Kutatás

Kutatás

Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszék - Kutatás

2025.05.05.
Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszék - Kutatás
A kutatóműhely 2024-25-ös beszámolója
A kutatóműhely beszámolója, 2021-2024

Tanszéki publikációk témák szerint, 2021-2024: 

Digitális oktatás

Árva, V. (2022). La enseñanza online de lenguas extranjeras en Educación Primaria durante la cuarentena COVID y posteriormente: una investigación llevada a cabo en Hungría. Sociedad de Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura. XIII. Congreco Internacional, Libro de Resúmenes. Universidad de Oviedo.

Árva, V., Márkus, É., & Trentinné Benkő, É. (2024). Application of Early Language Teaching Methodology in Digital Education. A Research Project by the Hungarian Academy of Sciences and the Faculty of Primary and Preschool Education, Eötvös Loránd University. In Berghauer-Olasz, D., Hutterer, É., Greba I., & Pallay, K. (Eds.), Krízishelyzetek hatása és kihívásai az oktatásban. Nemzetközi tudományos konferencia Beregszász, 2023. március 30-31. (= Challenges and Effects of Crisis Situations on Education. International Academic Conference Berehove, 30-31 March 2023. Selected papers) Tanulmánykötet (pp. 253–265). Beregszász: II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola.  https://kmf.uz.ua/publications/challenges_and_effects_of_crisis_situations_on_education_2024.pdf

Árva, V., Medgyes, P., & Trentinné Benkő, É. (2024). A Silver Lining: Opportunities for professional development in emergency online language teaching in primary education. Language Teaching Resarch Quarterly, 40, 80-93. https://doi.org/10.32038/ltrq.2024.40.05

Árva, V., Trentinné Benkő, É. & Márkus, É. (2023). Teacher development as a positive outcome of emergency online education: Preliminary research findings. In: Proceedings Book IRCEELT-2023. Tbilisi: International Black Sea University (pp.110–116). https://ircelt.ibsu.edu.ge/wp-content/uploads/2023/09/PROCEDINGS-BOOK-IRCEELT-2023.pdf

Árva, V., Trentinné Benkő, É. & Márkus, É. (2023). Teacher Development as a Positive Outcome of Emergency Online Education: Preliminary Research Findings. In 13th International Research Conference on Education, Language and Literature. May 5-6, 2023. Abstract Book (p. 41). International Black Sea University, Tbilisi. https://ircelt.ibsu.edu.ge/wp-content/uploads/2023/05/A4-abstract-book-IRCEELT-2023.pdf

Baloghné Nagy, G., Miskei-Szabó, R., & Radvai, T. (2021). Erfahrungen mit dem Online-Unterricht während der Pandemie. Bericht der Fachgruppe Deutsch der Fakultät für Grundschul- und Kindergartenpädagogik der Eötvös Loránd Universität. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 9(2), 332–353. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.332.353

Baloghné Nagy, G., & Svraka, B. (megj. alatt). Effects of emergency remote teaching on language teachers' digital tool integration in traditional classrooms. International Journal of Instruction.

Fenyődi, A., Poros, A., LoBello, M. J., Kruppa, É., Árva, V., & Trentinné Benkő, É. (2021). Online education and ‘best’ practices in foreign language teacher’s education during the 2020/2021 lockdown period. Gyermeknevelés 9,(2), 286–313. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.286.313

Márkus, É., Lehr-Balló, D., & Svraka, B. (2024). Digital learning support elements in the online teaching of German as a foreign language. TOJDE/Turkish Online Journal of Distance Education, 25(4), 129-142. https://doi.org/10.17718/tojde.1321530

Miskei-Szabó, R. (2021).Az online oktatás tapasztalatai gyakorló pedagógusok és egyetemi hallgatók szemszögéből. A virtuális osztálytermek szerepe a tanításban. Gyermeknevelés, 9(2), 314–331.https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.314.331

Trentinné, Benkő, É., & Árva, V. (2023). Digitális kompetenciafejlesztés a pedagógusképzésben – Következtetések és jó gyakorlatok az MTA és az ELTE TÓK közoktatás-fejlesztési kutatásának fényében. In Márkus, É., Gombos, N., Szabó, L., & Svraka, B. (Eds.), A tanító-, óvó- és csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés aktuális kérdései Magyarországon és a Kárpát-medencében: nemzetközi tudományos konferencia (pp.120-122). ELTE TÓK. https://www.tok.elte.hu/dstore/document/3028/absztrakt.pdf

