Kutatás

Matematika Tanszék - Kutatás

2023.03.13.
Matematika Tanszék - Kutatás

A tanszék kutatásai

Téma

Tagok

Publikációk:

A matematikai fogalomalkotás az óvodában

Bagota Mónika

Szitányi Judit

  • Szitányi, Judit; Bagota, Mónika; Pintér, Klára: A matematika helye az óvoda életében, GYERMEKNEVELÉS: ONLINE TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT 2018: 1 pp. 12-23. (2018)
  • Szitányi, Judit; Bagota, Mónika; Pintér, Klára; Csíkos, Csaba: Pre-service kindergarten teachers' experiences about teacher-guided mathematical activities, In: Ewa, Bergqvist; Magnus, Österholm; Carina, Granberg; Lovisa, Sumpter (szerk.) Proceedings Of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Gothenburg, Svédország: University of Gothenburg, (2018) pp. 5-169 1p.
  • Judit, Szitányi; Judit, Kerekes; Mónika, Bagota: Differences and similarities in the mathematical thinking of 5-6 year olds in New York City, USA and Hungary – comparative analysis, In: 28th EECERA ANNUAL CONFERENCE: ABSTRACT BOOK: ‘Early Childhood Education, Families and Communities’, Magyarország (2018) pp. 119-119.
  • Bagota Mónika; Pintér Klára; Szabóné Szitányi Judit: A logikai képességek és a számfogalom szintjei óvodáskorban, In: Baranyiné, Kóczy Judit; Fehér, Ágota (szerk.) Pedagógusképzés, oktatás a Kárpát-medencében, társadalmi kontextusok. XXII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötet, Győr, Magyarország: Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar (2019) 407 p. Paper: https://lib.sze.hu/downloadmanager/details/id/35671/m/11386, 10 p.
  • Bagota, Mónika; Szitányi, Judit; Csíkos, Csaba: A logikai képességek és a számfogalom szintjei óvodáskorban - Budapest-New York összehasonlító vizsgálatok eredményei, In: Varga, Aranka; Andl, Helga; Molnár-Kovács, Zsófia (szerk.) Neveléstudomány – Horizontok és dialógusok. Absztraktkötet.: XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. Pécs, 2019. november 7-9., Pécs, Magyarország: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet, (2019) pp. 245-245.

Problémamegoldó gondolkodás

Szitányi Judit

Bagota Mónika

Ökördi Réka

Kulman Katalin

  • Bagota, Mónika: A kombinatorikus gondolkodás fejlesztésének lehetőségei, ÚJ KÖZNEVELÉS 72: 8 pp. 30-37., 8 p. (2016)
  • Bagota, Mónika; Kosztolányi, József; Pintér, Klára; Dancs, Gábor: How do students solve combinatorial problems?: Some results of a research about difficulties and strategies of Hungarian students, In: Csíkos, Csaba; Rausch, Attila; Szitányi, Judit (szerk.) Proceedings of the 40th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: PME40, Szeged, Magyarország: International Group for the Psychology of Mathematics Education, (2016) pp. 115-122.
  • Mónika, Bagota: Beauty – Game – Mathematics, In: Kárpáti, Andrea (szerk.) New landscapes in science and art in focus: teaching visual culture: Book of proceedings, Budapest, Magyarország: ELTE TTK, (2017) pp. 15-15.
  • Kulman Katalin (2017): A matematikai gondolkodás sokszínűsége egy alsó tagozatos matematika órán In: Lehmann, Miklós; Eszterág, Ildikó (szerk.) Gondolkodni-más-hogy?: Tanulmányok a gondolkodásfejlesztés lehetőségeiről kisgyermekkorban Budapest, Magyarország: Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar, (2017) pp. 122-136., 15 p.
  • Kulman Katalin (2017): Problemlösen in der Grundschule: Spiele im Mathematikunterricht über Bruchzahlen In: Korándi, József; Vásárhelyi, Éva (szerk.) Arbeitskreis Ungarn : Beiträge zur Tagung 07. - 08. Oktober 2016 Budapest, Magyarország: Haxel kiadó, (2017) pp. 95-104., 10 p.
  • Szitányi, J., Csíkos, Cs., (2020). A humor szerepe rutin- és realisztikus matematikai feladatok megoldásában, In: Varga, Aranka; Andl, Helga; Molnár-Kovács, Zsófia (szerk.) Neveléstudomány: horizontok és dialógusok, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet, p. 187-196.
  • Ökördi, Réka; Molnár, Gyöngyvér: A matematikai gondolkodás fejlettségi szintje beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézséggel küzdő 5–8. évfolyamos diákok körében: szakértői vélemények kvalitatív elemzése. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 30: 9 pp. 26-44. (2020)
  • Bagota, Mónika; Ökördi, Réka: Játék és művészet a matematikai készségek fejlesztésének szolgálatában, In: Kolosai, Nedda (szerk.) Élni a kultúrát! – Játék, művészetpedagógia és tudomány: fókuszban: játék és gyermekkultúra. Budapest, Magyarország: ELTE Tanító- és Óvóképző Kar (2021) 253 p. pp. 220-222.

