Kutatás

Vizuális nevelési Tanszék - Kutatás

2025.04.22.
Vizuális nevelési Tanszék - Kutatás

3612+Vizuális Képességek Kutatóműhelye   

Kutatásaink keretét a mindennapi oktató tevékenységünk (1.) és nemzetközi kapcsolatrendszerünk (2.)  

1. 
Vizuális Nevelési Tanszék elsődleges küldetése, hogy minden hallgatónk számára biztosítsa a napjainkra oly nagy jelentőséggel bíró vizuális műveltség megszerzését. A vizuális művészetek eszköztárát használva kurzusainkon fejlesztjük azokat a kompetenciaelemeket, melyeket minden műveltségterületen és a mindennapi életben is folyton használnunk kell, de csak a mi tanszékünkön folyik ezek célzott tudatos gyarapítása. 

2. 
Az ELTE TÓK 3612+ Vizuális Képességek Kutatóműhelye/Vizuális Nevelési Tanszéke az InSEA (International Society of Education trough Art; a vizuális művészeti nevelők legnagyobb világszervezete), az UNESCO leányvállatának hivatalos partnere, 2020 óta. 

 

Válogatás publikációinkból:

Podcast beszélgetés velünk (Pataky Gabriella, Skaliczki Judit, Rekvényi Viola) a Csomópontban, tanulási környezetekről, épített környezeti és vizuális nevelésről, benne akikkel és akiktől tanulunk: Winkler Márta, Bodóczky István, kulturAktív, Tóth Eszter, Guba Anna...
Spotify:
https://open.spotify.com/episode/1fc5LIMRSKYQ4vO1sskCbX?si=pp_Psi6gRs-J_BWf-xifmA
Apple Podcast:
https://podcasts.apple.com/hu/podcast/%C3%A9p%C3%ADtett-k%C3%B6rnyezeti-nevel%C3%A9s-tanul%C3%A1si-terek-vizu%C3%A1lis/id1748407414?i=1000702910270
YouTube: https://youtu.be/vTz0h9phzcA

Pataky Gabriella (2025): Intézményes nevelés, környezetkultúra, – ahogy a gyerekek ábrázolják. Térfoglalás konferencia – Épített környezetkultúra az iskolában . Plenáris előadás Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Magyar Építőművészek Szövetsége. 2025.03.31.

Pataky, Gabriella-Viola, Rekvényi-Silverman, Jonathan-Sato, Maho (2025)(Ed.): IMAG:: #18 – The Creative Process. DOI: 10.24981/2414-3332-18.2025-0 https://www.insea.org/imag-v2/

Pataky Gabriella– Rekvényi Viola – Skaliczki Judit (2025): Fenntarthatóság és művészetpedagógia – Új kihívások a pedagógusképzés vizuális nevelésében. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 2025, 13(1), 157–164. https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.157.164

Rekvényi Viola – Skaliczki Judit –Pataky Gabriella (2025): Fenntarthatóság és művészetpedagógia – Új kihívások a pedagógusképzés vizuális nevelésében. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 2025, 13(1), 161–168. https://doi.org/10.31074/gyntf.2025.1.161.168 https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/10167/8539?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1vKa8DN_QDt-mdg6O0NSDE1-NvQMgTvI4P8bCl27w2-W37zUVueo2YMJI_aem_1_KIyjk-K-n3H26BSfabQg

Bokor-Bacsák Györgyi, Pataky Gabriella, Skaliczki Judit, Rekvényi Viola: Részvétel, nem részvét kell! Inklúzió a vizuális nevelés eszközeivel a pedagógusképzésben. In: Gyermeknevelés A bölcsődétől az egyetemig.Tanulmányok a kisgyermekkori neveléshez. 2024. / 3. szám 20241217
az aloldal: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/9553 a tanulmány: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/9553/8061 az egész szám: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/issue/view/769/443

Gabriella Pataky, Viola Rekvényi, Judit Skaliczki (2024): All Inclusive – Challenges in the Intersection of Art Education Approaches. International Society for Education through Art in JAPAN ("InSEA-JAPAN") The 58th Annual Conference of the International Society for Education through Art in JAPAN 2024| 6 October 2024. Academic Paper Presentation. Abstract: Proceedings of the 58th Annual Conference of International Society for Education through Art in JAPAN 2024. pp.22.