Hallgatókkal közös publikációk:

Baloghné dr. Nagy, G., & Molnár, C. (2023). Digitale Medien im Kindergartenalter im Dienst der Fremdsprachenvermittlung / Digital tools for early foreign language development in kindergarten. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 215–232. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.215.232

Rózsahegyi, L. & Trentinné Benkő, É. (2023). Digital Resources in the Primary CLIL Classrooms during Distance Education. A két tanítási nyelvű (CLIL) általános iskolai tanórák digitális eszköztára a távolléti oktatás (2023). idején. In: Hercz, M. (szerk.): Mester és tanítvány 8.: Tanulmánykötet. Budapest, Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar, pp. 47–63. https://www.eltereader.hu/kiadvanyok/https-www-eltereader-hu-media-2023-07-mester_es_tanitvany_viii-v3-pdf/

Szivós, B. & Trentinné Benkő, É. (2023). Traditional to Digital Education. Kutatás az online oktatásról és annak hatásairól az általános iskolai pedagógusokra, tanulók és a szülők körében. In: Hercz, M. (szerk.): Mester és tanítvány 8.: Tanulmánykötet. Budapest, Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar, pp. 28-46. https://www.eltereader.hu/kiadvanyok/https-www-eltereader-hu-media-2023-07-mester_es_tanitvany_viii-v3-pdf/


Nemzetiségi

Baloghné Nagy, G. (2021). Rezension: Ágnes Klein, Éva Márkus, Jörg Meier (Hrsg.) (2020): "Auf die Lehrenden kommt es an" Konferenz zum 200 jährigen Jubiläum der deutschsprachigen Primarschullehrerbildung in Ungarn. In: Deutschunterricht für Ungarn , 31. Jahrgang. Budapest: UDV. ISSN 2786-1627.http://www.dufu.hu/actual

Karsainé Gasser, M., & Márkus, É. (2024). A német nemzetiségi néphagyományok átörökítése gyermekek számára. (= Some aspects of maintaining  the folk traditions of the German minority in Hungary) Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(1), 22–55. https://doi.org/10.31074/gyntf.2024.1.22.55, 

Márkus, É (2021). Alexandra N. Lenz – Philipp Stöckle Hrsg., Germanistische Dialektlexikographie zu Beginn des 21. Jahrhunderts. ZDL Beihefte 181. Franz Steiner Verlag, Stuttgart, 2021. 380 lap. In: Magyar Nyelv 2021/2. pp. 208-216. http://www.c3.hu/~magyarnyelv/21-2/MarkusE_MNy_21-2.pdf

Márkus, É. (2022). Der adnominale possessive Dativ im Dialekt von Deutschpilsen (ungarisch Nagybörzsöny). In: Linguistische Treffen in Wrocław, 21(1), 129–142.  https://doi.org/10.23817/lingtreff.21-8  http://linguistische-treffen.pl/issues/linguistische_treffen_21.pdf

Márkus, É. (2022). Die adnominale Possession im Dialekt von Deutschpilsen (Nagybörzsöny) – mit besonderem Augenmerk auf den possessiven Genitiv. In: Milka Car & Andrea Leskovec (Hgg.). ZAGREBER GERMANISTISCHE BEITRÄGE 31. (pp. 225–243). DOI: 10.17234/ZGB.31.13. https://zgbde.ffzg.unizg.hr/wp-content/uploads/2022/12/ZGB-31-Book-za-web.pdf

Márkus, É. (2022). Der adnominale possessive Dativ im Dialekt von Deutschpilsen (ungarisch Nagybörzsöny). Linguistische Treffen in Wrocław, 21(1), 129–142.

Márkus, É. (2023). Speisen, Küche, Gewürze und Geschmack im deutschen Dialekt von Deutschpilsen (Ungarn) – mit fremdsprachendidaktischen Implikationen. In: Pawlikowska-Asendrych, E., & Szczęk, J. (Hrsg.): Kulinarische Welt in Sprache, Kultur und Literatur. Band 1. (= Studia Culinaria Interdisciplinaris, Band 1). (pp. 220–235). Verlag Dr Kovac.

