Oktatás
Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék - Oktatás

Tantárgyleírások
Szak |
---|
Tanító szak |
Tanító szak, magyar nyelv és irodalom műveltségterület |
Óvodapedagógus szak |
Csecsemő- és kisgyermeknevelő szak |
A "Beszédművelés" kurzus különleges követelménye
A kurzus teljesítési követelménye minden magyar beszédhang helyes, tiszta ejtése. Ez a képzésben tanulók elemi érdeke, hiszen a tanítói pályán a helyes hangképzés alapkövetelmény. Ezért azoknak a hallgatóknak, akiknek a beszédében a pályaalkalmasságot ki nem záró, de az ejtési normától eltérő jelenség (pl. hangképzési rendellenesség) tapasztalható, az oktató a következő kiegészítő feltételeket szabhatja a kurzus teljesítéséhez (a kurzus minden hallgatóra érvényes követelményei mellett):
• a Tanító- és Óvóképző Kar által ingyenesen biztosított logopédiai ügyeleten való megjelenés, valamint
• az ügyeletes logopédus szakvéleménye alapján a logopédiai ügyelet terápiás céllal történő látogatása.
Abban az esetben, ha a hallgató a fenti követelményeknek nem tesz eleget, a logopédus szakvéleménye alapján az oktató a jegyadást megtagadhatja. Jegyszerzés így kizárólag a feltételek teljesítése után lehetséges.
Letölthető anyagok
Szakdolgozati témák (2019)
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Bereczkiné dr. Záluszki Anna |
A bábszínházi előadások szerepe az irodalmi nevelésben |
|
x |
|
|
Népi mondókák és kortárs szerzők mondókái a bölcsődében |
|
x |
x |
|
Magyar csecsemőszínházi előadások |
|
x |
x |
|
Gyerekkönyvek a 0-4 éves korosztály számára |
|
x |
x |
|
A mese szerepe a bölcsődei nevelésben |
|
|
x |
|
Az irodalmi élményszerzés első lehetőségei 0-4 éves korú gyermekeknél |
|
x |
x |
|
A magyarországi gyermekszínházi darabok a korai művészeti nevelésben |
|
x |
x |
|
Papírszínház a bölcsődében |
|
x |
x |
|
Gyerekversek a legkisebbeknek |
|
|
|
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Dr. Daróczi Gabriella |
3-6,7 éves korú gyerekek esztétikai érzékeinek, -készségeinek fejlesztése mesével, verssel |
x |
x |
|
|
Az anyanyelvi tudás fejlesztése mesével, verssel az alsó fokú oktatási intézményekben. |
x |
x |
|
|
A medialitásban rejlő különféle készség-képességfejlesztési lehetőségekről 3-10 éves korú gyermekek körében. |
x |
x |
|
|
A történetezésnek a 3-10 éves korú gyerekek személyiségalakulására gyakorolt hatásáról. |
x |
x |
|
|
A csecsemőkori nyelvi készség, képesség fejlesztésének játékos lehetőségei (mondókák, ölbéli játékok, képolvasás) |
|
|
x |
|
A kognitív és motoros képességek fejlesztése mondóka – és verses formájú szövegekkel |
x |
x |
x |
|
Az illusztráció szerepe a kisgyermekkori befogadásban |
x |
x |
x |
|
Az interaktív könyv a kisgyermekkori befogadásban |
x |
x |
|
|
Komplex esztétikai érzékfejlesztés lehetőségei az óvodai nevelésben |
|
x |
|
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Gaál-Horváth Krisztina |
Mondatátszövődés a mai magyar nyelvben |
x |
|
|
|
A helyesírás és a chatelés összefüggése |
x |
|
|
|
Az olvasási szokások és a helyesírás kapcsolata |
x |
|
|
|
Névadási szokások a mesékben |
