Fenntarthatóságra nevelés a kisgyermekkorban
Fenntarthatóságra nevelés a kisgyermekkorban

Kutatás tárgyszavai
fenntarthatóságra nevelés, környezettudatos életmód kialakítása
Kutatás tudományterületei
neveléstudomány, természettudomány
Kutatás vezetője, elérhetősége
Dr. Szurdoki Erzsébet, szurdoki.erzsebet@tok.elte.hu
A kutatásban résztvevő oktatók
B. Dr. Zsoffay Klára, egyetemi adjunktus (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék), Bauer Zita, mestertanár (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék), Fülöp Veronika, szakmódszertan oktató (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék), Kallivoda-Koltay Anna, szakmódszertan oktató (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék), Dr. Szurdoki Erzsébet, egyetemi adjunktus (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék), Venyingi Beáta, mestertanár (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék), Dr. Vitályos Gábor Áron, egyetemi docens (ELTE TÓK Természettudományi Tanszék)
A fenntarthatóságra nevelés gyakorlati megvalósítása:
A fenntarthatóság tartalmi, valamint a fenntarthatóságra nevelés módszertani hátterére egyaránt szeretnénk érzékenyíteni a hallgatókat. A fenntarthatóságra nevelés megjelenik minden szakunk oktatásban, néhány éve a csecsemő- és kisgyermeknevelő képzésnek is része a fenntarthatóságra nevelés. Számos szakdolgozati témát vezetünk, amely a fenntarthatóságra nevelés témaköréhez kapcsolódik. 2024-ben kidolgoztuk és elfogadásra került két szabadon választható tárgy, amelyek szervesen kapcsolódnak a kutató műhely tevékenységéhez (Játékok a természetben, Fenntarthatóságra nevelés a jövőnk záloga).
A Benkő István Református Általános Iskola és Gimnáziummal közösen iskolakertet működtetünk az iskola udvarán. A következő tanévtől tervezzük hallgatóink bevonását is ebbe a projektbe.
A hallgatók aktívabb bevonása érdekében, 2024-ben szerveztük meg először a Fenntarthatóságra nevelés óvópedagógus szakirányon, mind a három évfolyam hallgatóit felülelő programok szervezését. Az első program egy közös karácsonyi kézműveskedés (újrahasznosított anyagokból) volt. Tavaszra közös kirándulást és egy fenntarthatóság vetélkedőt és társasjáték délutánt tervezünk.
Tudományos folyóiratban megjelent publikációk:
Bauer, Z. & Szabon, M. (2025). A zoopedagógia mint a fenntarthatóságra nevelés lehetősége a tanító- és óvóképzésben. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, in press.
Konferencia előadások:
Bauer, Z., B. Zsoffay, K., Szurdoki, E. Fülöp, V. & Vitályos, G.Á. (2023). Fenntarthatóságra nevelés az ELTE TÓK Természettudományi Tanszékének gyakorlati munkájában. In Vitályos, G.Á. (szerk.). Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia Absztrakt kötet (pp.25). Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia, ELTE TÓK, Természettudományi Tanszék, Budapest, 2023 szeptember 29.
Bihariné Krekó, I. & Bauer, Z. Az óvodás gyermek és a fenntarthatóságra nevelés. In Vitályos, G.Á. (szerk.). Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia Absztrakt kötet (pp.57). Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia, ELTE TÓK, Természettudományi Tanszék, Budapest, 2023 szeptember 29.
Szabon, M. & Bauer, Z. (2023). A zoopedagógia, mint a fenntarthatóságra nevelés lehetősége a tanító- és óvóképzésben. In Vitályos, G.Á. (szerk.). Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia Absztrakt kötet (pp.31). Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia, ELTE TÓK, Természettudományi Tanszék, Budapest, 2023 szeptember 29.
Kallivoda-Koltay, A., Bauer, Z., B. Zsoffay, K., Bihariné Krekó, I., Dancs, G.E., Fülöp, V., Gyimes, B., Józsa. I.M., Koósné Sinkó, J., Kulman, K., Láng, A., Mesterházy, F., Venyingi, B., Vitályos, G.Á. & Szurdoki, E., (2023). Iskolakertek szerepe és lehetőségei a fenntarthatóságra nevelés folyamatában. In Vitályos, G.Á. (szerk.). Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia Absztrakt kötet (pp.41). Fenntarthatóságra nevelés a nevelési-oktatási intézményekben II. Konferencia, ELTE TÓK, Természettudományi Tanszék, Budapest, 2023 szeptember 29.