Pataky Gabriella, Skaliczki Judit, Rekvényi Viola (KIDE Art Team)
Teaching (Today for) Tomorrow: Bridging the Gap between the Classroom and Reality
3rd International Scientific and Art Conference
Faculty of Teacher Education, University of Zagreb in cooperation with the Croatian Academy of Sciences and Arts. 26 – 27 September 2024 Zagreb | Croatia https://stoo.ufzg.hr/?page_id=577
Group Exhibition/Nemzetközi csoportos kiállítás, konferencia-megjelenés

Pataky Gabriella, Bokor-Bacsák Györgyi, Skaliczki Judit, Rekvényi Viola (2024): Art&special education potentials in the light of an ongoing research with teacher training students. Visual Storytelling – Art & special education potentials in a teacher training programhttps://www.waaeathenssummit2024.com/ World Alliance for Arts Education Summit 17-19. 2024. Athens, National and Kapodistrian University of Athens. https://www.waaeathenssummit2024.com/programme-2/

Alenka Vidrih, Barbara Szőke, Lavra Ambrož, Gabriella Pataky, Robert Potočnik (2024): Artist Teacher and Fine Art Education Support Activities in Prison: The Key to Awareness and Self-Esteem.  International Journal of Educational Methodology. Volume 10, Issue 3, 455 – 463 ISSN: 2469-9632

Pataky, G., Rekvényi, V., Sato, M., Silverman, J. (2024, Ed): Building sustainable, inclusive environments that cultivate the creative process. IMAG::InSEA ART Education VISUAL Journal  IMAG::#16 InSEA Publications, ISSN: 2414-3332   DOI:10.24981/2414-3332-16.2023

Gabriella Pataky, Viola Rekvényi, Judit Skaliczki 2024.01. 29-02.03. MINIMAL HUMAN SPACE 9.0 Rovaniemi. University of Lapland. Performance. Finnország. Csoportos kiállítás. #minimalhumanspace #minimalhumantrace #3612plus https://www.facebook.com/pataky.gabriella.7/posts/pfbid02Fzf1uix3hBXePK8Bpmb3at7hSg4zUEi8X2mX4EjHsx7WReadBLCkC8Hh59hGNFnsl

Gabriella Pataky, Viola Rekvényi, Judit Skaliczki: ArtExpeducation. 2024.01. 29-02.16. Muurola Kirjasto Galéria, Finnország. Csoportos kiállítás. #artexpeducation #3612plus

Kathryn Coleman, Jonathan Silverman, Glen Coutts, Mira Kallio-Tavin, Teresa Eça, Gabriella Pataky, Samia ElSheikh, Patsey Bodkin and Sahar Khalil (2024): InSEA’s vision of 2050: Futures of Education. IJETA.
https://intellectdiscover.com/search?value1=Gabriella%20Pataky&option1=author&noRedirect=true https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/eta_00155_1

Bokor-Bacsák Györgyi, Skaliczki Judit, Dr. Pataky Gabriella, Rekvényi Viola (2023):
A 3•6•12+ InkubARTor: Építsünk befogadó pedagógiát informális tanulás tanításával. XXVII. Apáczai-napok Tudományos Konferencia
Informális tanulás és új tudásformák a 21. században. Széchenyi István Egyetem
Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar
Győr, 2023.11.09. https://ak.sze.hu/xxvii-apaczai-napok-tudomanyos-konferencia Előadás és absztrakt a 33. oldalon https://ak.sze.hu/images/Konferenciak/XXVII/AN_Konf_Programfu%CC%88zet_2023.11.09_online_kesz%20(1).pdf 

