Venyingi B., Vitályos G. Á., Zsoffay K. (2017): Health status of Hungarian university students. Mind the gap! Building bridges to better health for all young people. The 19th EUSUHM Congress Youth Health Care in Europe, Leuven, 6-8 September 2017. Abstract book, 188.p. ISBN 978 94 6165 226 3

Vitályos, G. Á., Dancs, G., Darvay, S. (2016): The effect of environmental factors on health status of hungarian female university students. Abstract. 20th Congress of the European Anthropological Association. European Anthropology in a Changing World: From Culture to Global Biology. Abstract book. Zágráb, Horvátország; 2016 aug. 24-28, 71. p.

Darvay, S. – Bihariné K. I. – Bauer, Z. – Hill, K. – Venyingi, B. – Vitályos, G. Á. – Zsoffay K. (2016): Az egészségfejlesztés pedagógiai alapjai. In: Berghauer-Olasz, E. – Greba, I. – Hutterer, É. – Pallay, K. (szerk.): Innovatív módszerek a pedagógiai-pszichológiai gyakorlatban Ukrajna európai integrációjának tükrében. Konferencia helye, ideje: Beregszász, Ukrajna, 2016.04.14. – 2016.04.15. Beregszász: Kálvin Nyomda, pp. 113–120. ISBN: 9786177404025.

Vitályos, G. Á. – Dancs, G. – Darvay, S. (2016): The effect of environmental factors on health status of hungarian female university students. Abstract. 20th Congress of the European Anthropological Association. European Anthropology in a Changing World: From Culture to Global Biology. Abstract book. Zágráb, Horvátország; 2016. aug. 24– 28, 71. p.

Vitályos, G. Á. – Darvay, S. (2015): Egészségtudatosságra nevelés lehetőségei a pedagógusképzésben. In: Birta-Székely, N. (szerk.): Tudás – tanulás – szabadság. Neveléstudományi konferencia. 2014. Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézet, Kolozsvár. ISBN: 978-973-0-18967-4. 101–108. p.

Hill, K. – Darvay, S. – Vitályos, G. Á. (2015): Az egészségtudatosság szerepe a fenntartható fejlődésben. Úloha zdravotného povedomia v trvalo udržateľnom rozvoji. The role of health awareness in sustainable development. In: Nagy, M. – Strédl, T. (szerk.): A jogtudatosság, mint az egészséges életmód része. A SJE TKK Neveléstudományi Tanszék és Biológia Tanszék által 2015. november 23–24-én Komáromban (Szlovákia), megrendezett nemzetközi tudományos szimpózium tanulmánykötete. ISBN: 978-80-8122-157-6. 97–105. p.

Darvay, S. – Hill, K. – Venyingi, B. – Vitályos, G. Á. (2015): A pedagógusok kompetenciái a cukorbeteg gyermekek ellátásában. Kompetencie učiteľa pri starostlivosti o diabetické dieťa. The teachers' competencies in the diabetic children's care. In: Nagy, M. – Strédl, T. (szerk.): A jogtudatosság mint az egészséges életmód része. A SJE TKK Neveléstudományi Tanszék és Biológia Tanszék által 2015. november 23–24-én Komáromban (Szlovákia) megrendezett nemzetközi tudományos szimpózium tanulmánykötete. ISBN: 978-80-8122-157-6. 119–127. p.

Vitályos, G. Á. – Darvay, S. (2014): Egészségtudatosságra nevelés lehetőségei a pedagógusképzésben. „Tudás-Tanulás-Szabadság”. Neveléstudományi konferencia. Kolozsvár, 2014. március 21–23. Babeş-Bolyai Tudományegyetem Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézet Doceo Egyesület. Absztraktkötet 35–36. p.

Vitályos, G. Á. – Dancs, G. – Darvay, S. (2014): Eating habits of teacher candidates. Abstract. Programme & Abstracts 19th Congress of the European Anthropological Association, Moszkva, Oroszország; 2014. aug. 25–29. 101. p.

Vitályos, G. Á. (2014): A testforma és a fizikai aktivitás. A magyar gyermekek testformájának, testi fejlődésének alakulása a szabadidő eltöltésének függvényében. Anthrop. Közl. 55; 71–78.

Darvay Sarolta – Venyingi Beáta– Vitályos Gábor Áron (2013): Pedagógusjelöltek szomatikus egészségének vizsgálata. Változó életformák – régi és új tanulási környezetek. XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Eger, 2013. november 7–9. Összefoglalók. Kiadta: Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság, 163. p. ISBN: 978-615-5250-32-3.

Vitályos Gábor Áron – Darvay Sarolta – Venyingi Beáta (2013): Pedagógusjelöltek életmódjának és egészségi állapotának vizsgálata. (The survey of the lifestyle and the health condition of teacher candidates). „VIII. Kárpát-medencei Biológiai Szimpózium – I. Fenntartható fejlődés a Kárpát-medencében” nemzetközi konferencia („VIII. Carpathian Basin Biological Symposium – I. Sustainable development in the Carpathian Basin” international conference). Budapest, 2013. november 21–23. Absztraktkötet (Book of Abstracts). 80–81.p. ISBN: 978-963-269-387-3.

Vitályos, G. Á. – Zsákai, A. – Bodzsár, É. B. (2012): Physical activity and psycho-somatic status of Hungarian children and adolescents. Abstract. Programme & Abstracts 18th Congress of the European Anthropological Association, Ankara, Törökország. 18. p.
 

TDK-OTDK eredmények

2017. OTDK, Tanulás- és Tanításmódszertani — Tudástechnológiai Szekció, Győr, I. helyezés: Majzik Dorina: Egyetemi hallgatók egészségi állapotának és táplálkozási szokásainak az összefüggései. Témavezetők: Dr. Vitályos Gábor Áron és Dancs Gábor.

2016. Kari TDK I. helyezés: Majzik Dorina: Egyetemi hallgatók egészségi állapotának és táplálkozási szokásainak az összefüggései. Témavezetők: Dr. Vitályos Gábor Áron és Dancs Gábor.