TDK dolgozatok
Kari TDK, 2024. ősz
Szabó Anna (2024). A fenntarthatóság és a környezeti nevelés szerepe az óvodai környezetben. Kulturális mediáció MA. Témavezető: Dr. Szurdoki Erzsébet. Különdíj, OTDK-ra javasolt
Szakdolgozatok a témában (2020-25):
Ambrus-Konba Antonietta Dalma. A környezeti nevelés külső helyszínei a 6-12 éves tanulók nevelése, oktatása során. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Balázsi-Bokodi Eszter Kata. A tanösvények adta lehetőségek beillesztése az óvodai környezeti nevelő munkába. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Balogh Borbála. Óvodai nevelés lehetőségei természeti környezetben. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Bán-Aranyos Réka. Környezeti nevelés külső helyszínen való fontossága. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Bende Flóra. A tanösvények adta lehetőségek beillesztése a környezeti nevelésbe, 6-12 éves tanulók nevelése, oktatása során. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Blaczer Nóra Netta. Környezeti nevelés lehetőségei különböző településeken. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Bogdányi Éva. Környezeti projektek, projekt módszer felhasználása a pedagógiai munkában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Borbély Atina Marianna. Fenntarthatóságra nevelés lehetőségei az óvodában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Chalhoub Bianka. Környezeti nevelés egy zöld óvodában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Csapó Viktória. Óvodakertek Zöld Óvodákban és nem Zöld Óvodákban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Szurdoki Erzsébet.
Deákné Mencző Tímea. Fenntarthatóságra nevelés lehetőségei az iskolában. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Edelmann Csilla. Kisgyermekes családok és a fenntartható életmód. Szakdolgozat. Csecsemő- és kisgyermeknevelő. Témavezető: Dr. Szurdoki Erzsébet.
Egri Ágnes Júlia. Külső helyszínek adta lehetőségek a környezeti nevelésben. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron
Erdős-Jacsó Nikolett. Környezeti nevelés a 21. századi fiatalok életében. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Farkas-Bicskei Fanni. Projekt módszer alkalmazása lakóhely környéki társulásban. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Fegyó Lili. Környezettudatos magatartás alakítása kisgyermekkorban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B B. Dr. Zsoffay Klára.
Futó Napsugár. Fenntarthatóságra nevelés óvodán kívül. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Gál Viktória Fanni. Iskolakert, óvodakert a fenntarthatóságra nevelés tükrében. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Szurdoki Erzsébet.
Halmos Bence Zsolt. Az iskolán kívüli környezettudatosságra nevelés hatékonyságának bizonyítása két osztály összehasonlításával. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: Fülöp Veronika.
Juhos Ágnes. A tanösvények adta lehetőségek beillesztése a környezeti nevelésbe, 6-12 éves tanulók nevelése, oktatása során. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Kálnoky Diána Tímea. A hallgatók környezettudatos magatartásra formálása. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Kiss Bernadett. Környezettudatos magatartás alakítása kisgyermekkorban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Kolonics Laura. Fenntarthatóságra nevelés a kisgyermekkorban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Kolostori Kincső Róza. Fenntartható fejlődés válsága és ennek megjelenése az intézményi nevelésben. Szakdolgozat. Tanító. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Komm Sára. Tanösvény tervezés. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Kovács Kamilla Mária. Környezettudatos magatartás alakítása kisgyermekkorban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Krasznai Orsolya. Fenntarthatóságra nevelés lehetőségei az óvodában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Lovászné Farkas Kitti. Környezettudatos nevelés kisgyermekkorban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Mázás Anikó. Környezeti nevelés lehetőségei az óvodai óvodai nevelőmunkában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Németh Dominika Urbána. A vadaspark, mint a környezetei nevelés helyszíne az óvodáskorú gyermekeknél. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Patonai Viktória. Fenntarthatóság az óvodás gyermekek szüleinek körében. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Patonai Viktória. Fenntarthatóság az óvodás korú gyermekek szüleinek a körében. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Pusztai Zsuzsanna. Környezettudatos magatartás alakítása kisgyermekkorban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Suchmann Barbara. A környezeti és természeti nevelés helye és változásai az elmúlt évtizedekben. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.
Suri-Pépei Naómi. Fenntarthatóságra nevelés lehetőségei az óvodában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Szabó Anna. Zöld Óvoda Program az óvodák életében. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Szurdoki Erzsébet.
Szabó- Molnár Bettina. Környezettudatos magatartás alakítása kisgyermekkorban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Szalkay Dóra. A környezettudatosság megjelenése és gyakorlata óvodákban, iskolákban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Szöllősy Mária. Környezettudatos magatartás alakítása kisgyermekkorban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Takács Tímea. A fenntarthatóság háztartásokban való megjelenésének vizsgálata. Szakdolgozat. Csecsemő- és kisgyermeknevelő. Témavezető: Fülöp Veronika.
Tóth Ágnes. ’Életrevalók óvodája’ Tanyavilág óvoda létesítése, fenntarthatóság és természetközeli nevelés. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Szurdoki Erzsébet.
Tóth Nikoletta. Felelős állattartásra nevelés az óvodában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Fülöp Veronika.
Tóth Nikoletta. Felelős állattartásra nevelés az óvodában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Török Zsófia. Környezettudatos magatartás alakítása kisgyermekkorban. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Varga Diána. Környezeti nevelés lehetőségei egy erdei iskolában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Vaszari Virág. Fenntarthatóság gyakorlati lehetőségei az óvodában. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: B. Dr. Zsoffay Klára.
Vitéz Anna Kísérletek a víz világnapján az óvodában, háztartásban található alapanyagokból. Szakdolgozat. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Szurdoki Erzsébet.
Vlkovszki Ildikó. A környezeti nevelés külső helyszínei (állatkert, füvészkert, múzeumok) az óvodai nevelő munkában. Óvodapedagógus. Témavezető: Dr. Vitályos Gábor Áron.