Márkus, É. (2023). Die Movierung im Dialekt von Deutschpilsen (ungarisch Nagybörzsöny). In: Mostýn, M., & Vaňková, L. (Eds.). Form und Funktion im linguistischen Kontext. Beiträge der linguistischen Sektion der Konferenz Form und Funktion (Ostrava 18.–20. Mai 2022) (pp. 93-110). Universität Ostrava.doi.org/10.15452/FuFLing2023.07. https://dokumenty.osu.cz/ff/epublikace/form-und-funktion23/FuF_ling_Markus.pdf

Márkus, É. (2023). Personal- und Sozialdeixis im Dialekt von Deutschpilsen. In: Haberland, D., Szczęk, J. (Eds.), Zeitschrift für Mitteleuropäische Germanistik (ZMG) 9 (pp. 131-147). Praesens Verlag, https://doi.org/10.23783/21923043.2023

Márkus, É. (2024). Es war einmal... UngarndeutscheVolksmärchen und ihre Rolle im Unterricht. In: Daróczi, G., Gaál-Horváth, K., Gönczöl, A., Lózsi, T., Merényi, H., & Tóth M., Zs. (Eds.), Nyelv, irodalom, Nevelés 2. Színes mesekincsünk – Tanulmányok a mesék világáról (pp. 175-191). ELTE TÓK: Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék.

Márkus, É. (szerk., 2024): Nemzetiségi gyermekkultúra I. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 12(1). https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/issue/view/647  https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/issue/view/647/355

Márkus, É. (2024). Bei den Ungarndeutschen zu Tisch – Das Beispiel Deutschpilsen (ung. Nagybörzsöny). Spiegelungen. Zeitschrift für deutsche Kultur und Geschichte Südosteuropas, 19(1), 11-29. https://spiegelungen.net/essen-und-trinken

Márkus, É., & Baloghné Nagy, G. (2024). Kettős tagadás a nagybörzsönyi német nyelvjárásban [Double negation in the German dialect of Deutschpilsen/Nagybörzsöny]. Magyar Nyelv, 120(1), 55-70. https://doi.org/10.18349/MagyarNyelv.2024.1.55

Márkus, É., & Klein, Á. (2023). A magyarországi német nyelvjárások jövője a nemzetiségi iskolákban. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 182–196. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.182.196

Márkus, É., & Klein, Á. (2023). Über die Zukunft der ungarndeutschen Dialekte. In: Księżyk, F., Pelka, D., Jelitto-Piechulik, G., & Jokiel, M. (Eds.), Zukunftspotenzial der Germanistik: Themen, Trends, Tendenzen. (= Germanistische Werkstatt 12.) (pp.109-118). Uniwersytet Opolski. https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/pg/article/view/5223/4509

Márkus É., Lehr-Balló, D., & Svraka, B. (2022). A német nemzetiségi nyelvű általános iskolai tanító- és tanárképzés jelen kihívásai Magyarországon. In: M. K. Juhász (szerk.). Változások a pedagógiában – a pedagógia változása IV. Tudományos konferencia. Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Vitéz János Tanárképző Központ Óvó- és Tanítóképző Tanszék Esztergom, Iohanneum, 2022. november 25., p. 49. 

Márkus, É.,& LoBello, M. J.(2021). Utilizing ICT tools to preserve and transmit the cultural heritage of Hungarian Germans: ELTE TÓK’s program for German minority educators. In: R. Horák, C. Kovács, Zs., & Námesztovszki Takács, M. (eds.), Sustainable Cultural Heritage Book of Selected Papers of the Hungarian Language Teacher Training Faculty´s Scientific Conferences (pp. 163–176). Szabadka.  https://magister.uns.ac.rs/files/kiadvanyok/konf2021/ConfSubotica2021.pdf

Radvai, T. (2023). Az autonóm tanulásra nevelés lehetőségei a korai német nyelvi és nemzetiségi nevelésben. In Márkus, É., Gombos, N., Szabó, L., & Svraka, B. (Eds.), A tanító-, óvó- és csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés aktuális kérdései Magyarországon és a Kárpát-medencében: nemzetközi tudományos konferencia (pp.104-105). ELTE TÓK. https://www.tok.elte.hu/dstore/document/3028/absztrakt.pdf
 


Gyermekirodalom

Baloghné Nagy, G., & Miskei-Szabó, R., & Radvai, T. (2024). Die Rolle der Märchen im autonomen Fremdsprachenlernen. In: Daróczi, G., Gaál-Horváth, K., Gönczöl, A., Lózsi, T., Merényi, H., & Tóth, M. Zs. (szerk.). Nyelv, irodalom, nevelés 2.Színes mesekincsünk – Tanulmányok a mesék világáról. MNyKNT – IKU – ELTE TÓK Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék, Budapest, 193-211.