x |
|
|
|
Gyermekek nyelvi kategorizációja |
x |
|
|
|
A szleng formái |
x |
|
|
|
Szófaji kérdések a spontán beszédben |
x |
|
|
|
Félrehallások – félreolvasások |
x |
|
|
|
Az állat-ember kommunikáció vizsgálata |
x |
|
|
|
A hallgató által szabadon választott téma a nyelvészet témaköréből |
x |
|
|
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Gajdóné dr. Gődény Andrea |
A kortárs irodalom szerepe az olvasóvá nevelésben / ~ megalapozásában |
x |
x |
x |
|
A literációs képességek alapozása kora- és kisgyermekkorban / ~fejlesztése kisiskoláskorban |
x |
x |
x |
|
A regényolvasás tanítása, házi olvasmányok feldolgozása |
x |
|
|
|
Játék- és élményszükségletek, -lehetőségek a magyar nyelv és irodalom tanításában |
x |
|
|
|
Gyerekkönyvtárak, -könyvesboltok és -kiadók (Anno Mesebolt, Pagony-boltok, Csimota, Cerkabella, Móra stb.) az olvasóvá nevelésért/olvasásnépszerűsítő programok |
x |
x |
x |
|
Gyermek- és ifjúsági irodalmi alkotások különböző szempontú elemzése, értelmezése |
x |
x |
x |
|
Gyermekirodalom az iskola/óvodai nevelésben/bölcsődei nevelésben |
x |
x |
x |
|
Kortárs irodalmi művek elemzése/értelmezése/közvetítése |
x |
x |
|
|
Kortárs irodalom az óvodában/kisiskolásoknak |
x |
x |
|
|
Modern szövegfeldolgozási eljárások hasznosítása a magyar nyelv és irodalom tanításában |
x |
|
|
|
Tankönyv- és taneszközelemzés választott szempont(ok) alapján |
x |
|
|
|
Színház és olvasás |
x |
|
|
|
Small Size, Big Citizen – a csecsemőszínházi mozgalom |
|
x |
x |
|
Literációs problémák és megoldási lehetőségek a 21. században |
x |
x |
x |
|
Kreatív írás az iskolában |
x |
|
|
|
Olvasó- és élményközpontú irodalmi nevelés |
x |
|
|
|
Házi olvasmányok nyelvi szempontú elemzése a szövegek olvashatóságának kontextusában |
X |
|
|
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Dr. Gönczöl Andrea
|
Kortárs gyermekirodalmi művek feldolgozása drámapedagógiai módszerekkel |
|
x |
|
|
Nyelvi hátrányok leküzdése az óvodában |
|
x |
|
|
Beszéd- és viselkedéskultúrát fejlesztő drámajátékok az óvodában |
|
x |
|
|
Szöveg és kép kapcsolata. Mesék animációs feldolgozásának elemzése |
|
x |
x |
|
Nonszensz a gyermekirodalomban |
|
x |
x |
|
Tolerancia-mesék az óvodában |
|
|
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Dr. Hoványi Márton |
Hajnóczy Péter írásművészete |
x |
|
|
|
Kosztolányi Dezső prózapoétikája |
x |
|
|
|
Ady Endre köteteinek értelmezése |
x |
|
|
|
Formalizmus, strukturalizmus és diszkurzív poétika |
x |
|
|
|
Posztstrukturalista irodalomelméleti iskolák egymásra hatása |
x |
|
|
|
Irodalomtörténeti periodizáció a modernségen belül |
x |
|
|
|
Intertextualitás elméletek |
x |
|
|
|
Irodalom és festészet kapcsolata |
x |
|
|
|
Weöres Sándor Psyché című művének értelmezése Beszédelemzésen alapuló retorikai vizsgálatok |
x |
|
|
|
Összehasonlító vizsgálat az antik világirodalom és korunk magyar irodalma között |
x |
|
|
|
1975 utáni magyar irodalom |
x |
x |
x |
|
Művészet és teológia határterületei |
x |
|
|
|
József Attila költészete |
x |
x |
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Koósné Sinkó Judit
