Kutatás
Neveléstudományi Tanszék - Kutatás

Az online térben is az emberi tényező a legfontosabb - Hallgatói visszajelzések a távolléti oktatásról - TÁVOK 2020
Megnevezés |
Tagok |
Leírás |
Tudatosság a kisgyermeknevelésben című DOKK ernyőprojekt |
Dr. Gyöngy Kinga Dr. Serfőző Mónika Dr. Sándor Mónika |
|
Kutatás-fejlesztés a reflektív gondolkodás témájában 2024 nyarától két éven át a Tudatosság a kisgyermeknevelésben című DOKK ernyőprojekt keretében új, interdiszciplináris kutatási-fejlesztési feladatokat látunk el. Célunk egy korszerű, tudományosan megalapozott kompetenciamérő eszköz kidolgozása, amely a csecsemő- és kisgyermeknevelő szak gyakorlati képzését támogatja a reflektív gondolkodás mélyebb megértése és fejlesztése révén. A kutatás vezetője Dr. Gyöngy Kinga, a fejlesztésben részt vesz Dr. Sándor Mónika és Dr. Serfőző Mónika. Munkánk során a legújabb pedagógiai és pszichológiai kutatási eredményekre, valamint a digitális technológia adta lehetőségekre építünk. Célunk egy olyan innovatív eszköz megalkotása, amely nemcsak megbízható módon méri a reflektív gondolkodás szintjét, hanem segíti is annak fejlődését oktatási segédanyagok és módszertani útmutatók révén. Az alprojekt karközi együttműködésben valósul meg: a PPK oktatóival és az IK Mesterséges Intelligencia Tanszékének kutató-fejlesztőivel közösen dolgozunk azon, hogy a mesterséges intelligencia és az adattudomány eszközeit is beépítsük a mérési és fejlesztési folyamatokba.
Research and development on reflective thinking
Between 2024-2026 we undertake novel, interdisciplinary research and development tasks under the DOKK umbrella project, "Awareness in Early Childhood Education". The objective of this project is the development of a state-of-the-art, scientifically based competence measurement tool, with the aim of supporting the practical training of infant and early childhood educators through a deeper understanding of reflective thinking. The research is led by Kinga Gyöngy PhD, with the participation of Mónika Sándor PhD and Mónika Serfőző PhD. The aim is to create an innovative tool that reliably measures the level of reflective thinking, and also helps its development through teaching aids and methodological guides. We are thrilled to be able to collaborate with colleagues from the Faculty of Education and Psychology as well as from the Faculty of Informatics. The integration of tools from artificial intelligence and data science into measurement and development processes is a key objective of this collaboration.
|
Megnevezés |
Tagok |
Leírás |
Digitális szülői tudatosság fejlesztése - Digital Parenting Training |
Vetési Erika |
|
A Tudatosság a kisgyermeknevelésben című DOKK ernyőprojekt Digital Parenting Training alprojektjében az ELMS Zrt.-vel való együttműködés révén olyan online képzés nyújt majd segítséget a gyermekeket körülvevő digitális térhez kapcsolódó problémák kezeléséhez, mely várhatóan gyakorlati útmutatást ad a családi médiatudatosság és a digitális kompetenciák fejlesztéséhez is, hiszen a digitális ökoszisztémához való alkalmazkodás összetett kihívások elé állítja a 21. századi szülőket. A képzés során újgenerációs AI avatar segíti a kurzusok résztvevőit, hogy lépést tartsanak a digitalizáció gyors változásaival.
In English
Title: Developing digital parental awareness - Digital Parenting Training
Members: Vetési Erika
Description: Within the Digital Parenting Training sub-project, part of the DOKK umbrella project on Awareness in Early Childhood Education, and in collaboration with ELMS Zrt., an online training program has been developed to address issues related to the digital environment surrounding children. This program is anticipated to offer practical guidance for enhancing family media awareness and digital competencies, recognizing the multifaceted challenges that the digital ecosystem presents to 21st-century parents. The training will also feature next-generation AI avatars to assist participants in keeping pace with the rapid advancements in digitalization. |
Megnevezés |
Tagok |
Leírás |
A „Kognitív képességek mérése az affektív tényezők tükrében – Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata” |
Svraka Bernadett |
|
DISZKALKULIA PEDAGÓGIA VIZSGÁLATA A „Kognitív képességek mérése az affektív tényezők tükrében – Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata” kutatási projekt az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (TINLAB) valósul meg (2022–2025).
