Érzékszervek, érzékelés és érzékelhető tulajdonságok

Érzékszervek, érzékelés és érzékelhető tulajdonságok

2023.07.28.
Érzékszervek, érzékelés és érzékelhető tulajdonságok

A megismerési képességek fejlesztéséhez fontos tudatosítani a gyerekekben az érzékszervek, az érzékelés és az érzékelhető tulajdonságokat és a köztük lévő összefüggéseket. Nem véletlen, hogy ezek az ismeretek az első osztályos tananyag részét képezik. Ahhoz, hogy a 3. évfolyamban szeptemberben már kísérleteket tudjanak végezni a tanulók, ahogy ezt a jelenlegi OH Környezetismeret 3. tankönyvben láthatjuk, elő kell készítenünk az erre való képességeket, mint a megismerési képességeket: a megfigyelés és mérés algoritmusát. Kísérletet végezni és ezek tapasztalatait megfogalmazni, következtetéseket, ok-okozati viszonyokat levonni csak azok a diákok tudnak, akik már magabiztosak a kiindulási és keletkezett anyagok minőségi és mennyiségi jellemzőinek megfigyelésében.

A bemutatott tematikus terv szabadon variálható, felhasználhatók egyes részei külön-külön is. Célunk elsősorban, hogy segítsük a környezetismeret tartalmak és készségek minél több tantárgyban való megjelenését, felhasználást, integrálását.

Az Érzékelés tematikus tervet úgy állítottuk össze, hogy két bevezető tanóra után minden érzékelés típushoz tartozik egy alap óra, majd az ott szerzett ismereteket és piktogramokat felhasználva különböző tantárgyak keretein belül ismételjük át és használjuk fel a korábban megszerzett ismereteket. A piktogramok széleskörű alkalmazása elősegíti az érzékszerv-érzékelés-érzékelhető tulajdonságok közötti kapcsolatok és összefüggések rögzülését.

Letölthető anyagok
Gondolatok az integrálásról
Érzékelés - tematikus terv
Érzékszervek - technika óraterv
Ének-hallás óraterv
Matematika - érzékelés óravázlat