Természetes Instrukciós Módszerek

 

Minden kérdésre pontosan egy helyes válasz adható. Kérem, jelölje a megoldást!

1. modul - Természetes Instrukciós Módszerek

1. Kérdés

Az alábbiak közül melyek azok az alapvető magatartásformák, amelyeket elvárunk egy olyan pedagógustól, aki a Természetes Instrukciós Módszereket alkalmazza az osztályában/csoportjában?

I. Tudatában lenni azoknak a tevékenységeknek, amelyeket a tanulók szeretnek és amelyekkel nehézségeik vannak.

II. Ugyanazzal a környezettel, ugyanazzal a személlyel és ugyanazokkal a tárgyakkal dolgozni a tanulók készségeinek általánosítása érdekében.

III. A gyermekek készségeinek támogatása a fejlődési szintjüknek megfelelően.

IV. A gyermekek kedvenc tevékenységeinek felhasználása a számukra nehézséget jelentő készségek támogatására.

V. A gyermekek megfelelő viselkedésének megerősítése ételek felhasználásával.

2. Kérdés

Kérem, válassza ki a megfelelő viselkedési példát, amely segíthet Jale pedagógusnak, hogy tovább tartsa a gyermeket tevékenységben vagy játékban?

3. Kérdés

Selim és barátai a vizuális tevékenység során festenek. Selim és barátai viszonylag szórakoztatónak találják a festést, és Selim segítség nélkül is kivitelezni tudja ezt a tevékenységet. Selimnek azonban gyakran gondot okoz ez tevékenység elkezdése. Míg a barátai elkezdik a festési tevékenységet, Selim még nem kezdte el a azt. Az alábbiak közül melyeket kell követnie a pedagógusnak, aki fel szeretné hívni tanítványai figyelmét gesztusok vagy mimikai promptok használatával, hogy Selim elkezdje a festési tevékenységet?

4. Kérdés

Ege egy 4 éves gyermek. Amikor Ege reggelne megérkezik az óvodába, azonnal az építősarokba megy, és általában egyedül szeret játszani. Ege szívesen rakosgatja és dönti le a kockákat, és ugyanazt a játékot játssza újra és újra. Az alábbiak közül melyik az a lehetőség, amellyel a pedagógus kibővítheti Ege játékát?

5. Kérdés

Az alábbiak közül melyik a megfelelő viselkedés egy olyan pedagógus részéről, aki a kívánt szinten teljesítményorientált?

6. Kérdés

Amikor a pedagógus arra kéri Aslıt, hogy adja oda neki a piros labdát, az alábbiak közül melyiket kövesse, ha gesztusokat és mimikai promptot szeretne használni, amikor Aslı a sárga labdát adja oda a neki?

7. Kérdés

Ahmet egy olyan gyermek, akinek nincs verbális  kifejezőkészsége, csak gesztusokkal és arckifejezésekkel tudja kifejezni magát. Az énekes tevékenység során a tanár észrevette, hogy Ahmet a két kezével integet. A gyerekek ugyanezt szokták csinálni, amikor a "piros hal" című dalt éneklik foglalkozásokon. Az alábbiak közül melyik a legmegfelelőbb viselkedés, amelyet a pedagógustól elvárunk a pedagógus-gyermek interakció tekintetében?

8. Kérdés

A "Folyamat, amelynek során egyik napirendi pontból a másikba, vagy egyik tevékenységből a másikba lépünk" kifejezés az alábbiak közül melyik a definíciója?

9. Kérdés

Az alábbiak közül melyik nem tartozik a Természetes Instrukciós Módszerek 3 kérdése közé?

10. Kérdés

Az alábbiak közül melyik nem tartozik az oktatási-nevelési célok jellemzői közé?

2. Modul - A speciális szükségletű kisgyermekek meghatározása és jellemzői

11. Kérdés

Az alábbiak közül melyik lehet a látásromlás lehetséges tünete?