Klein, Á., & Márkus, É. (2024). Mondókák és dalok a nyelvelsajátításban. Magyar Nyelvőr, 148(4), 480-496.

Klein, Á., & Márkus, É. (2024). Bilderbücher in Mundart. In: Daróczi, G., Gaál-Horváth, K., Gönczöl, A., Lózsi, T., Merényi, H., & Tóth M., Zs. (Eds.), Nyelv, irodalom, Nevelés 2. Színes mesekincsünk – Tanulmányok a mesék világáról (pp. 213–230). ELTE TÓK Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék.

Márkus, É (2021). A papírszínház kínálta lehetőségek a célnyelvi fejlesztésre a nemzetiségi oktatásban. In: N. Kolosai (ed.), Élni a kultúrát! – játék, művészetpedagógia és tudomány: fókuszban: játék és gyermekkultúra (pp. 445–460). Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar. http://mpk.elte.hu/download/4_MPK_ELTE_konferenciakotet_2020_2021.pdf

Poros, A. (2022). On creating a framework for teaching children’s literature in ELTE TÓK’s international pre-school programme. Gyermeknevelés 10, 1, 253–267. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.253.267

Trentinné Benkő, É., & Poros, A. (2024). Hallgatói mesék a kétnyelvűségről a diszciplínák találkozásában. In: Daróczi, G., Gaál-Horváth, K., Gönczöl, A., Lózsi, T., Merényi, H., & Tóth, M. Zs. (szerk.). Színes mesekincsünk (pp. 149-171). ELTE TÓK Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék, Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága.
 


Irodalom

Lásztity, N. (2022). Nyugtalanság és megnyugvás. / Lastić, N. (2022). Nemiri i spokoji, Zadužbina Jakova Ignjatovića. Budimpešta.

Lo Bello, J. M. (2023). Reading the world: English-language literatures as a tool for fostering.

critical language awareness. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 154–181. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.154.181

Poros, A. (2021). Ellen Key és Camilla Collett: egy életre szóló olvasmányélmény. In Kerekes. Initium,(3), 255-267. Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. https://doi.org/10.33934/initium.2021.3.12

Poros, A. (2023) The Great Aunt of Europe visits Budapest, 1905. ELTE BTK Filogi kiadás alatt (p. 21)

Doktori disszertációk:

Poros, A. (2023). Ellen Key életrajzírói munkásságának társadalom-és művelődéstörténeti kontextusai. Doktori disszertáció (p. 243). Eötvös Loránd Tudományegyetem.


Kultúra, nemzetköziesítés

Árva, V., & Trentinné Benkő, Éva. (2022). Celebrating languages and cultures: Nurturing the non-formal language learning environment in teacher education. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(2–3), 27–46. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.27.46

Fenyődi, A. (2022). Developing cultural awareness in Ethics in Hungary. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(2–3), 92–112. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.92.11

Fenyődi, A. (2023). Judit Kovács – Viktória Sirokmány: Culture of the English-Speaking Countries 5 and 6. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 262–266. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.262.266

Kruppa, T. Éva, & Gáspár, A. (2022). Ten months around the world. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(2–3), 192–203. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.192.203

Kovács, J., & Sirokmány, V. (2023). Culture of the English-Speaking Countries 8.osztály. Műszaki Könyvkiadó.

Márkus, É., Trentinné Benkő, É., Árva, V., & Svraka, B. (eds.). (2022). Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy: Research and Good Practices 2. Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar.

Radvai, T. (2023). Cultural Awareness – Interkulturális érzékenyítés a német nemzetiségi óvodákban és a nemzetiségi iskolák alsó tagozatán.: Tíz éve a korai német nyelvi fejlesztés szakmai sikeréért (ELTE TÓK, 2022). Modern Nyelvoktatás, 29(1–2), 202–204. Elérés forrás https://ojs.elte.hu/modernnyelvok/article/view/6396

Radvai, T. (2023). A kulturális érzékenyítés megjelenése a nemzetiségi oktatás dokumentumaiban és a Nemzeti alaptantervben – Szógyakoriság-elemzés. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 92–108. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.92.108

Svraka, B., Lo Bello, M., & Márkus, É. (2022). Integration practices. In:Márkus, É., Trentinné Benkő, É., Árva, V. & Svraka, B. (eds.) Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy: Research and Good Practices 1. Integration in Practice (pp.26-47). Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar.

Trentinné Benkő, É. (2021). Creativity and creation in teacher education: The fifth C of CLIL. In N. Kolosai (ed.), Live the Culture! – Play, Arts Education and Science. In focus: play and children’s culture. (pp. 119–138). Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar.

