Fenntarthatóságra nevelés a kisgyermekkorban
Fenntarthatóságra nevelés a kisgyermekkorban
A kutatás témája
- A fenntartható életvitel felmérése hallgatók körében
A fenntarthatóság globálisan és lokálisan is kihívás elé állítja az egyént, a társadalmat, vállalatokat, kormányokat, civil szervezeteket, nemzetközi szervezeteket. A fenntarthatóságra nevelés pedagógiai gyakorlatában kiemelt jelentősége van a leendő pedagógusok képzésének, mivel ők nemcsak a saját és családjuk, hanem sok-sok diák és szüleik szemléletének alakulására jelentős hatást gyakorolnak. A 2005 és 2014 közötti időszakot az ENSZ a fenntarthatóságra nevelés évtizedének nyilvánította, majd a megjelent az Unesco Fenntartható fejlődési célok oktatásáról szóló kiadványa. A Nemzeti Alaptantervben is komplex tartalommal, több műveltségi területet érintve jelenik meg a fenntarthatóság oktatása.
Kutatásunk célja a közoktatásból a felsőoktatásba kerülő elsőéves, valamint végzős hallgatók fenntarthatósággal való kapcsolatának felmérése kérdőíves kikérdezés módszerével (bemeneti, illetve kimeneti kérdőívek).A kutatásban a Kárpát-medence számos felsőoktatási intézménye részt vesz, így a különböző hátterű, különböző intézményekben tanuló hallgatók összehasonlítása is lehetővé válik. Fel kívánjuk térképezni, hogy a közoktatásból kikerülő hallgatók megismerték, megtanulták-e a fenntarthatóság lényegét, annak környezeti, társadalmi, gazdasági vonatkozásait, szemléletükben, életmódjukban megjelenik-e, és milyen mértékben (bemeneti kérdőív).A végzős hallgatók megkérdezésével pedig a fenntarthatósággal kapcsolatos képzés hatékonyságáról kaphatunk visszajelzést (kimeneti kérdőív).
Célunk, hogy a kérdőív eredményeit is figyelembe véve egyre hatékonyabbá váljon a fenntarthatóság oktatása.
A kérdőíves kutatás jelenlegi állása
A pilot study kérdőívek előzetes kiértékelése megtörtént. A tapasztalatok alapján módosított, 53 kérdést tartalmazó kérdőívet kb. 1000 hallgató töltötte ki, melynek adatbevitele a statisztikai kiértékeléshez folyamatosan zajlik, emellett újabb kérdőívek kitöltetése kezdődik.
A kutatásban résztvevő partnerek
- ELTE TÓK Természettudományi Tanszék (Hill Katalin, Darvay Sarolta, B. Zsoffay Klára)
- Révkomáromi Selye János Egyetem Biológia Tanszéke (Kontakt személy: Dr. Nagy Melinda)
- Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-Európai Tanulmányok Kara, Szlovákia (Kontakt személy: Dr. Balla István).
- Babes-Bolyai Egyetem, Románia (Kontakt személy: Dr. Szállassy Noémi)
További terveink között szerepel magyarországi, tanítóképzésben résztvevő felsőoktatási intézmények bevonása a kutatásba (Pl: Nyíregyházi Főiskola, NyME Apáczai Csere János Kar)
2. A fenntarthatóságra nevelés gyakorlati megvalósítása
A fenntarthatóság tartalmi, valamint a fenntarthatóságra nevelés módszertani hátterére egyaránt szeretnénk érzékenyíteni a hallgatókat. Ennek érdekében számos projektet, programot szervezünk, ahol a személyes kapcsolódásra érintődésre, lehetőségük nyílik. Ezek projektek eredménye például a cikkek tanulmánykötetben, folyóiratban alpontban található [1, 4, 7, 9] számú publikációkban kerültek bemutatásra.