12. Kérdés

I. A társadalmi kohézióra gyakorolt negatív hatás.

II. A további hiányosságokat halláskárosodás kíséri.

III. A hallássérült egyének 50%-a kognitív zavarokkal küzd.

IV. Az agy hallórészének súlyos károsodása a hallássérült egyének 80%-ánál áll fent.

A fenti állítások közül melyek azok a problémák, amelyek hallássérült egyéneknél előfordulhatnak?

13. Kérdés

Az alábbiak közül melyiket kell elvégeznie egy olyan tanárnak, akinek agyi bénulásos tanulója van az osztályában?

14. Kérdés

Az alábbi állítások közül melyek tartoznak az értelmi fogyatékos személyek jellemzői közé?

I. Az absztrakt gondolkodási készségek fejlettebbek, mint a konkrét gondolkodási készségek.

II. Inkább játszanak és idős emberekkel töltik az időt.

III. Nehezen tudják betartani az osztálytermi szabályokat.

IV. Nehezen értik meg a társadalmi felszólításokat.

15. Kérdés

Az alábbiak közül melyik okozza az agyi bénulást?

16. Kérdés

Az alábbiak közül melyik fogyatékosság típusa az „agy motoros területeinek károsodásából” eredő mozgás- és testtartászavar?

17. Kérdés

Ali egy 6 éves, enyhén értelmi fogyatékos fiú. Alit alkalmatlansága miatt az állam rehabilitációs intézményekbe irányítja, és ingyenes oktatásban részesül. Az alábbi támogatástípusok közül melyik magyarázhatja Ali támogatását?

18. Kérdés

Az Ömer tanár egy befogadó tanár, akinek enyhe értelmi fogyatékos tanulói vannak az osztályában. Ömer tanár a fogalmi készségeket szeretné gyakorolni tanítványával. Az alábbi készségek közül melyiket kell Ömer tanárnak gyakorolnia ahhoz, hogy tanítványával együtt dolgozhasson a fogalmi készségeken?

19. Kérdés

Ahmet tanár egy sor viselkedést figyel meg Ali nevű tanítványán, például nem tudja a végsőkig követni az utasításokat, a részletekre koncentrál, és nem tud rendet teremteni és fenntartani. Amikor Ahmet tanár megvizsgálta Ali aktáját, látta, hogy nem diagnosztizáltak fogyatékosságot. Az alábbiak közül melyik az a fő helyzet, amelyet Ahmet tanárnak gyanakodnia kell tanítványa, Ali viselkedésére nézve?

20. Kérdés

Kübra tanárnak van egy tanítványa, akinek nehézségei vannak az utasítások követésében, az elvont fogalmak és közmondások, idiómák megértésében, az utalások és főbb gondolatok, valamint a több jelentésű szavak megtalálásában. Eszerint az alábbiak közül melyik fogyatékosság típusba tartozik Kübra tanár növendéke?

3. modul - Reszponzív felnőtt reakciók

21. Kérdés

Az alábbiak közül melyik az a viselkedés, amely azt mutatja, hogy a pedagógus érzékeny és válaszkész a gyermek nyelvi készségeinek tekintetében?

22. Kérdés

Az alábbiak közül melyik az elvárt megközelítés a reszponzív felnőtt-gyermek interakcióban?

23. Kérdés

Ali egy olyan gyermek, akinek korlátozottak a szociális interakciós és kommunikációs készségei. A pedagógusa megfigyelte, hogy Ali a a szabadjáték idejében az építősarok felé nézett, de nem vett részt a játékban. Az alábbiak közül melyik az a viselkedés, amelyet a pedagógusnak követnie kellene a felnőtt-gyermek közötti minőségi interakció tekintetében?

24. Kérdés

Az alábbiak közül melyik jellemzi azt, hogy a pedagógus képtelen pozitív érzéseket tükrözni a gyermekek felé, hogy általában hideg és félénk a gyerekekkel szemben, nem használ szavakat, hogy kifejezze szeretetét, nem simogatja meg a fejüket, és nem használ lágy hangnemet?