Pataky Gabriella; Skaliczki Judit; Rekvényi Viola (2023): Fenntarthatóság és művészetpedagógia - Új kihívások a pedagógusképzés vizuális nevelésében
ÓTE, A tanító-, óvó- és a csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés aktuális kérdései Magyarországon és a Kárpát-medencében c. nemzetközi konferencia, ELTE TÓK, Budapest, 2023.11.03-04.  Vizuális Nevelés szekcióvezető: Pataky Gabriella. Előadás és absztrakt https://www.tok.elte.hu/content/a-tanito-ovo-es-a-csecsemo-es-kisgyermeknevelo-kepzes-aktualis-kerdesei-magyarorszagon-es-a-karpat-medenceben.e.872 

Pataky Gabriella; Skaliczki Judit; Stomfai Krisztina; Bokor-Bacsák Györgyi; Rekvényi Viola (2023): Inkluzív vizuális nevelés - Befogadó művészetpedagógiát építünk. ÓTE, A tanító-, óvó- és a csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés aktuális kérdései Magyarországon és a Kárpát-medencében c. nemzetközi konferencia, ELTE TÓK, Budapest, 2023.11.03-04.  Vizuális Nevelés szekcióvezető: Pataky Gabriella. Előadás és absztrakt https://www.tok.elte.hu/content/a-tanito-ovo-es-a-csecsemo-es-kisgyermeknevelo-kepzes-aktualis-kerdesei-magyarorszagon-es-a-karpat-medenceben.e.872

Császár Lilla, Bakos Tamás, Bércesi-Dienes Erika, Vastag Ágnes, Stomfai Krisztina, Skaliczki Judit, Pataky Gabriella, Rekvényi Viola (2023): MA, az ELTE TÓK Vizuális Nevelési Tanszékének 3612+ csoportos kiállítása a Deák 17 Ifjúsági és Művészeti Galériájában. 2023.10.26-11.25. https://www.deak17galeria.hu/kiallitasok/ma/
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.815412963923671&type=3&ref=embed_post

Skaliczki Judit, Rekvényi Viola, Pataky Gabriella (2023): 3612+ Kirúgjuk a ház oldalát! Tanulni szabad! Kültéri pedagógiai lehetőségek a közoktatásban konferencia / CAN Architects Studio Kft. 9024, Győr Mécs László utca 8. 5/19. @ Magyar Képzőművészeti Egyetem, Somogyi József Művésztelep 8237 Tihany, Völgy utca 49. 2023.09.23. plenáris előadás és absztrakt https://www.canarchitects.hu/tanulni-szabad

FUGA_205_online: MŰVÉSZETPEDAGÓGUSOK @ELTE TÓK 3612+ Vizuális Nevelési Tanszék

Gabriella Pataky, Judit Skaliczki, Viola Rekvényi (2022): 3•6•12+Minimal Human Space 7.0Community art activity with participants to find central problems for problem solving and explore participatory planning as part of the performance series. Absztrakt angol és cseh nyelven. Odborná konference Kultura, umění a výchova II. at Palaczky University, Olomouc, Czech Republic. 2022.12.9-11. https://www.kuv.upol.cz/konference-2022 

Pataky Gabriella, Skaliczki Judit, Rekvényi Viola (2022): MINIMAL HUMAN SPACE 6.0 Budapest, Virtuális gesztusok a vizuális nevelés online tereit kutatva. Előadás, absztrakt. ELTE TÓK, fszt. 4 és online. 2022.XI.16. 

Skaliczki, Judit – Pataky, Gabriella (2021): Minimal Human Space 2.0 - Building Community through Personal Experiences. 74-84. oldap In: Kolosai, Nedda (2021, Ed.), Live the Culture! – Play, Arts Education and Science. In focus: play and children’s culture. ELTE Faculty of Primary and Preschool Education, Budapest, Hungary.  ISBN 978-963-489-431-5  p. 158. http://mpk.elte.hu/en/download/4-mpk.elte.hu-EWAE_Proceedings.pdf 