|
A drámajáték szerepe az olvasás és írás zavarainak megelőzésében |
x |
|
|
|
Gyermekfolyóiratok, újságok felhasználása az alsó tagozaton |
x |
|
|
|
Könyv-és könyvtárhasználat tanítása az alsó tagozaton |
x |
|
|
|
A versfeldolgozás újszerű megközelítése az alsó tagozaton |
x |
|
|
|
A hallgató által szabadon választott téma |
x |
|
|
|
Drámapedagógia alkalmazása a nyelvtan tanításában |
x |
|
|
|
Drámapedagógia alkalmazása a fogalmazás tanításában |
x |
|
|
|
A balkezesek írás- és olvasásnehézségei |
x |
|
|
|
A könyvtár szerepe a kisiskolások olvasóvá nevelésének folyamatában |
x |
|
|
|
A drámapedagógia hatása csecsemő- és kisgyermekkorban. |
x |
x |
x |
|
A figyelemfejlesztés lehetőségei az óvodában/iskolában a drámapedagógia módszereivel. |
x |
x |
|
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Dr. Lózsi Tamás |
Mesék/gyerekversek/meseregények retorikai elemzése |
x |
x |
x |
|
(Gyermek)irodalmi művek bármilyen nyelvi/nyelvészeti szempontú elemzése |
x |
x |
x |
|
Multimediális szövegek olvasása |
x |
x |
|
|
A retorika szerepe a szövegértő olvasás tanításában |
x |
|
|
|
A retorika szerepe a fogalmazás tanításában |
x |
|
|
|
Nem irodalmi szövegtípusok az iskolában, óvodában, bölcsödében |
x |
x |
x |
|
Az érvelés tanítása az alsó tagozaton |
x |
|
|
|
A történelmi olvasmányok problematikája. |
x |
|
|
|
A kreatív írás az iskolai gyakorlatban |
x |
|
|
|
Tankönyvek, taneszközök elemzése bármely nyelvi vagy (tantárgy)pedagógiai szempontból |
x |
|
|
|
A hallgató által szabadon választott téma az anyanyelvi nevelés témakörében |
x |
x |
x |
|
A hallgató által szabadon választott téma bármely magyar nyelvészeti témakörben |
x |
x |
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Dr. Merényi Hajnalka |
Meseregények és hatásuk titka |
x |
x |
x |
|
Ifjúsági regények és olvasóik |
x |
x |
x |
|
Kaffka Margit gyermek-témájú írásai |
x |
x |
x |
|
A hallgató által szabadon választott téma a gyermekirodalom köréből |
x |
x |
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Dr. Pölcz Ádám
|
Az igényes nyelvhasználat hagyománya és korunkbeli szerepe |
x |
x |
x |
|
Nyelvi ismeretterjesztés az iskolában |
x |
|
|
|
A nyelvtanoktatás alternatívái |
x |
x |
|
|
Retorika és beszédművelés: kéz a kézben? |
x |
x |
x |
|
Az emberközpontú és stílusközpontú nyelvművelés mai lehetőségei |
x |
x |
x |
|
Mindennapi életünk jelei – Hogyan értjük meg a körülöttünk lévő világot? |
x |
x |
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Dr. Tóth M. Zsombor |
A hallgató által szabadon választott téma az anyanyelvi nevelés témakörében |
x |
x |
x |
|
A hallgató által szabadon választott téma a beszédművelés témakörében |
x |
x |
x |
|
A hallgató által szabadon választott téma a nyelvművelés témakörében |
x |
x |
x |
|
Kodály Zoltán és az anyanyelvi nevelés |
x |
x |
x |
|
A zene szerepe az anyanyelvi nevelésben |
x |
x |
x |
|
A kortárs irodalom megjelenése és szerepe a nevelésben |
x |
x |
x |
|
Valóságábrázolás kortárs magyar írók (pl. Dragomán, Hartay, Krusovszky stb.) epikájában |