25. Kérdés

Bengü egy olyan gyermek, aki korlátozottan képes váltani az interakcióban. Megfigyelései során Bengü pedagógusa észrevette, hogy Bengü szívesen játszik a kockákkal. Ezt követően kockákat hozott a csoportba Bengü számára, és a kockákból tornyokat építettek Bengüvel, úgy, hogy váltogatva tettek. Amikor Bengü másnap bejött az óvodába, megkérdezte pedagógust: "Építünk tornyot?". Az alábbi reszponzív felnőtt-gyermek interakciós viselkedésmódok közül melyiket részesítette előnyben a tanár ebben az esettanulmányban?

26. Kérdés

Arzu néni kellemes, váratlan, vicces meglepetéseket okoz játék vagy interakció közben, gyakran mutatja elégedettségét a gyermekek felé, és élénk interakciós környezetet teremt. Arzu néni inkább játszik a gyerekekkel szórakoztató módon, minthogy a gyermekeket nézze, ahogy játszanak. Válassza ki azt a lehetőséget, amelyik leírja az Arzu ezen viselkedésformáit?

27. Kérdés

Eda óvodapedagógus. Eda egész nap foglalkozik a gyerekekkel, élénk interakciót folytat, váratlanul viccelődik és részt vesz a gyerekek játékaiban. Ez megfelelő nyelvi inputtal látja el a gyermekeket, azáltal, hogy követi az érdeklődésüket és az ő irányításukat egész nap. Az alábbi lehetőségek közül melyik írja le a legjobban Eda óvodapedagógus viselkedését?

28. Kérdés

Az alábbiak közül melyik az a megfelelő viselkedés, amelyre a pedagógus odafigyel, ha a "hatékony" szeretne lenni, és melyik, a reszponzív felnőtt-gyermek viselkedés?

29. Kérdés

Esin néni megfigyelte, hogy tanítványa, Ayşe nem szívesen vesz részt festés tevékenységekben, de aktív játékokat szívesen játszik. Ezután Esin néni egy olyan tevékenységet tervezett, ahol a gyerekek táncolva festhetnek, ezért úgy gondolta, hogy Ayşe is részt vehet a festésben. A példaként bemutatott szituáció alapján az alábbi lehetőségek közül melyik mondható el Esin nénire?

I. Esin tanárnő a Találékonyság stratégiáját alkalmazza.

II. Az Inspiráló pedagógus, gyors tempót diktál.

III. Esin olyan pedagógus, aki követi a gyermekek érdeklődését.

IV. Az Esin néni  erősen teljesítményorientált.

30. Kérdés

Az alábbi lehetőségek közül melyik az egyik olyan viselkedés, amely a pedagógus kifejezőkészségétt mutatja, hogy a gyermekkel folytatott interakciója során?

4. modul. Természetes Instrukciós Módszerek (TIM) stratégiák és technikák

31. Kérdés

Fatma néni csoportjában vannak olyan gyerekek, akiknek meg kell tanulniuk hosszú mondatokat alkotni. Hogy támogassa ezeknek a gyerekeknek a szókincsbeli fejlődését, Fatma néni azt mondta: "Most itt van a papír, van kétféle festékem. Az egyik piros, a másik kék. A piros ceruzám hosszabb. Halat rajzolok. Pirosra fogom festeni." verbalizálta. Az alábbiak közül melyik az a stratégia, amelyet Fatma néni alkalmazott?

32. Kérdés

Sevgi ki tudja mondani az olyan szavakat, mint "autó", "teherautó", "gyerek", "víz", de csak tőszavakban kommunikál. A pedagógusa úgy döntött, hogy Sevgi meglévő szókincsét a "szavak hozzáadásával történő kibővítés" stratégiájával növeli. Az alábbiak közül melyik a legmegfelelőbb lépés a választott út alapján?