Szövegesfeladat-megoldás

Bagota Mónika

Kulman Katalin

Pintér Marianna

Ökördi Réka

Szeibert Janka

Szitányi Judit

Zámbó Csilla

  • Gabriella, Ambrus; Eszter, Herendiné Kónya; Zoltán, Kovács; Judit, Szitányi; Csaba, Csíkos: A Cross-sectional Analysis of Students’ Answers to a Realistic Word Problem from Grade 2 to 10. IEJME: MATHEMATICS EDUCATION 14: 3 p. 513 Paper: 521 (2019)
  • Bagota, Mónika; Pintér, Marianna; Kulman, Katalin; Ökördi, Réka: Félreértés vagy megértés? In: Makkos, Anikó; Kecskés, Petra; Boldizsár, Boglárka (szerk.) "A múltból táplálkozó jövő – hagyomány és fejlődés": XXV. Apáczai-napok Tudományos konferencia tanulmánykötete 2021, Győr, Magyarország: Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar (2022) pp. 481-492.
  • Bereczky-Zámbó, Cs., Szabó, Cs., Muzsnay, A., & Szeibert, J. (2022). Passing the exam and not mastering the material in geometry. Annales Mathematicae et Informaticae, 55, 189-195. https://doi.org/10.33039/ami.2022.12.009
  • Csíkos, Cs., Biró, F., Szitányi, J. (2022). Incorporating Humor into Mathematical Word Problems: Is there a Negative Effect on Students' Performance?, International Journal of Instruction 15, p. 1079-1098.
  • Svitek, Sz., Szitányi, J., Ambrus, G. (2021). Solution of an open reality based word-problem in two secondary schools, Teaching Mathematics and Computer Science 18, p. 143-156.
  • Csíkos, Cs., Szitányi, J. (2020)., Teachers' pedagogical content knowledge in teaching word problem solving strategies, ZDM - International Journal on Mathematics Education 52, p. 165-178.
  • Szitányi, J., Biró, F., Csíkos, Cs. (2020). Word problems in different textbooks at the early stage of teaching mathematics- comparative analysis, Teaching Mathematics and Computer Science 18, p. 31-49.

Hallgatóink matematikai kompetenciájának be- és kimenő mérése

Bagota Mónika

Kulman Katalin

Pintér Marianna

Szitányi Judit

  • Dancs, Gábor; Kulman, Katalin; Pintér, Marianna: Elsőéves tanítóképzős hallgatók matematikai képességfelmérésének eredményei, in: Karlovitz, János Tibor (szerk.) Válogatott tanulmányok a pedagógiai elmélet és szakmódszertanok köréből Komárno, Szlovákia: International Research Institute, (2017) pp. 228-236.
  • Bagota, Mónika; Dancs, Gábor; Kulman, Katalin; Pintér, Marianna: Matematika szintfelmérő dolgozat feladatainak megoldása során választott stratégiák 5. osztályos tanulók és 1. évfolyamos tanító szakos hallgatók körében - XXI. Apáczai-napok konferencia. "Útkeresés és újratervezés". Tanulmánykötet, Győr, Magyarország: Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar, (2018) pp. 225-234.