A kutatáshoz kapcsolódó hallgatók
- Tudományos Diákköri Munkában résztvevő hallgatók:
Hollai Katalin (2014): Láthatatlan természet (Kari TDK I. helyezés)
Dőry Júlia (2015): Ökoséta a fenntarthatóságra nevelés gyakorlatában (Kari és OTDK és TDK I. helyezés)
Zelenák Tímea (2016): Madárbarát Óvodakerttel A fenntarthatóságra nevelés szolgálatában (Kari TDK I. helyezés)
Józsa Adrienn (2019): Gyermek és a természet. A természet hatása a gyermek fejlődésére különböző településtípusokon (Kari TDK I. helyezés, OTDK különdíj)
- A témával kapcsolatos szakdolgozatok:
Bodor Esztella (2018): Élménypedagógia a természetben. Élménypedagógia környezetismeret órán
Bollog Nóra (2015): Fenntarthatóságra nevelés a fogyasztói társadalomban
Boros Gréta (2016): Fenntarthatóság pedagógiája a gyakorlatban
Gerván Kinga (2018): Fenntarthatóságra nevelés lehetőségei az erdei óvodában
Hegedűs Ágnes (2018): Egészségnevelés a budapesti Czimra Gyula Általános Iskolában
Hollai Katalin (2015): A látható és a láthatatlan természet pszichológiája
Katona Mária (2018): A környezettudatos szemlélet a háztartásban
Kárpáti Bianka (2018): Lakóhelyem és környéke természeti értékei és a fenntarthatóságra nevelés
Kovács Edina (2014): Egyszerű kísérletek megjelenése és szerepe az elemi természettudományos nevelésben
Németh Eszter (2018): A 3-6 éves korosztály fogyasztói szokásainak alakulása a média hatására
Németh Szilvia: Környezettudatos nevelés lehetőségei kisgyermekkorban (2018)
Szeleczki Viktória (2015): A táplálkozás és a sport szerepe az egészséges életmódra nevelésben kisiskolás korban
Tóthné Faragó Kinga (2016): A tudatos vásárlásra nevelés lehetőségei óvodás korban
Zelenák Tímea (2017): Madárbarát Óvodakerttel A fenntarthatóságra nevelés szolgálatában
A témával kapcsolatos legfrissebb publikációk
Cikkek tanulmánykötetben, folyóiratban
- Gerván, K., Hill, K. (2019). Education for Sustainability in the Tihany Lavender Forest Kindergarten. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 9(3), 64-90. https://doi.org/10.24368/jates.v9i3.128 magyarul: Fenntarthatóságra nevelés a Tihanyi Levendula Erdei Óvodában
elérhető link: https://jates.org/index.php/jatespath/article/view/128
- Hill Katalin (2019): Klímaváltozás – tényleg tehetetlenek vagyunk?
Új pedagógiai szemle 69. évf. 9-10. szám,8-9. o. Kiadja a Magyar Pedagógiai Társaság, Eszterházy Károly Egyetem, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
elérhető link: http://folyoiratok.ofi.hu/sites/default/files/journals/upsz_2019_9_10_online.pdf - Józsa Adrienn, Dr. Hill Katalin (2019): Gyermek és a természet. A természet hatása a gyermek fejlődésére különböző településtípusokon
in: Vitályos Gábor Áron (szerk) Mester és Tanítvány V. pp. 48-55.
Felelős kiadó: az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar dékánja Budapest, 2019. ISBN 978-963-489-155-0 (pdf)
elérhető link: http://www.eltereader.hu/kiadvanyok/vitalyos-gabor-aron-szer-mester-es-tanitvany-v/
- Hill, Katalin ; Darvay, Sarolta (2018): Fenntarthatóságra nevelési projektek alkalmazása a tanítóképzésben
In: Bodáné, Kendrovics Rita, Borbély Ákos (szerk.) Hazai és külföldi modellek a projektoktatásban : Nemzetközi Tudományos KonferenciaTanulmánykötet pp. 193-203.
Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki Kar)
A publication of Rejtő Sándor Faculty of Light Industry and Environmental Engineering, Obuda University.Budapest, Magyarország: ISBN 978-963-449-024-1
- Bauer Zita; Hill, Katalin; Darvay Sarolta; Vitályos Gábor Áron (2017) Fenntarthatóságra nevelés a tanító-és óvóképzésben In: Mrázik, Julianna (szerk.) A tanulás új útjai
Budapest, Magyarország : Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA), (2017) pp. 373-385. , 13 p.
- Hill Katalin, Darvay Sarolta, B. Zsoffay Klára (2016): Fenntarthatóságra nevelés a tanítóképzésben a hallgatók globális szemléletének alakításáért In: Rajnai Zoltán, Fregán Beatrix, Marosné Kuna Zsuzsanna (szerk.) Tanulmánykötet a 7. BBK előadásaiból. 1-2. kötet, Budapest, pp. 383-391.(ISBN:978-615-5460-97-5)
- Hill Katalin, Darvay Sarolta, Balla István (2016): A fenntartható életvitel vizsgálata hallgatók körében Kárpát-medencei tanítóképző intézményekben Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA),pp. 11-27. (ISBN:978 - 963 - 12 - 5542 - 3)
- Dőry Júlia, Hill Katalin (2016): Ökoséta a fenntarthatóságra nevelés gyakorlatában.
in: Vitályos Gábor Áron, M. Pintér Tibor (szerk): Mester és tanítvány II.. 197 p.
Budapest: Komáromi Nyomda és Kiadó, 2016. pp. 50-62, ISBN: 9789632847771
- Hill Katalin (2015): A fenntartható életmód vizsgálata és fejlesztésének lehetőségei a tanítóképzésben in: Rajnai Zoltán (szerk). Tanulmánykötet a 6. BBK előadásaiból pp.617-627. ISBN 978-615-5460-38-5
- Hill K, Darvay S, Vitályos G.Á.: Az egészségtudatosság szerepe a fenntartható fejlődésben Jogtudatosság, mint az egészséges életmód része c. nemzetközi szimpózium, Komárno, In: NAGY Melinda, STREDL Terézia (szerk.)