x |
x |
x |
|
A retorika és az igényes nyelvhasználat hagyománya korunk anyanyelvi nevelésében |
x |
x |
x |
|
A mese, a mítosz szerepe a kortárs irodalomban |
x |
x |
x |
|
A sajátos nevelési igényű gyerekek differenciált fejlesztésének lehetőségei, gyakorlata |
|
x |
x |
|
Beszéd- és viselkedéskultúrát fejlesztő drámajátékok az óvodában |
|
x |
|
Szakdolgozati témák (2020)
Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék
Szakdolgozati témák (2020)
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Bereczkiné dr. Záluszki Anna |
A bábszínházi előadások szerepe az irodalmi nevelésben |
|
x |
|
|
Népi mondókák és kortárs szerzők mondókái a bölcsődében |
|
x |
x |
|
Magyar csecsemőszínházi előadások |
|
x |
x |
|
Gyerekkönyvek a 0-4 éves korosztály számára |
|
x |
x |
|
A mese szerepe a bölcsődei nevelésben |
|
|
x |
|
Az irodalmi élményszerzés első lehetőségei 0-4 éves korú gyermekeknél |
|
x |
x |
|
A magyarországi gyermekszínházi darabok a korai művészeti nevelésben |
|
x |
x |
|
Papírszínház a bölcsődében |
|
x |
x |
|
Gyerekversek a legkisebbeknek |
|
x |
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
dr. Gajdóné dr. Gődény Andrea |
A kortárs irodalom szerepe az olvasóvá nevelésben / ~ megalapozásában |
x |
x |
x |
|
A literációs képességek alapozása kora- és kisgyermekkorban / ~fejlesztése kisiskoláskorban |
x |
x |
x |
|
A regényolvasás tanítása, házi olvasmányok feldolgozása |
x |
|
|
|
Játék- és élményszükségletek, -lehetőségek a magyar nyelv és irodalom tanításában |
x |
|
|
|
Gyerekkönyvtárak, -könyvesboltok és -kiadók (Anno Mesebolt, Pagony-boltok, Csimota, Cerkabella, Móra stb.) az olvasóvá nevelésért/olvasásnépszerűsítő programok |
x |
x |
x |
|
Gyermek- és ifjúsági irodalmi alkotások különböző szempontú elemzése, értelmezése |
x |
x |
x |
|
Gyermekirodalom az iskola/óvodai nevelésben/bölcsődei nevelésben |
x |
x |
x |
|
Kortárs irodalmi művek elemzése/értelmezése / közvetítése |
x |
x |
|
|
Kortárs irodalom az óvodában/kisiskolásoknak |
x |
x |
|
|
Modern szövegfeldolgozási eljárások hasznosítása a magyar nyelv és irodalom tanításában |
x |
|
|
|
Tankönyv- és taneszközelemzés választott szempont(ok) alapján |
x |
|
|
|
Színház és olvasás |
x |
|
|
|
Small Size, Big Citizen – a csecsemőszínházi mozgalom |
|
x |
x |
|
Literációs problémák és megoldási lehetőségek a 21. században |
x |
x |
x |
|
Kreatív írás az iskolában |
x |
|
|
|
OLvasó- és élményközpontú irodalmi nevelés |
x |
|
|
|
Papírszínház az iskolában/óvodában/kisgyermeknevelésben
|
x |
x |
x |
|
Házi olvasmányok nyelvi szempontú elemzése a szövegek olvashatóságának kontextusában |
x |
|
|
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
dr. Daróczi Gabriella |
3-6,7 éves korú gyerekek esztétikai érzékeinek, -készségeinek fejlesztése mesével, verssel |
x |
x |
|
|
Az anyanyelvi tudás fejlesztése mesével, verssel az alsó fokú oktatási intézményekben. |
x |
x |
|
|
A medialitásban rejlő különféle készség-képességfejlesztési lehetőségekről 3-10 éves korú gyermekek körében. |
x |
x |
|
|