A TÁRSADALMI PROBLÉMA AZONOSÍTÁSA A matematikatanulás problémája egyre több tanulót érint hazánkban és külföldön egyaránt. Dékány Judit és Diszkalkulia Kutatócsoport munkáját fémjelzi a Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálata (DPV) tesztbateria, amely segítséget nyújt a problémák beazonosításában. Magyarországon és nemzetközileg is egyedülálló kritériumorientált tesztsorozat, mely törekszik mérhetően elkülöníteni a nem megfelelő oktatás vagy környezeti hátrány okozta matematikai alulteljesítést, valamint súlyossági fok szerint a matematikatanulási nehézséget és a fejlődési diszkalkulia, mint specifikus tanulási zavart. A DPV olyan differenciáldiagnosztikai mérőeljárás, amely az óvoda nagycsoporttól 12. évfolyamig, illetve felnőttek vizsgálatára alkalmas tesztsorozat, mely nyomkövetéses vizsgálatokra is használható, és illeszkedik a Nemzet Alaptanterv követelményeihez.
A KUTATÁS VÁRHATÓ TÁRSADALMI/GAZDASÁGI/ KÖRNYEZETI HASZNOSULÁSA A DPV társadalmi innováció, hiánypótló nemzetközi és hazai viszonylatban is a matematika tanulási problémák diagnosztikájában. Minél hamarabb kerül sor a probléma szakszerű feltárására (koragyermekkor), annál hamarabb történik meg az intervenció. A tesztbeméréssel a pedagógusok olyan mérőeszközt használhatnak, ami egyértelműen jelzi a problémát és ezáltal megoldást nyújt a megfelelő terápiás eljárások alkalmazására. Ezáltal társadalmi hasznosulása is mérhető, mert a korai beavatkozás csökkenti az iskolai lemorzsolódást, a későbbi jóval költségesebb terápiák szükségességét, és nem korlátozza a különböző munkakörök betöltésének lehetőségét. A projekt olyan innováció a matematika tanulási zavar differenciáldiagnosztikájában, ami nemzetközileg is egyedülálló és az eredmények az új pedagógiai módszertanba beépíthetőek.
THE PEDAGOGY OF DYSCALCULIA EXAMINATION The research project "Measuring Cognitive Abilities in the Light of Affective Factors - Pedagogical Examination of Dyscalculia" will be carried out at Eötvös Loránd University (TINLAB) (2022-2025).
IDENTIFYING THE SOCIAL PROBLEM The problem of mathematics learning is affecting more and more students in Hungary and abroad. The work of Judit Dékány and the Dyscalculia Research Group is the Pedagogical Examination of Dyscalculia (DPV) test battery, which helps to identify the problems. It is a unique criterion-oriented test battery in Hungary and internationally, which aims to measurably differentiate between mathematical underachievement caused by inadequate instruction or environmental disadvantage, and the severity of mathematics learning difficulties and developmental dyscalculia as a specific learning disorder. The DPV is a differential diagnostic assessment procedure that can be used to assess kindergarten through grade 12 and adults, which can also be used for follow-up assessments, and is aligned with the requirements of the National Core Curriculum.
EXPECTED SOCIAL/ECONOMIC/ENVIRONMENTAL BENEFITS OF THE RESEARCH The DPV is a social innovation, a niche internationally and nationally in the diagnosis of learning problems in mathematics. The earlier the problem is professionally identified (early childhood), the earlier the intervention. Test-taking provides teachers with a measure that clearly indicates the problem and thus offers a solution for the application of appropriate therapeutic procedures. It can also measure its social utility, because early intervention reduces early school drop-out, the need for much more costly therapies later on, and does not limit the possibility of taking up different jobs. The project is an innovation in the differential diagnosis of learning disabilities in mathematics that is unique internationally and the results can be incorporated into new pedagogical methodology. |