Kérdőívek/Felmérések

Kérdőívek/Felmérések

2023.07.28.
Kérdőívek/Felmérések

A NAT 2020 számos változást hozott a természettudományos ismeretek tanításával kapcsolatosan. Egyik nagy változtatása, hogy az általános iskolák első két évfolyamán a természettudományos ismeretszerzést nem önálló órán, hanem más tárgyakba integrálva kell megvalósítani. E változtatás bevezetése nagyon gyors ütemben és véleményünk szerint megfelelő szakmai előkészítés nélkül történt.

I. Tanítók tapasztalatainak felmérése az integrált környezetismeret tanításával kapcsolatban

Kutatócsoportunk egyik célja, hogy feltárjuk, hogyan sikerült megoldaniuk az integrálást a feladattal magukra hagyott kollégáknak. Ezért készítettünk egy kérdőívet, amely az integrált környezetismeret oktatásban részt vevő pedagógusok felkészülési lehetőségeit, megvalósítási megoldásait, tapasztalatait és véleményét méri fel. Igyekeztünk az integrálás számos részletére rákérdezni, pl. mennyi tanító között oszlott meg a feladat, hogyan sikerült a feladatok megosztása, mely tárgyakban valósult meg az integrálás, mely korábbi témák kerültek feldolgozásra stb. Kérdőívünk kitöltése körülbelül 15 percet vesz igénybe.

A kérdőívet úgy állítottuk össze, hogy vannak kérdések olyan pedagógusoknak, akik mind a két évfolyamon tanítottak integrált formában és olyan kollégák számára is, akik csak elsőben vagy másodikban, akár egyedül, másodmagukkal vagy csak érintőlegesen (1-2 tantárgy kapcsán) kapcsolódtak be az integrált környezetismeret oktatásába.

A kérdőívünket a nyár folyamán tettük közzé, és terveink szerint 2022. december végén zárjuk le az adatgyűjtési periódus első szakaszát.

Ha Ön is részt vett a környezetismeret tananyag integrált oktatásában, kérjük segítse munkánkat az alábbi kérdőív kitöltésével.

A kérdőív elérhető ezen a linken.
 

II. A NAT természettudományos ismeretekre gyakorolt hatásának kutatása az alsó évfolyamokban

Kutatásaink egy másik célja, hogy kérdőívek segítségével mérjük fel a tanulók természettudományos ismereteinek, gondolkodásának és attitűdjének esetleges változását az integrált környezetismeret oktatás hatására. A kérdőíves felmérést osztályonként két alkalommal: 3. évfolyamok esetében szeptember-október folyamán, valamint a 4. évfolyamokban május-június folyamán.

Az egészséges életmódra nevelés fontos része az oktatásnak, amely eddig jelentős részben a környezetismeret órákon jelent meg. Kutatócsoportunk arra is kíváncsi, hogy változik-e a gyerekek táplálkozási és mozgási szokása az integrált környezetismeret oktatás bevezetésével. A gyerekek és családjuk fizikai aktivitását, valamint a gyerekek étkezési szokásait, szülők által kitöltött kérdőívek segítségével vizsgáljuk, szintén két alkalommal.

A felméréseket a 3. évfolyamon 2021-ben kezdtük meg, és megismételjük 2022-2024 között minden ősszel, újabb évfolyamokat bevonva. A 4. évfolyam felmérése 2023-2025 között zajlik majd, remélhetőleg minden korábban felmért osztályban.

A felmérésben résztvevő osztályok alapvetően három típusba sorolhatók:

  • 1-2. évfolyamokon környezetismeret órán tanulták a környezetismeretet ( a NAT 2020 bevezetése előtt kezdték meg tanulmányaikat és/vagy az iskola saját programja alapján van környezetismeret az első két évfolyamon)
  • más órákba integrálva tanulták a környezetismeretet 1-2. évfolyamokon (a NAT 2020 bevezetésekor kezdték meg tanulmányaikat)
  • a kutatócsoport által kidolgozott tananyagok segítségével integráltan tanultak környezetismeretet az 1-2. évfolyamokon (a 2022-ben induló első osztályok).

Ha szeretne osztályával részt venni a kutatásunkban,
kérem jelentkezzen a
szurdoki.erzsebet@tok.elte.hu e-mail címen.


Részletekért látogassa oldalainkat!