A történetezésnek a 3-10 éves korú gyerekek személyiségalakulására gyakorolt hatásáról. |
x |
x |
|
|
A csecsemőkori nyelvi készség, képesség fejlesztésének játékos lehetőségei (mondókák, ölbéli játékok, képolvasás) |
|
|
x |
|
A kognitív és motoros képességek fejlesztése mondóka – és verses formájú szövegekkel |
x |
x |
x |
|
Az illusztráció szerepe a kisgyermekkori befogadásban |
x |
x |
x |
|
Az interaktív könyv a kisgyermekkori befogadásban |
x |
x |
|
|
Komplex esztétikai érzékfejlesztés lehetőségei az óvodai nevelésben |
|
x |
|
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
Koósné Sinkó Judit
|
A drámajáték szerepe az olvasás és írás zavarainak megelőzésében |
x |
|
|
|
Gyermekfolyóiratok, újságok felhasználása az alsó tagozaton |
x |
|
|
|
Könyv-és könyvtárhasználat tanítása az alsó tagozaton |
x |
|
|
|
A versfeldolgozás újszerű megközelítése az alsó tagozaton |
x |
|
|
|
A hallgató által szabadon választott téma |
x |
|
|
|
Drámapedagógia alkalmazása a nyelvtan tanításában |
x |
|
|
|
Drámapedagógia alkalmazása a fogalmazás tanításában |
x |
|
|
|
A balkezesek írás- és olvasásnehézségei |
x |
|
|
|
A könyvtár szerepe a kisiskolások olvasóvá nevelésének folyamatában |
x |
|
|
|
A drámapedagógia hatása csecsemő- és kisgyermekkorban. |
x |
x |
x |
|
A figyelemfejlesztés lehetőségei az óvodában/iskolában a drámapedagógia módszereivel. |
x |
x |
|
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
dr. Gönczöl Andrea
|
Olvasóvá nevelés kisiskoláskorban a drámapedagógia módszereivel |
x |
|
|
|
A mese személyiségfejlesztő hatása |
x |
|
|
|
A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése óvodáskorban |
|
x |
|
|
A nyelvi kommunikáció fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel |
|
x |
|
|
Az olvasás és írás előkészítése óvodáskorban drámapedagógiai módszerekkel |
|
x |
|
|
A mese személyiség fejlesztő hatása. A digitális kultúra és az irodalmi nevelés kölcsönhatása |
|
x |
|
|
A szövegértés fejlesztése élménypedagógiai módszerekkel |
|
x |
|
|
A kortárs gyermekirodalmi művek szerepe az óvodai irodalmi nevelésben |
|
x |
|
|
A beszédeszlelés és beszédmegértés fejlesztése kisgyermekkorban |
|
|
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
dr. Merényi Hajnalka |
Meseregények és hatásuk titka |
x |
x |
x |
|
Ifjúsági regények és olvasóik |
x |
x |
x |
|
Kaffka Margit gyermek-témájú írásai |
x |
x |
x |
|
A hallgató által szabadon választott téma a gyermekirodalom köréből |
x |
x |
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
dr. Hoványi Márton |
Hajnóczy Péter írásművészete |
x |
x |
|
|
Kosztolányi Dezső prózapoétikája |
x |
x |
|
|
Ady Endre köteteinek értelmezése |
x |
x |
|
|
Formalizmus, strukturalizmus és diszkurzív poétika |
x |
|
|
|
Posztstrukturalista irodalomelméleti iskolák egymásra hatása |
x |
|
|
|
Irodalomtörténeti periodizáció a modernségen belül |
x |
|
|
|
Intertextualitás elméletek |
x |
|
|
|
Irodalom és festészet kapcsolata vizsgálatok |
x |
x |
|
|
Weöres Sándor Psyché című művének értelmezése |
x |
x |
|
|
Beszédek retorikai elemzése |
|
x |
|
|
