Partnerlátogatás Limerickben

Dr. Árva Valéria beszámolója a Mary Immaculate College-ben tett látogatásról

2023.07.13.
Partnerlátogatás Limerickben

2023. április 24. és 28. között Erasmus+ mobilitással az ELTE TÓK egyik új partner intézményében, a Mary Immaculate College-ben (MIC) tettem látogatást. Limerick Írország harmadik legnépesebb városa, a Shannon folyó partján, a nyugati régióban, Limerick megyében fekszik, hetente többször is közvetlen repülőjárat köti össze Budapesttel (Shannon Airport).

A MIC bölcsészeti, pedagógus- és tanárképző karokkal rendelkezik, a University of Limerick társult kara.

A Mary Immaculate College-et 1898-ban alapították, alap- és mesterképzései is vannak, valamint PhD programokkal is rendelkezik. Tanító, óvodapedagógus és kisgyermeknevelő szakos hallgatókat is tud fogadni.

A karon találkoztam a tanító szakon oktató kollégákkal, akik beszámoltak róla, hogy a hallgatók részéről nagy az érdeklődés a TÓK iránt, a 2023/24-es tanév őszi félévében öt hallgató is érkezik hozzánk. Kiemelt jelentősége van annak, hogy tanítási gyakorlaton is részt tudnak nálunk venni a mobilitási félévük alatt, erre az angol-magyar két tanítási nyelvű partner iskoláinkban van lehetőségük.

Egyik legérdekesebb képzésük az, amelyik a tanító szakosokat a külföldi nemzetközi iskolákban való tanításra készíti fel: az Írországban végzett tanítók nagyon kapósak a Perzsa/Arab öböl országaiban, ahol a jelentős nemzetközi közösség miatt sok angol-szász tantervvel működő iskola található, valamint Ausztrália is nagy felvevő piaca a fiatal pedagógusoknak. 

Két általános iskolában tettem látogatást, az egyik egy belvárosi, inkluzív iskola volt: ötven különböző nemzetiségű és változatos kulturális, valamint családi hátterű gyermek látogatja. A szoros közösség és a befogadás jellemzi az iskolát, ahol egy limericki születésű magyar kisfiúval is volt alkalmam beszélgetni. Az iskola nagyon kicsi, de kreatív megoldásokkal mindennek találtak helyet, megmutatták a ’sensory room’-ot (speciális fejlesztő szoba) is.

A másik, nagyobb iskola a szalézi rendhez tartozik. Minden alsós évfolyam egy-egy osztályába belátogathattam. Az egyik legfeltűnőbb jelenség az iskolában a bevándorló gyermekek magas aránya. Számukra az iskolai pedagógusok sok külön foglalkozást is tartanak, hogy angol nyelvtudásukat fejlődhessen, az iskola jelentős figyelmet fordít erre.

A kar Early Childhood Education and Care (0-4 éves korig) (ECEC) programjának oktatói egy közös bemutatóval készültek, ahol bemutatták a képzésüket, szaktantermüket és sok hallgatói projekt munkát. Az Early Childhood Educcation and Care képzés a közelmúltban vált államilag jelentősen elismertebbé, ennek következtében nagymértékben megnövekedtek az állam által erre költött összegek és sokat fejlődött a képzés.

2009-ben vezették be az Aistear-t, az Ír Nemzeti Alaptantervnek a kisgyermekkori szakaszát (0-6 év).

A képzési program szoros együttműködésben dolgozik gyakorló óvodákkal és bölcsődékkel, amelyek közül egy ír nyelvű, immerziós óvodát látogattam meg. Az óvoda célja a gyermekek ír nyelv elsajátításának segítése: az óvodában természetes módon, játék, valamint fejlesztő és gondozási tevékenységek során kezdenek el írül beszélni.

Az ír oktatási rendszer döntő többsége angol nyelvű intézményekből áll, melyekben az ír nyelvet második nyelvként tanulják. (Mivel az iskolákban kötelező tantárgy az ír nyelv, ezért a pedagógusképzésbe is csak olyan hallgatók kerülhetnek be, akik maguk is tanultak és egy elvárt szinten beszélik a nyelvet.)

Az ír nyelvű iskolák és óvodák száma nagyon alacsony, elszórtan találhatóak meg csak az országban. A legtöbb ír nyelvű iskola a sziget nyugati partján vagy az ahhoz közeli szigeteken (pl. Aran szigetek) található. Hasonlóan ahhoz, ahogy Magyarországról külföldre küldik a szülők gyermekeiket a sikeresebb nyelvtanulás érdekében, az ír szülők közül sokan egy-egy évre ezekbe az iskolákba íratják be az ő gyermekeiket egy-egy évre, hogy jól megtanulhassák az ír nyelvet. A rendszerben egyedülálló egy-egy immerziós óvoda. Sokat elárul a sikeréről, hogy több évre előre le vannak a helyek foglalva és mivel kicsi az intézmény, vannak olyan gyerekek, akik csak a délutáni turnusban tudják az óvodát látogatni.

Az óvodában a pedagógusok csak írül beszélnek a gyermekekhez a játék és a foglalkozások a közben, ír nyelven olvasnak/mondanak meséket is. Érdekes volt Eric Carle Telhetetlen hernyócska c. meséjét ír fordításban látni és hallani.

A tanulmányút során rengeteg új ismeretet szereztem az ír pedagógusképzésről, az általános iskolai oktatásról, az ír nyelv tanításáról, valamint az immerziós programokról. Különösen az ECEC tanszék oktatói érdeklődtek kutatási együttműködések iránt. Ajánlom az MIC-ot minden hallgatónknak is. Az ír hallgatók körében a TÓK népszerű desztináció, amihez nem kis mértékben hozzájárul Budapest vonzereje is.

A részletes, fényképekkel ellátott beszámolóért KATTINTS IDE.

 

 

Fényképek

Fényképek

1

/

9

1

/

9