Trentinné Benkő, É. (2022). The cultural and linguistic dimensions of metaphors in bilingual teacher education. Aesthetics and Ethics of Pedagogical Action 25, 27–36. ISSN 2226-4051 (Print). ISSN 2616-6631 (Online) DOI:10.33989/2226-4051.2022.25. 25, 73–82. http://dx.doi.org/10.33989/2226-4051.2022.25.256653

Trentinné Benkő, É., & Árva, V. (2021). Developing a multidimensional teacher development module in the WIN Project. Aesthetics and Ethics of Pedagogical Action 25, 27–36. ISSN 2226-4051 (Print). ISSN 2616-6631 (Online) DOI:10.33989/2226-4051.2022.25.256646

Trentinné Benkő É., Márkus, É., Svraka, B., & Árva, V. (eds.) (2022). Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy: Research and Good Practices 1. Cultures and Language. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar.

Trentinné Benkő É., Márkus, É., Svraka, B., & Árva, V. (eds.) (2022). Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy: Research and Good Practices 1. Cultures and Language. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar.
 

Hallgatókkal közös publikációk:

Czövek, Cs., Endrődy, O., & Árva, V. (2022). Focus on multicultural education in early childhood. In É. Trentinné Benkő, É. Márkus, B. Svraka, & V. Árva (eds.) Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy: Research and Good Practices 1. Cultures and Languages (pp.156–168). Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar.

Kőrös, N. L., & Trentinné Benkő, Éva. (2022). Third-Culture Kids in early childhood education. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(2–3), 169–191. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.169.191

Zorkai, H., & Lo Bello, M. (2022). Multicultural education in Hungarian daycares.In In Trentinné Benkő, É. Márkus, B. Svraka & V. Árva (eds.) Languages, Inclusion, Cultures and Pedagogy: Research and Good Practices 1. Cultures and Language s (pp.132-155). Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar


Nyelvpedagógia, korai kétnyelvűség, CLIL

Árva, V. (2023). A pedagógusképzés szerepe a baszk nyelv újjászületésében, a CLIL mint a többnyelvűség eszköze: beszámoló a Baszkföldi Egyetemen tett Erasmus+ mobilitásról. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 267–273. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.267.273

Kruppa, É., Trentinné Benkő, É., & Márkus, É. (2023). A korai célnyelvi fejlesztés helyzete a magyar óvodákban: nemzetiségi és idegennyelvi programok és szolgáltatások. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 29–58. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.29.58

Kruppa, T. Éva, & Gáspár, A. (2022). Ten months around the world. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(2–3), 192–203. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.2.192.203

Márkus, É (2021). A papírszínház kínálta lehetőségek a célnyelvi fejlesztésre a nemzetiségi oktatásban. In: N. Kolosai (ed.), Élni a kultúrát! – játék, művészetpedagógia és tudomány: fókuszban: játék és gyermekkultúra (pp. 445–460). Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar. http://mpk.elte.hu/download/4_MPK_ELTE_konferenciakotet_2020_2021.pdf

Márkus, É. (2023). Speisen, Küche, Gewürze und Geschmack im deutschen Dialekt von Deutschpilsen (Ungarn) – mit fremdsprachendidaktischen Implikationen. In: Pawlikowska-Asendrych, E., & Szczęk, J. (Hrsg.): Kulinarische Welt in Sprache, Kultur und Literatur. Band 1. (= Studia Culinaria Interdisciplinaris, Band 1). (pp. 220–235). Verlag Dr Kovac.

Márkus, É., Árva, V., & Trentinné Benkő, É. (szerk.) (2023). A gyermekkori nyelvfejlesztés időszerű kérdései. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat ,11(1). https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.  

Radvai, T. (2023). Az autonóm tanulásra nevelés lehetőségei a korai német nyelvi és nemzetiségi nevelésben. In Márkus, É., Gombos, N., Szabó, L., & Svraka, B. (Eds.), A tanító-, óvó- és csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés aktuális kérdései Magyarországon és a Kárpát-medencében: nemzetközi tudományos konferencia (pp.104-105). ELTE TÓK. https://www.tok.elte.hu/dstore/document/3028/absztrakt.pdf

Trentinné Benkő, É. (2023). Back to School: Building group dynamics in the EFL classroom after the pandemic. Danunius Noster, 11 (1), pp.115–125. https://doi.org/10.55072/DN.2023.1.11