33. Kérdés

Míg a ....................... stratégia hatékonyabb azoknál a gyermekeknél, akik a nyelvi készségek elsajátítása folyamatban van, addig a .................. stratégiát azoknál a gyermekeknél alkalmazzuk, akik már elsajátították a releváns nyelvi készségeket, de ezek a készségek nem következetesek, vagy még nem tudják teljes mértékben használni őket.
Az alábbi stratégiák közül melyik tölti ki helyesen a fenti üres helyeket?

34. Kérdés

Ayşe egy olyan gyermek, aki nem tud helyesen kimondani kifejezéseket,  hanem azt monja például, hogy "bi truck" a “big truck” (nagy teherautó) és "caa" a “car” (autó) helyett. A pedagógus úgy döntött, hogy Ayşe szókincsét olyan kifejezésekkel bővíti, mint a "big truck", amikor ő "bi truck" -ot mondott, és az "car", amikor ő "caa"-t mondott. Az alábbiak közül melyik a neve ennek a választott stratégiának?

35. Kérdés

Ada egy olyan gyermek, aki elsajátította a nyelvi készségeket, de még nem tudja azokat önállóan használni. A könyvolvasási tevékenység során a pedagógus és Ada egy könyvet olvasnak. A kislány egy képre mutat a könyvben. A pedagógus megkérezi: "Mi az?" , és vár öt másodpercet. A kislány azt mondja, hogy "ló". Ada válaszára a pedagógus azt mondja: "a ló fut".
Az alábbiak közül melyik az a stratégia, amelyet a pedagógus a fenti példában alkalmazott?

36. Kérdés

I. A gyermek nem válaszol.
II. A pedagógus figyelmesen megfigyeli a gyermeket, és megvárja, hogy a gyermek szóban kifejezze, mit szeretne (Első szünet, 3-5 másodperc).
III. A gyermek helyesen válaszol a pedagógus kérésére: "Játszani akarok a babával".
IV. A pedagógus megvárja, hogy a gyermek szóban kifejezze kérését (Második szünet, 3-5 másodperc).
V. Ha a gyermek a második várakozás után sem válaszol, a pedagógus segít a "mit szeretnél?" kérdéssel.
VI. A pedagógus modellé válik a gyermek számára azáltal, hogy kibővíti a mondatot: "Játszani akarok a babával az asztalon".

Ez utóbbi egy minta párbeszéd az Időkésleltetési eljáráshoz.

Az alábbi lehetőségek közül melyikben vannak helyes sorrendben megadva ennek a tanítási módszernek a lépései?

37. Kérdés

Az alábbi lehetőségek közül melyik írja le legjobban a prompt bemutatásának célját?

38. Kérdés

"Ayçának nehézségei vannak a finommotoros készségei terén. A pedagógusa Ayça finommotoros készségeinek fejlesztése érdekében gyurmával történő mintázást tervezett, amelyet Ayça nagyon kedvel. Azon a ponton, amikor a pedagógus megfigyelte, hogy Ayçának nehézségei vannak a forma megalkotásában, segített Ayçának, hogy a csuklóját enyhén megfogva formákat készítsen a gyurmából." A pedagógus által nyújtott ilyen jellegű segítség melyik típusú segítségre példa?

39. Kérdés

Az alábbiak közül melyik példa az implicit verbális promptra?

40. Kérdés

A pedagógus Emrével a kézmosási készségek fejlesztésén dolgozik. Ehhez kötődően Emre elfelejti elzárni a csapot kézmosás közben. A pedagógus a csap elzárásának lépésére tanítja, miközben a kézmosás során a pedagógus azt mondja Emrének, hogy "elzárjuk a csapot" és "elzárja a csapot". Milyen típusú célzást vagy utalást használnak ebben a példában?

5. modul - Környezeti változtatások

41. Kérdés

Leventnek meg kell tanulnia "kimondani a tárgyak nevét". Amikor Levent a pedagógussal van, kijelenti, hogy almaszószt szeretne. Az almaszószos üveg Levent számára elérhetetlen. A pedagógus "alma....." szóval ad egy támpontot Leventnek, mire Levent kimondja, hogy mit akar, vagyis "almaszószt". A pedagógus egy kis adag "almaszószt "ad Leventnek, és vár. Megkéri Leventet, hogy kifejezze, hogy még több almaszószt szeretne. Levent kérésének eredményeképpen a pedagógus természetesen megerősíti a gyermeket.