A digitális tananyagok elemzése

 

Bagota Mónika

Kulman Katalin

Pintér Marianna

Ökördi Réka

Az alfa-generáció tapasztalati háttere, a nemzedék által kikényszerített új tanári szerep

Pintér Marianna

  • 2019. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani- Tudástechnológiai szekció, Esztergom, 2. helyezés: Károlyi Borbála: Matematika tanítás a digitális bennszülöttek nyelvén Témavezető: Pintér Marianna
  • MIDK 2019: Az Alfa-generáció matematika oktatása alsó tagozaton (2019.) Pintér Marianna

A komplex matematikatanítási kísérlet hatása a XXI. századi matematika oktatásra

Pintér Marianna

  • Varga Tamás Módszertani Napok 2018.: A korai absztrakció következményei (2018. Budapest) Pintér Marianna
  • Pintér, Marianna: The long way a concept category develops, In: Johann, Sjuts; Éva, Vásárhelyi (szerk.) Auch wenn A Falsch ist, kann B wahr sein. Was wir aus Fehlern lernen können : Ervin Deák zu Ehren, Münster, Németország : WTM Verlag, (2019) pp. 207-213.
  • Pintér, Marianna The effect of complex mathematics teachings experiments on my work. In: Gabriella, Ambrus; Johann, Sjuts; Ödön, Vancsó; Éva, Vásárhelyi (szerk.) Komplexer Mathematikunterricht : Die Ideen von Tamás Varga in aktueller Sicht Münster, Németország : WTM Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien (2020) 400 p. pp. 305-316.

Környezeti szempontok a földrajztanításban

Kulman Katalin

  • Kulman K. (2018): A környezeti szempontok megjelenése a földrajz tantárgy tartalmi szabályozó dokumentumaiban – In: Pintér G. – Zsiborács H. – Csányi Sz. (szerk.): Arccal vagy háttal a jövőnek? LX. Georgikon Napok. Pannon Egyetem Georgikon Kar, Keszthely. pp. 547–553.
  • Kulman K. (2019): A földrajztanítás szerepe az éghajlatváltozással kapcsolatos szemlélet alakításában. – Geometodika, 3. 3. pp. 69–73.
  • Kulman K. (2020): A bányászati és ipari tevékenységek környezeti hatásainak helye és szerepe a Nemzeti alaptantervekben. – In: Cseresznyés D. – Király Cs. – Forray V. – Szabó Cs. (szerk.): Kárpát-medencei Környezettudományi Kutatások Aktuális Eredményei (Current Research of Environmental Sciences in the Carpathian Basin). ELTE TTK, Budapest. pp. 75–82.
  • Kulman K. (2020): Tanító szakos hallgatók véleménye a magyarországi környezeti problémákról. – Gyermeknevelés, 8. 3. pp. 116–130.
  • Kulman K. (2021): A bányászati és ipari tevékenységek környezetkárosító hatásaihoz köthető fogalmak ismeretének vizsgálata tanító szakos hallgatók körében. – Geometodika, 5. 2. pp. 53–68.
  • Kulman K. (2021): Examining Primary Education Students’ Expertise Concerning the Environmental Impact of Economic Activities and Environmental Catastrophes. – Képzés és gyakorlat, 19. 1–2. pp. 20–30.
  • Kulman K. (2021): Középiskolás diákok ismerete egyes nemzetgazdasági ágak és a háztartások üvegházhatásúgáz-kibocsátásáról. – Studia Mundi – Economica, 8. 5. pp. 47–58.
  • Kulman K. (2021): Középiskolások tájékozottsága és információszerzési szokásai Magyarország környezeti állapotáról, különös tekintettel a bányászati és az ipari tevékenységek környezetkárosító hatásaira. – Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11. 2. pp. 91–103. https://doi.org/10.24368/jates.v11i2.251

Alsó tagozatos matematikaoktatás kihívásai: inklúzió, sokszínűség a képzésben és a továbbképzésben

Szitányi Judit

Pintér Marianna

Bagota Mónika

Ökördi Réka

  • Bagota Mónika: Matematikai praktikum feladatgyűjtemény tanítóknak (2019, Budapest)
  • Bagota, M.: „Csak” logika – vagy mégsem? KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT: TRAINING AND PRACTICE 17: 1 pp. 61-74., (2019)
  • Erasmus+ mobilitás UPSI Pintér Marianna (2020)
  • Erasmus+ mobilitás CUNY Bagota Mónika (2022)
  • Erasmus+ mobilitás Baden Ökördi Réka (2022)
  • Csíkos, Cs., Pásztor, A., Rausch, A., Szitányi, J. (2020)., A matematikai nevelés kutatásának aktuális irányzatai, Magyar Tudomány 181., 24-33.
  • Bagota, Mónika; Kerekes, Judit: Activities and Games with the Logical Collection (2022), Konferencia neve: XV Mathematics Connection Conference, Konferencia helye: The College of Staten Island (CSI) The City University of New York (CUNY), Konferencia időpontja: 2022.04.27.- 2022.05.03., Előadás időpontja: 2022.04.27.