Trentinné Benkő, É. (2023). Hallgatói nézetek és tanulási eredmények a kétnyelvi pedagógusképzésben 2010-től napjainkig az ELTE TÓK-on. In Márkus, É., Gombos, N., Szabó, L., & Svraka, B. (Eds.), A tanító-, óvó- és csecsemő- és kisgyermeknevelő képzés aktuális kérdései Magyarországon és a Kárpát-medencében: nemzetközi tudományos konferencia (pp.122-123). ELTE TÓK. https://www.tok.elte.hu/dstore/document/3028/absztrakt.pdf

Trentinné Benkő, É., & Kovács, M. (2021). A tanítási gyakorlat alternatív megközelítései: jelenléti, távolléti és hibrid megoldások a koronavírus-járvánv idején. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat9, 2, 256–285. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.256.285 

Hallgatókkal közös publikációk:

Schrotti, Á., & Poros, A. (2021). A küszöbön túl. Idegen nyelv tanítása tantermen kívüli színtereken. In: Hercz, M. (ed.) ELTE TÓK Mester és tanítvány 7. (pp 17–28). ISSN 2732-2327 (print); ISSN 2786-3093 (pdf). Budapest:Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kar. https://www.eltereader.hu/media/2021/11/Mestertanitvany_7_webre.pdf

Kruppa, É., Trentinné Benkő, É., & Márkus, É. (2023). A korai célnyelvi fejlesztés helyzete a magyar óvodákban: nemzetiségi és idegennyelvi programok és szolgáltatások. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 29–58. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.29.58
 


Nyelvészet

Baloghné Nagy, G. (2022): Aufgespaltene Topiks im deutsch-ungarischen Vergleich. In: Szilágyiné Kósa Anikó; Szatzker Szilvia (szerk.) Deutsch im interlingualen und interkulturellen Vergleich (pp. 45-70). Verlag Dr. Kovac.

Márkus, É. (2022). Der adnominale possessive Dativ im Dialekt von Deutschpilsen (ungarisch Nagybörzsöny). In: Linguistische Treffen in Wrocław, 21(1), 129–142.  https://doi.org/10.23817/lingtreff.21-8  http://linguistische-treffen.pl/issues/linguistische_treffen_21.pdf

Márkus, É. (2022). Die adnominale Possession im Dialekt von Deutschpilsen (Nagybörzsöny) – mit besonderem Augenmerk auf den possessiven Genitiv. In: Milka Car & Andrea Leskovec (Hgg.). ZAGREBER GERMANISTISCHE BEITRÄGE 31. (pp. 225–243). DOI: 10.17234/ZGB.31.13. https://zgbde.ffzg.unizg.hr/wp-content/uploads/2022/12/ZGB-31-Book-za-web.pdf

Márkus, É. (2022). Der adnominale possessive Dativ im Dialekt von Deutschpilsen (ungarisch Nagybörzsöny). Linguistische Treffen in Wrocław, 21(1), 129–142.

Márkus, É. (2023). Die Movierung im Dialekt von Deutschpilsen (ungarisch Nagybörzsöny). In: Mostýn, M., & Vaňková, L. (Eds.). Form und Funktion im linguistischen Kontext. Beiträge der linguistischen Sektion der Konferenz Form und Funktion (Ostrava 18.–20. Mai 2022) (pp. 93-110). Universität Ostrava.doi.org/10.15452/FuFLing2023.07 https://dokumenty.osu.cz/ff/epublikace/form-und-funktion23/FuF_ling_Markus.pdf

Márkus, É. (2023). Personal- und Sozialdeixis im Dialekt von Deutschpilsen. In: Haberland, D., Szczęk, J. (Eds.), Zeitschrift für Mitteleuropäische Germanistik (ZMG) 9 (pp. 131-147). Praesens Verlag, https://doi.org/10.23783/21923043.2023

Márkus, É., & Baloghné Nagy, G. (2024). Kettős tagadás a nagybörzsönyi német nyelvjárásban [Double negation in the German dialect of Deutschpilsen/Nagybörzsöny]. Magyar Nyelv, 120(1), 55-70. https://doi.org/10.18349/MagyarNyelv.2024.1.55

Márkus, É., & Klein, Á. (2023). A magyarországi német nyelvjárások jövője a nemzetiségi iskolákban. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 11(1), 182–196. https://doi.org/10.31074/gyntf.2023.1.182.196


Archívum - Korábbi kutatási eredmények, publikációik