I. Meglepő/Váratlan helyzetek teremtése

II. Elérhetetlenné tétel

III. Hozzáférés korlátozása/darabonkénti adagolás

A fent felsorolt környezeti elrendezések közül melyeket alkalmazták a leírt esettanulmányban?

42. Kérdés

Osman egy olyan gyermek, akinek fejletlen a finommotoros és a nyelvi képessége. A vizuális tevékenység során a tanár egy átlátszó cipzáras dobozban adja Osmannak a zsírkrétákat, a gyöngyök felfűzése közben egyenként adja neki a gyöngyöket, és néha gyöngyök helyett tárgyakat, például ceruzát és radírt ad neki a gyöngyök helyett fűzés közben. Az alábbi környezeti elrendezések közül melyiket használta a tanár a fenti példában?

43. Kérdés

Az alábbiak közül melyik a környezetszervezési stratégia az, amikor bizonyos tevékyenység végzéséhez szükséges anyagokat nem biztosítunk?

44. Kérdés

Tufan bácsi csoportjába jár egy enyhe autizmus spektrumzavaros gyermek. Tufan bácsi a " Hozzáférés korlátozása " stratégiával, a Természetes Instrukciós Módszerek egyik környezetrendezési stratégiájával szeretné fejleszteni a gyermek kommunikációs készségét. Az alábbiak közül melyiket kell követnie a Tufan bácsinak a " Hozzáférés korlátozása " stratégia alkalmazásakor?

45. Kérdés

Hakan bácsi azon dolgozik, hogy a csoportjába járó enyhe értelmi fogyatékos gyermek kommunikációs készségeit fejlessze. Az egyik ilyen tevékenység a Befejezetlenül hagyás stratégiája. Az alábbi lehetőségek közül melyik példázza a Befejezetlenül hagyás stratégiáját?

46. Kérdés

Nilgün néni célja, hogy megtanítsa Ahmetnek a kanál szót. Ehhez azt tervezi, hogy az étkezési idő alatt a "Meglepő/váratlan helyzetek teremtése" technikát alkalmazza Ahmet számára. Az alábbiak közül melyiket kellene követnie Nilgün néninek ehhez a technikához?

47. Kérdés

Kemal egy hétéves, enyhe értelmi fogyatékos fiú, aki inkluzív nevelésben részesül. Kemal nem kér a barátaitól vagy a pedagógustól, és nem kommunikál, kivéve, ha szüksége van rá. Annak érdekében, hogy támogassa Kemal interakcióját barátaival vagy ővele, a pedagógus elvárja tőle, hogy kérje a tollat és az autót, úgy, hogy az írásos előkészítéskor toll helyett egy botot ad neki, a szabadjáték ideje alatt pedig egy babát ad neki, amikor ő az autót kéri. Az alábbiak közül melyik a pedagógus által alkalmazott környezetszabályozási stratégia?

48. Kérdés

Az alábbi lehetőségek közül melyiket kell követnie egy pedagógusnak ahhoz, hogy a "Váratlan/meglepő helyzetek teremtése" technikát alkalmazza a csoportban?

49. Kérdés

Az étkezés során Burcu néni szándékosan nem tette a kanalat és a villát az ételek mellé a Down-szindrómás gyermek számára, akinek gondot okozott az interakció kezdeményezése. Az alábbiak közül melyik az a környezetszabályozási stratégia, amelyet a Burcu néni a fenti helyzetben alkalmazott?

50. Kérdés

Az átmenet során Mehmet bácsi bezárja az csoportszoba ajtaját, és megvárja, hogy ASD-vel rendelkező gyermek interakciót kezdeményezzen, és azt mondja: "Nyisd ki az ajtót". Az alábbiak közül melyik az alkalmazott stratégia?