Összehasonlító vizsgálat az antik világirodalom és korunk magyar irodalma között |
x |
x |
|
|
1975 utáni magyar irodalom |
x |
x |
|
|
Művészet és teológia határterületei |
x |
x |
|
|
József Attila költészete |
x |
x |
|
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
dr. Pölcz Ádám
|
Az igényes nyelvhasználat hagyománya és korunkbeli szerepe |
x |
x |
x |
|
Nyelvi ismeretterjesztés az iskolában |
x |
|
|
|
A nyelvtanoktatás alternatívái |
x |
x |
|
|
Retorika és beszédművelés: kéz a kézben? |
x |
x |
x |
|
Az emberközpontú és stílusközpontú nyelvművelés mai lehetőségei |
x |
x |
x |
|
Mindennapi életünk jelei – Hogyan értjük meg a körülöttünk lévő világot? |
x |
x |
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
dr. Lózsi Tamás |
Mesék/gyerekversek/meseregények retorikai elemzése |
x |
x |
x |
|
(Gyermek)irodalmi művek bármilyen nyelvi/nyelvészeti szempontú elemzése |
x |
x |
x |
|
Multimediális szövegek olvasása |
x |
x |
|
|
A retorika szerepe a szövegértő olvasás tanításában |
x |
|
|
|
A retorika szerepe a fogalmazás tanításában |
x |
|
|
|
Nem irodalmi szövegtípusok az iskolában, óvodában, bölcsödében |
x |
x |
x |
|
Az érvelés tanítása az alsó tagozaton |
x |
|
|
|
A történelmi olvasmányok problematikája. |
x |
|
|
|
A kreatív írás az iskolai gyakorlatban |
x |
|
|
|
Tankönyvek, taneszközök elemzése bármely nyelvi vagy (tantárgy)pedagógiai szempontból |
x |
|
|
|
A hallgató által szabadon választott téma az anyanyelvi nevelés témakörében |
x |
x |
x |
|
A hallgató által szabadon választott téma bármely magyar nyelvészeti témakörben |
x |
x |
x |
Témavezető |
Téma |
Tanító |
Óvó |
Csecsemő |
KIDE |
dr. Tóth M. Zsombor |
A hallgató által szabadon választott téma az anyanyelvi nevelés témakörében |
x |
x |
x |
|
|
A hallgató által szabadon választott téma a beszédművelés témakörében |
x |
x |
x |
|
|
A hallgató által szabadon választott téma a nyelvművelés témakörében |
x |
x |
x |
|
|
Kodály Zoltán és az anyanyelvi nevelés |
x |
x |
x |
|
|
A zene szerepe az anyanyelvi nevelésben |
x |
x |
x |
|
|
A kortárs irodalom megjelenése és szerepe a nevelésben |
x |
x |
x |
|
|
Valóságábrázolás kortárs magyar írók (pl. Dragomán, Hartay, Krusovszky stb.) epikájában |
x |
x |
x |
|
|
A retorika és az igényes nyelvhasználat hagyománya korunk anyanyelvi nevelésében |
x |
x |
x |
|
|
A mese, a mítosz szerepe a kortárs irodalomban |
x |
x |
x |
|
|
A sajátos nevelési igényű gyerekek differenciált fejlesztésének lehetőségei, gyakorlata |
|
x |
x |
|
|
Beszéd- és viselkedéskultúrát fejlesztő drámajátékok az óvodában |
|
x |
|
|
Representation of reality in the contemporary American literature |
x | x | x | ||
Stephen King, a contemporary storyteller for adults |
x | x | |||
Representation and presentation of contemporary socio-topics (especially the motifs of "taboo" tales) in fairy tales |
x | x | |||
The role of music in language development | x | x | x | x | |
Language development at an early age (learning mechanisms and outcomes from birth to five years) | x | x | x | ||
Optional topic on language and/or speech cultivation | x | x | x | x |