Pataky, Gabriella (2020): “Do not touch it!” Today’s Children’s Visual Competencies in Comparison with the Pre-Digital Era in Light of their Art Educational Environment. CEPS Journal (Center for Educational Policy Studies Journal) Vol 10 No 4 (2020): Art, for Children’s Sake! At the Crossroads of Making, Understanding and Teaching Visual Art. pp. 75-96. ISSN 2232-2647 (online edition) ISSN 1855-9719 (printed edition) https://www.cepsj.si/index.php/cepsj/issue/view/41 

https://twitter.com/CepsJournal  

https://www.cepsj.si/index.php/cepsj/article/view/925/440 

Pataky Gabriella: Térfoglalás, térfelmérés az ELTE TÓK 3612+ Vizuális Képességek Kutatóműhelyében. In: Építész közlöny, Magyar Építész Kamara, 2019. június. 264. szám https://mek.hu/media/files/2019/kiadvanyok/Kozlony_264_WEB.pdf 

Gabriella Pataky, Judit Skaliczki: SHELTER=MINIMAL HUMAN SPACE? http://insea.org/InSEA-Malta-seminar-2019 Art Education: Conflicts and Connections. InSEA Seminar/ MUZA, The Malta National Museum, Valetta. Hosted by the Department of Arts, Open Communities and Adult Education at the Faculty of Education, University of Malta, 2019. October 9-11. http://insea.org/InSEA-Malta-seminar-2019 

Gabriella Pataky & Judit Skaliczki (2019): Built Environment Education as Intervention: Making Visual Education More Transdisciplinary / pp.: 664-673 In: Mira Kallio-Tavin and Oleksandra Sushchenko (Eds.) (2019): Scientific and Social Interventions in Art Education 2/2019. SPECIAL ISSUE InSEA Congress 2018  

https://wiki.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=148283892 

Illés A., Bényei J., Pataky G., Ruttkay Zs., Schmidt A.: Gyermekek avatarválasztási tendenciái. In: Új média és szociálpszichológia szimpózium 

Magyar Pszichológiai Társaság XXIV. Országos Tudományos Nagygyűlése,  

Eger ,2015.05.28-30 

http://www.jooattila.hu/a-magyar-pszichologiai-tarsasag-xxiv-orszagos-tudomanyos-nagygyulese-2015-majus-28/ 

Gabriella, Pataky – Viola, Rekvényi (2017): How is the optimal art education space created in the digital era? Art education research in the light of teacher training students’ critical views in two European countries (Hungary and Scotland). 35th InSEA World Congress, Daegu, Korea, 6-12.08.2017. Abstract: 

http://www.insea2017.org/index.php?gt=pro/proceedings_day 

Pataky, Gabriella (2016): Kompetenzmessungen als Mittel zur Verbesserung des pädagogischen Handelns / Competency measurement as a means to improve pedagogical action. In: Ernst Wagner, Diederik Schönau (Hrsg.)(Szerk.)(2016): Cadre Europ.en Commun de Référence pour la Visual Literacy – Prototype; Common European Framework of Reference for Visual Literacy – Prototype; Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy – Prototyp. Waxmann. Münster, New York. pp.: 335-341.ISBN 978-3-8309-3428 

https://www.waxmann.com/waxmann-buecher/?no_cache=1&tx_p2waxmann_pi2%5Bbuch%5D=BUC124620&tx_p2waxmann_pi2%5Baction%5D=show&tx_p2waxmann_pi2%5Bcontroller%5D=Buch&cHash=a34ec9795b309b58b3503f9e30d9622f 

Pataky, Gabriella (2016): Nutzung des Kompetenzstrukturmodells in der Forschung – Dokumentation eines Vorhabens in Ungarn / Use of competence structure model in the research - documentation of a project in Hungary. In: Ernst Wagner, Diederik Schönau (Hrsg.)(Szerk.)(2016): Cadre Europ.en Commun de Référence pour la Visual Literacy – Prototype; Common European Framework of Reference for Visual Literacy – Prototype; Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Visual Literacy – Prototyp. Waxmann. Münster, New York. pp.: 372-379. ISBN 978-3-8309-3428 

https://www.waxmann.com/waxmann-buecher/?no_cache=1&tx_p2waxmann_pi2%5Bbuch%5D=BUC124620&tx_p2waxmann_pi2%5Baction%5D=show&tx_p2waxmann_pi2%5Bcontroller%5D=Buch&cHash=a34ec9795b309b58b3503f9e30d9622f