A jogtudatosság mint az egészséges életmód része. Komárno: Selye János Egyetem, 2015. pp. 97-105.(ISBN:978-80-8122-157-6)
Konferenciák, előadások
Angol nyelvű
- Katalin, Hill; Sarolta, Darvay ; Noémi, Szállassy (2018)Sustainability Education with Sensitizing Project Among Transylvanian and Hungarian Teacher Training Students
In:III. Kárpát-medencei Oktatási Konferencia, 3rd Carpathian Basin Educational Conference : Programfüzet - Program & Abstracts Nagyvárad, Románia : Partiumi Keresztény Egyetem, (2018) pp. 40-40. , 1 p.
- Hill, Katalin; Darvay, Sarolta (2018): Education for SDGs in teacher training using method of unfinished stories rewriting newspaper reports pp. 4-4. , 1 p.
In: Dobos, A; Mika, J (szerk. 2018) International Environmental Education Conference IEEC 2018. Eger, Magyarország. Líceum Kiadó.
- K. Hill, J. Dőry, A. Szénási (2015): Eco-walk with primary school children in District XII of Budapest, International Seminar on Teaching, Teacher Education and Teacher Educators, Eger, Hungary.
- Hill, K ; Darvay, S (2013)
Student’s voluntary training within sustainability education program at University of ELTE TÓK
In: Orsolya, Hegedűs; Tibor, Szabó; Zuzana, Vargová (szerk.) Science for Education-Education for Science
Nitra, Szlovákia : Faculty of Central European Studies of Constantine the Philosopher University in Nitra, (2013) p.2
Magyar nyelvű
- Hill Katalin, Darvay Sarolta, B. Zsoffay Klára (2019)
Tudatos fogyasztóvá nevelés okostelefonhasználat vizsgálat segítségével tanító szakos hallgatók körében.
In: MagyarNevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (szerk.) Prevenció, intervenció és kompenzáció. Korszerű neveléstudományi módszerekkel a korai iskolaelhagyás ellen HuCER 2019. Absztraktkötet
Budapest, Magyarország : Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete, Hungarian Educational Research Association (HERA), (2019) pp. 140, 1 p.
- Darvay Sarolta, Hill Katalin, Venyingi Beáta, Vitályos Gábor Áron, Zsoffay Klára (2019): A szabadban történő játék lehetősége és jelentősége az óvodában - egy pilot vizsgálat eredményei. In: 3. Művészetpedagógiai Konferencia : 3rd ELTE Workshop for Arts Education : 2019. június 20-21. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar : Absztraktkötet pp. 131-132. , 1 p.
elérhető: http://mpk.elte.hu/download/MPK_2019_konferencia_kotet.pdf
- Hill, Katalin; M., Darvay Sarolta (2018):Fenntarthatóságra nevelés a pedagógusképzésben történetíráson keresztül
In: MagyarNevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (szerk.)Oktatás, gazdaság, társadalom : HuCER 2018 Absztraktkötet
Budapest, Magyarország : Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete, Hungarian Educational Research Association (HERA), pp. 83-83. , 1 p.
- Hill, Katalin ; Darvay, Sarolta (2018): Fenntarthatóságra nevelési projektek alkalmazása a tanítóképzésben
In: Bodáné, Kendrovics Rita (szerk.)Hazai és külföldi modellek a projektoktatásban : Nemzetközi Tudományos Konferencia : Absztraktkötet
Budapest, Magyarország : Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki Kar. pp. 2-2. , 1 p.
- Darvay, Sarolta ; Hill, Katalin ; Nagy, Melinda (2018):
Az önreflexió szerepe a környezeti nevelés gyakorlatában
In:III. Kárpát-medencei Oktatási Konferencia, 3rd Carpathian Basin Educational Conference : Programfüzet - Program & Abstracts
Nagyvárad, Románia : Partiumi Keresztény Egyetem, pp. 31-32. , 2 p
- Zsoffay Klára, Darvay Sarolta, Hill Katalin (2016): Fenntarthatóságra nevelés a tanítóképzésben a hallgatók globális szemléletének alakításáért Kárpátmedencei Versenyképesség 7. BBK Konferencia, Budapest. P. 27.
- Hill Katalin, Darvay Sarolta, Vitályos Gábor Áron (2016):
Globális nevelés a fenntartható szemlélet kialakításáért.
A tanulás új útjai, HuCER 2016, Kaposvár.
- Bauer Zita, Hill Katalin, Darvay Sarolta, Vitályos Gábor Áron (2015): Fenntarthatóságra nevelés a tanító- és óvóképzésben A tanulás új útjai, HuCER 2016, Helye, ideje: Kaposvár, 2016. május 26-27. Hill K, Darvay S, Vitályos G.Á.: Az egészségtudatosság szerepe a fenntartható fejlődésben Jogtudatosság, mint az egészséges életmód része c. nemzetközi szimpózium, Komárno, 2015. p.3.
- Darvay S, Hill K, Venyingi B, Vitályos G.Á.(2015): A pedagógusok kompetenciái a cukorbeteg gyermekek ellátásában. Jogtudatosság, mint az egészséges életmód része c. nemzetközi szimpózium, Komárno, P3.
- K. Hill (2015): A természettudományos nevelés élményalapú oktatásának jelentősége a tanítóképzésben, III. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia, Komárno. ISBN 978-80-8969-16-6 p.41.